حکومت‌داری امام علی(ع) و اصلی‌ترین راه تربیتی
کد خبر: 4036682
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

حکومت‌داری امام علی(ع) و اصلی‌ترین راه تربیتی

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: در جواب کسانی که معتقدند پذیرش حکومت‌داری از سوی حضرت علی(ع) تصمیمی اشتباه بود چون منجر به تشکیل دشمنان زیادی بر علیه ایشان شد، باید به فرمایشی از حضرت اشاره کرد که فرمودند شباهت مردم به فرمانروایانشان بیشتر از والدین آنان است، لذا به شهادت این فرمایش باید دانست که جامعه‌ اسلامی زمانی به مرحله والای شکوفایی خواهد رسید که امیر آن پاک و اهل عمل به دستورات دینی باشد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، مدیر حوزه علمیه شهید اشرفی اصفهانیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، مدیر حوزه علمیه شهید اشرفی اصفهانی(دارالحکمه) تهران، ۲۶ بهمن‌ماه در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام‌جمعه موقت تهران و عموم مردم در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، هر انسانی را ملزم به رعایت تناسب شغلی دانست و گفت: اگر هر شخصی شغلش را متناسب با استعدادهایش قرار دهد قطعا در آینده حسرت نخواهد خورد ولی این در حالی است که عده زیادی به‌ جایگاه واقعی خود در اجتماع قانع نیستند.

وی ادامه داد: با بیان چنین مقدمه‌ای باید اندیشید که آیا شغلی که حضرت علی(ع) در طول زندگی خود اختیار‌ کرد یعنی کشاورزی و خلافت کوتاه چندین ساله، متناسب با جایگاه چنین امام معصومی بوده است یا خیر؟ امامی که طبق فرمایش پیامبر(ص) قسمت‌کننده بهشت و جهنم خواهد بود. کشاورزی حضرت علی(ع) پایه‌گذار تأمین مایحتاج زندگی حسنین(ع) و نسل‌های این دو بزرگوار شد که به شهادت تاریخ نزدیک به ۵۰ هزار بنده خریداری و آزاد شده از سوی امام سجاد(ع) ماحصل درآمد زمین‌هایی است که از سوی امیرالمؤمنین(ع) خریداری شده بود.

پناهیان افزود: عدم‌ خویشتنداری و رعایت مساوات در تقسیم بیت‌المال مسلمین سبب شد که در‌ طول خلافت پنج ساله حضرت علی(ع) گروه و تفکری همچون خوارج و افرادی مانند طلحه، زبیر و ابن‌ملجم به‌وجود آیند و از طرفی افراد مجهول‌الحالی یعنی افرادی که پدر و پدرانشان مشخص نبودند امام اول‌ شیعیان را متهم به ترس از مرگ، عدم درایت کافی در اداره حکومت کنند. یکی از نمونه‌ها در این رابطه ایرادهایی است که از سوی مالک اشتر به حضرت گرفته شد که چرا ابن عباس را در استانداری منصوب می‌کند و اینکه چرا در جریان حکمین در جنگ صفین به ابوموسی اشعری رضایت داده است.

مدیر حوزه علمیه شهید اشرفی اصفهانی برخورد نامناسب سربازان و یاران نزدیک حضرت علی(ع) با ایشان را عامل غربت ایشان دانست و گفت: در جواب کسانی که معتقدند پذیرش حکومت‌داری از سوی حضرت علی(ع) تصمیمی اشتباه بود چون منجر به تشکیل دشمنان زیادی بر علیه ایشان شد، باید به فرمایشی از حضرت اشاره کرد که فرمودند شباهت مردم به فرمانروایانشان بیشتر از والدین آنان است، لذا به شهادت این فرمایش باید دانست که جامعه‌ اسلامی زمانی به مرحله والای شکوفایی خواهد رسید که امیر آن پاک و اهل عمل به دستورات دینی باشد.

پناهیان اشاره کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه تربیتی، تربیت سیاسی است. با تشکیل حکومت مهدوی و خدمتگزاری ۳۱۳ یار، مردم به راه واقعی و راست هدایت خواهند شد، چراکه متن واقعی دستورات اسلامی را در عمل فرمانرواهایشان خواهند دید، دلیل عدم پذیرش و اطاعت تام و کامل در مقابل حضرت علی(ع) نبود یاران مطیع واقعی در کنار امام اول شیعیان بود و به همین جهت نیز در جملاتی حضرت فرمودند که خوبان رفته‌اند و بدان زمان باقی مانده‌اند.

سخنران مراسم در پایان گفت: از صفاتی که یک مدیر می‌تواند در دایره مسئولیت خود با رعایت آنان به راهنمای مردم تبدیل شود رعایت دستورات دینی و زیرکی کافی در مقابل اتفاقات مختلف است. طبق مفاهیم دینی آنچه مورد توصیه و سفارش است در درجه اول ارشاد و هدایت مردم با عمل است نه با زبان، چراکه وقتی اعمال انسان با دستورات سازگار باشد قطعا حالت بازدارندگی حتی برای مردم ایجاد خواهد کرد.

در پایان مراسم صابر خراسانی، شاعر آئینی به شعرخوانی در وصف حضرت علی(ع) پرداخت.
 
محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha