روند رو به کاهش نقش مربی تربیتی در مدارس
کد خبر: 4039186
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
یوسف نوری تشریح کرد؛

روند رو به کاهش نقش مربی تربیتی در مدارس

وزیر آموزش و پرورش در آیین بزرگداشت روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی با بیان اینکه ۴۱ هزار مربی پرورشی در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستند، تصریح کرد: متأسفانه هدفی که رهبری از قانون احیاء ترسیم کرده بودند را نتوانستیم برآورده کنیم، زیرا حمایت جدی و همه جانبه از امور تربیتی وجود نداشت.

یوسف نوریبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین بزرگداشت روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در کانون فرهنگی و تربیتی آفتاب واقع در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

یوسف نوری در این آیین ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) اظهار کرد: در سالروز تأسیس نهاد مقدس امور تربیتی توفیقی شد تا تجدید میثاقی با امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی داشته باشیم. باید همراه امام و در راه شهیدان انقلاب اسلامی حرکت کنیم و آینده‌سازان کشور را آن گونه ببینیم که آن‌ها دیدند و آن گونه تربیت کنیم که آن‌ها خواستند. امیدواریم با کمک مربیان پرورشی، خانواده‌ها و معلمان بتوانیم اهداف تربیتی مدنظر بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری را به خوبی محقق کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره جایگاه رهنمود‌های امام خمینی(ره) در آموزش‌های مدرسه‌ای گفت: تبیین رهنمود‌های امام(ره) در قالب برنامه‌های مختلف که بخشی از آن از طریق تشکل‌های دانش‌آموزی که خدمات فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهند، دنبال می‌شود و بخشی هم در قالب آموزش و مسابقات کانون‌های فرهنگی و دارالقرآن‌ها دنبال می‌شود و بنا داریم آنچه در سند تحول بنیادین ترسیم شده را با استفاده از ظرفیت‌ها به نحو بهتری پیش ببریم.

نوری همچنین در این مراسم با بیان اینکه خداوند برای تربیت بر انسان منت گذاشت که او را در یک سیر تکمیلی نزد خود فرا بخواند، گفت: این پله‌های تقرب متربیان را باید مربیان آماده و هدایت کنند. از ابتدای انقلاب اسلامی همان کسانی که در مساجد بچه‌ها را هدایت می‌کردند، مربی جهادی شدند و امور تربیتی را در شرایطی تشکیل دادند که تضارب آراء و ایدئولوژی‌ها وجود داشت.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مربیان با تأسی از حضرت امام، حرکت را آغاز کردند. یاران امام، معمار آموزش و پرورش بودند و آن زمان هم در آموزش و پرورش به صورت نامحسوس دستی داشتند که شهیدان بهشتی، مطهری، مفتح، باهنر و اندرزگو از این جمله‌اند. این‌ها آمدند و شورای انقلاب تشکیل شد و در نهایت در همان سال اولیه نهاد مقدس امور تربیتی با ابتکار شهیدان رجایی و باهنر شکل گرفت.

نوری با بیان اینکه مربیان کسانی بودند که در زمان انقلاب، دانش‌آموزان را به جریان انقلاب وصل کردند و پس از پیروزی انقلاب همین مربیان با دانش‌آموزان در مقابله با تجزیه‌طلبان و توطئه‌هایی که برای نظام شد حضور جدی داشتند و در دوران دفاع مقدس، با دانش‌آموزان به جبهه می‌رفتند گفت: به تدریج پس از دوران جنگ دچار اشتباهاتی از نظر راهبردی شدیم؛ نه اینکه بگوییم اهداف را گم کرده‌ایم، بلکه تقریباً عملکرد مربیان از کیفی به کمی تبدیل شد و رقابتی برای آمار و گزارش به راه افتاد که به امور تربیتی به عنوان یک نهاد کیفیِ تنظیم‌گر و سیاست‌گذار امر تربیت نه اینکه لطمه زد، بلکه کار را کند کرد، اما مربیان همان مربیان بودند.

وی با بیان اینکه ۴۱ هزار مربی پرورشی در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستند، تصریح کرد: در یک دوره زمانی، برخی با ارائه طرح «تعمیم» این نخ تسبیح را هم برداشتند و لذا امور تربیتی اصطلاحاً حذف شد. مربیان حضور داشتند، اما سردرگم و بی‌هدف بودند و خودجوش کار می‌کردند تا اینکه قانون احیاء آمد. متأسفانه هدفی که رهبری از قانون احیاء ترسیم کرده بودند را نتوانستیم برآورده کنیم، زیرا حمایت جدی و همه جانبه از امور تربیتی وجود نداشت. مربی را باید در گام اول آماده می‌کردیم اما ما این کار را انجام ندادیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مرحله بعدی سند تحول بنیادین نوشته شد و اولین و مهمترین کارکرد سند تحول این بود که محور عملکرد آموزش و پرورش را به تربیت تبدیل و هدف اصلی را از ساحت علمی و آموزشی به سمت ساحت‌های شش گانه هدایت کند. بر این اساس وقتی متربی از مدرسه خارج می‌شود باید فردی باشد که در هر شش ساحت رشد یافته باشد و این به معنای امور تربیتی است.

نوری افزود: اکنون انتظار از مربی پرورشی در جامعه بسیار بیشتر شده است؛ زیرا شتاب جامعه از بعد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی به گونه‌ای است که گاه جا می‌مانیم. باید آماده باشیم و مربی را حمایت کنیم. باید از امور تربیتی و آنچه که در سند تحول آمده، حمایت کنیم و نقش تنظیم‌گری بین همه معلمان و مدرسه را احیا کنیم. مربی تربیتی پل ارتباطی با بیرون از مدرسه بود، ولی اکنون این پل ارتباطی قطع و همه چیز به کلاس و کتاب درسی منحصر شده است و ما به غیر از کتاب درسی چیز دیگری را نمی‌شناسیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان این آیین اظهار کرد: این در حالی است که در سند تحول بنیادین برای دستیابی به ساحت‌های شش گانه تربیتی، راهکار‌های متفاوتی ترسیم شده است؛ برای مثال براساس راهکار ۵-۵ باید ۱۰ تا ۲۰ درصد فعالیت بچه‌ها بیرون از مدرسه اتفاق بیفتد. بیش از ۲۲۰۰ کانون فرهنگی و پرورش فکری و بیش از ۳۵۲ اردوگاه فرهنگی تربیتی داریم که در خوشبینانه‌ترین حالت از ۱۰ درصد ظرفیتشان استفاده می‌شود. باید برنامه‌های پرورشی فرهنگی در این اماکن اجرا شود، زیرا عموم برنامه‌های فرهنگی تلفیقی است. باید نقش تنظیم‌گری را برای مربی در کارگاه‌ها به نمایش بگذاریم و این مهارت را به او منتقل کرده و برنامه درسی تلفیقی را به او بیاموزیم.

در پایان این نراسم از تعدادی از مربیان تربیتی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش تجلیل و قدرانی شد.

یادآوری می‌شود، نهاد مقدس امور تربیتی در تاریخ ۸ اسفند سال ۵۹ توسط شهیدان رجایی و باهنر با شعار، مربیان امور تربیتی، سربازان انقلاب هستند، شکل گرفت و هدف این نهاد، انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگ انقلاب اسلامی به مدارس و از مدارس به نسل آینده است.

انتهای پیام
captcha