منطق قرآن در مواجهه با فضای کار تعامل کریمانه و انسانی است + فیلم
کد خبر: 4035534
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
حجت‌الاسلام محمدی:

منطق قرآن در مواجهه با فضای کار تعامل کریمانه و انسانی است + فیلم

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اختتامیه مسابقات قرآن جامعه کار و کارگری با بیان اینکه در منطق قرآن نه کارگر اسیر و نه کارفرما امیر است، تصریح کرد: تعامل کریمانه و انسانی منطق قرآن در مواجهه با فضای کار است و برای توسعه فرهنگ قرآنی ما نیازمند این مقدمه مهم هستیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره فجر دارالقرآن خانه کارگر و تجلیل از حافظان قرآن کریم این دارالقرآن ۲۱ بهمن با حضور علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سلیمان عباسی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی و کاربردی، احمد نقی‌پوران، سرپرست دفتر امور فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با حضور جمعی از برگزیدگان قرآنی جامعه کارگری و خانواده‌های آنان در سالن ۱۷ شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سخنانی با بیان اینکه قرآن کریم دو چهره معارفی و هنری دارد گفت: قرآن در دو بعد عقلی و قلبی انسان‌ها را تسخیر می‌کند و دو چهره اساسی و ویژه یعنی یک بعد معارفی و یک بعد هنری دارد؛ لذا قرآن با معارفش در عقل‌ها و با هنرش در قلب‌ها نفوذ می‌کند و عقل و قلب را که دو بُعد انسانی است تحت تاثیر قرار می‌دهد از این رو با معارفش عقل‌ها را و با هنرش قلب‌ها را تسخیر می‌کند.

وی ادامه داد: وجود‌هایی که توسط قرآن تسخیر می‌شوند همان اشراف امت پیامبر(ص) هستند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اشراف امت من حاملان قرآن کریم هستند. حاملان قرآن کریم یعنی حافظان و همان کسانی که هم در دنیا و آخرت به عنوان برترین موجودات عالم هستی معرفی می‌شوند، چراکه برترین مخلوق خداوند در عالم هستی قرآن کریم است. مخلوق انسانی خداوند ذات رسول الله(ص) است و مخلوق غیر انسانی قرآن است.


گزارش تصویری اختتامیه پنجمین دوره جشنواره قرآنی فجر


دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه کسی که وجودش را گنجینه قرآن کند، خودش مخلوق برتر می‌شود، تصریح کرد: درست است که انسان اشرف مخلوقات است، اما انسان متصل به قرآن چیز دیگری در عالم وجود می‌شود. همان چیزی می‌شود که خداوند در زمان خلقت انسان به خودش تبریک گفت؛ لذا فتبارکی که خداوند به خاطر آفرینش انسان بر خود گفت، در خلقت انسانی که بهره‌مند از قرآن است، ریشه دارد.

محمدی با اشاره به اینکه خداوند متعال اولین معلم قرآنی بشر است، گفت: هر انسانی دو خلقت دارد یک خلقت قرآنی و یک خلقت جسمانی و از این جهت خلقت قرآنی انسانی قبل از خلقت وجودی او است؛ بنابر این آنچه که مهم است این است که باید قبل از جسم خود به فلسفه خلقت خود که سیر در عالم معنی و مبانی قرآن کریم و آفرینش ایمان بوده است توجه کنیم. در سوره والعصر خداوند متعال می‌فرماید کسانی می‌توانند از ورطه خسران‌زدگی نجات پیدا کنند که ایمان و عمل صالح را با هم داشته باشند. ایمان موجب و مولد عمل صالح می‌شود و رابطه نزدیگی بین این دو وجود دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: خروجی توحید که نقطه پایانی همه ایمان‌ها است، انسان موحد است. کسی که موحد است زندگی خانوادگی‌اش متفاوت است و لذا حیات طیبه محصول زندگی موحدانه است. توحید در جای جای زندگی انسان است و شکل زندگی را تغییر می‌دهد. خداوند در مورد فلسفه خلقت انسان می‌فرمایند: خلقت جن و انس جز برای عبودیت نیست؛ لذا پایان عبودیت انسان رسیدن به بندگی خداوند متعال است؛ لذا معصوم می‎فرماید که برترین جزء عبادت طلب حلال است. این یعنی در فرهنگ قرآن، کسب و کار حلال جزء برترین عبادت‌ها است. در روایت داریم که طلب حلال بر هر زن و مرد مسلمان واجب است.

وی تصریح کرد: کسی که برای تأمین معاش زندگی به کار مشغول است و در این کار کشته می‌شود، حکم شهید را دارد؛ لذا نگرش اسلام به کار و کارگر عمیق است. چراکه کار و کارگر موجب خلق ثروت اقتصادی و این ثروت اقتصادی موجب تحقق ثروت اجتماعی و معنوی می‌شود. سنجه اصلی ما این است که کارگر با کارش به دنبال یک زندگی شرافتمندانه است و رابطه شرافتمندانه‌ای که بین کارگر و کارفرما شکل می‌گیرد موجب اقتصاد برتر می‌شود. آن چیزی که به اسم دلالی وجود دارد، باید در شرعی بودن آن شک کرد. نظام دلالی و قاچاق ضد فرهنگ کار در قرآن و روایات است؛ لذا باید برای تعالی فرهنگ کار و کارگر در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم.

محمدی با بیان اینکه اگر جامعه‌ای نتواند فرهنگ کار را به صورت اصولی اجرا کند فرهنگ دلالی، واسطه‌گری، ربا و اقسام درآمد‌های نامشروع جایگزین می‌شود، گفت: در قرآن امر شده که برای برقراری قسط و عدل باید از قانون و آهن استفاده کرد. قرآن کریم اعلام می‌کند در مقابل کسانی که روزی حلال ندارند و به فساد اقتصادی دست می‌برند، باید از آهن استفاده کرد؛ حتی در قرآن امر شده که پاسخ دشمن مستکبر باید با آهن یعنی همان موشک داده شود؛ البته جنبه بازدارندگی این موضوع مهم است، اما آهن برای مفسدین و برای به هلاکت رساندن آن‌ها است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: قد خمیده اقتصاد یک جامعه با آهن ایستاده خواهد شد. باید با مفسدان اقتصادی اگر از مسیر قانون ممکن نیست با آهن وارد شد. امروز مسامحه با مفسدین اقتصادی روند توسعه فرهنگ کار را مختل کرده است. این مسامحه مشکلات اقتصادی را به وجود آورده است. جامعه کارگری به عنوان پاک‌ترین و حلا‌ترین جامعه از مسئولان می‌خواهند که روند توسعه فرهنگ کار از نگاه قرآن را در جامعه گسترش دهند. بیش از ۲۰ نوع کسب حرام در اسلام نام برده شده است که باید از آن‌ها پرهیز کرد و یک تجدید نظر اساسی راجع به شیوه‌ها و نحوه حمایت فرهنگ کار در جامعه شکل بگیرد وگرنه روز به روز جامعه کارگری شکسته‌تر خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در منطق قرآن نه کارگر اسیر و نه کارفرما امیر است، گفت: کارگر عصاره عمر خودش را برای کسب کرامت و توسعه حیات در اختیار کارفرما می‌گذارد و کارفرما هم موظف است این سرمایه را به کرامت و ارزش تبدیل کند. تعامل کریمانه و انسانی منطق قرآن در مواجهه با فضای کار است و این مقدمه ساز فضای ذکر است. فضای ذکر و فضای قرآن معلول تعامل کریمانه بین کارگر و کارفرما است؛ لذا برای توسعه فرهنگ قرآنی ما نیازمند این مقدمه مهم هستیم. البته جامعه کارگری هم باید سعی کند نسبت به قرآن وظیفه خودش را انجام دهد.

منطق قرآن در مواجهه با فضای کار تعامل کریمانه و انسانی است

در ادامه این مراسم علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و مدیرعامل درالقرآن خانه کارگر، گفت: در دارالقرآن خانه کارگر مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده‌ایم. تلاش وافر و سعی ما در این است که پویندگان قرآن را در مسیر دستیابی به اهدافشان یاری دهیم. قرآن ما را در موقعیت برتر معارف قرار می‌دهد. تلاش خانه کارگر این بوده که با رایگان‌سازی آموزش‌ها معارف قرآنی را توسعه دهد.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه در قرآن، اساس حضانت از حق است و حق چیزی است که با عدالت خواهی اعاده می‌شود، گفت: در خیلی جا‌ها از عدالت جا ماندیم. حضرت علی (ع) که به بخشش معروف بودند، عدالت را به بخشش ترجیح می‌دادند. امروز ما از عدالت که معیارش قرار دادن حق بر سر جایش هست، فاصله گرفتیم.

محجوب افزود: امروز برای شاغل و بازنشسته باید عدالت را طلب کنیم. این کلام قرآن است و حضرت علی (ع) می‌خواستند که حق بر سر جایش قرار گیرد. چه قدر سخت است اعاده عدالت. قرآن و صدای آن عدالت است. قرآن کرامت و خیر پایش گران عدالت را بیفزاید.

منطق قرآن در مواجهه با فضای کار تعامل کریمانه و انسانی است

در بخش دیگری از این مراسم محمدصادق محسنی کبیر، مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر گفت: امروز اختتامیه پنجمین جشنواره قرآنی ۱۴۰۰ را شاهد هستیم. این مسابقات در دور اول حدود ۱۵۰۰ تا دو هزار نفر شرکت‌کننده داشت، اما آن را توسعه دادیم. امروز بیش از ۱۰ هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند و از همه استان‌های کشور در آن حضور دارند.

وی افزود: نکته بعدی این است که این مسابقات را در ۲۲ رشته و چهار گروه برگزار کردیم. برای مثال به حفظ ۱۰ سوره آخر قرآن برای کودکان. در بخش تفسیر، تفسیر سوره فجر، مسابقه مداحی، مسابقه خوشنویسی آیات قرآن و مسابقه نقاشی موضوعات قرآنی را برگزار کردیم. بیشتر مسابقات به صورت غیرحضوری برپا شدند. ما از قرآن‌آموزان برتر هم تقدیر می‌کنیم. عزیزانی که در این یک سال کل قرآن را حفظ کردند هم تجلیل می‌شوند.

در پایان به شرکت‌کنندگان در مسابقات جوایزی اهدا شد.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha