توسعه امکانات آموزشی ۴۰۰ محله کم‌برخوردار
کد خبر: 4052412
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

توسعه امکانات آموزشی ۴۰۰ محله کم‌برخوردار

جانشین وزیر کشور در طرح توسعه و تحول اجتماع‌محور در آئین امضای تفاهم‌نامه طرح توسعه و تحول اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار کشور در راستای استقرار عدالت آموزشی - تربیتی از توسعه امکانات آموزشی ۴۰۰ محله در گام اول این تفاهم‌نامه خبر داد.

امضا تفاهم‌نامه طرح توسعه و تحول اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین امضای تفاهم‌نامه طرح توسعه و تحول اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار کشور در راستای استقرار عدالت آموزشی - تربیتی امروز دوشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش و علی آقامحمدی، جانشین وزیر کشور در طرح توسعه و تحول اجتماع‌محور و برخی از معاونان وزیر آموزش‌ و پرورش برگزار شد.

علی باقرزاده در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح توسعه و تحول اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور در راستای استقرار عدالت آموزشی - تربیتی که در وزارت آموزش‌ و پرورش برگزار شد با اشاره به موضوع این تفاهم‌نامه اظهار کرد: فهرست محلات محروم و کم برخوردار طی مطالعه‌ای احصا و پس از همفکری با صاحب‌نظران اجتماعی اقتصادی، فرهنگی و آموزشی طرحی برای توسعه و توانمندسازی این محلات تهیه و اجمالاً به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است و اکنون در حال پیاده‌سازی و اجرا با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است. مدرسه به‌عنوان کانون تربیتی محله در سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته است و می‌تواند منشأ آثار قابل‌توجهی در محله باشد.

مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه در راستای تسهیلگری و پشتیبانی اجرای طرح مذکور منعقد می‌شود، گفت: از جمله زمینه‌های همکاری مشترک می‌توان به حمایت و پشتیبانی مدارس از اجرای طرح، جلب مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد برای تشریک‌مساعی، تأمین پوشش حداکثری آموزش‌ و پرورش عمومی، ارتقای سطح توانمندسازی حرفه‌ای کارکنان مناطق در محلات کم‌برخوردار، تلاش برای بهبود کیفی خدمات آموزشی، اهتمام در خدمات مشاوره‌ای، راه‌اندازی پویش‌های رسانه‌ای مناسب برای جلب مشارکت‌های عمومی، افزایش میانگین سرانه آموزشی از جمله این موارد هستند.

باقرزاده ادامه داد: تحکیم و تثبیت رویکرد عدالت محوری برای رفع تبعیض‌های آموزشی و پرورشی، شناسایی و بسیج ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری، ابلاغ نقش‌ها و مسئولیت‌های شورا‌های محلات، غنی‌سازی اوقات فراغت، مشارکت در جذب خیرین مدرسه‌ساز، تشویق و ترغیب خانواده‌ها و اتباع برای ثبت‌نام در دوره‌های سوادآموزی و همچنین تداوم آموزش‌ها نیز از جمله وظایف است.

وی اضافه کرد: یک کارگروه ملی با دبیری قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی تشکیل‌ شده و موظف است طی دو هفته در مرحله اول، ۴۰۰ محله کم‌برخوردار را در ۱۶ استان مرزی و همچنین تهران و کرمان شناسایی کند و به‌صورت ویژه در این مناطق متمرکز شود و شیوه‌نامه‌های اجرایی مربوط به هر کدام از موضوعات تفاهم‌نامه را طی دو ماه ابلاغ کند. مدت اجرای تفاهم‌نامه چهار سال است و از امروز با امضای تفاهم‌نامه لازم‌الاجرا خواهد بود.

توسعه امکانات آموزشی ۴۰۰ محله

در ادامه این جلسه علی آقامحمدی، جانشین وزیر کشور در طرح توسعه و تحول اجتماع‌محور گفت: توسعه امکانات آموزشی ۴۰۰ محله را در گام اول و در یک‌ فاصله دو ماهه اجرا خواهیم کرد؛ در بیمه سلامت هم‌چنین تجربه‌ای داشتیم که پس از طراحی و تنظیم سریع آئین‌نامه‌های اجرایی آن را به اجرا گذاشتیم. به همین منظور هم در این طرح حاضر قرارگاهی در زمینه عدالت آموزشی تشکیل‌ شده است.

قائم‌ مقام وزیر کشور در امور محلات افزود: در طول این مدت جلساتی را با افراد و گروه‌های مختلف و جلساتی را با مسئولان دانشگاه شریف و تعدادی از اعضای اتاق اصناف داشتیم تا بتوانیم از این طرح حمایت بیشتری کنیم.

آقامحمدی با اشاره به حمایت از کودکان کار، گفت: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری یک شرکت شتاب‌دهنده در محله دروازه غار و شهید هرندی مستقر شده است تا طرح‌های استارتاپی با حضور این کودکان شکل گیرد. در همین راستا بود که به دانش‌آموزان این مناطق در صورت نیاز تبلت داده شد و این برنامه‌ریزی صورت گرفته تا به‌دقت مشخص شود که هر دانش‌آموز در هر درس با چه وضعیتی مواجه است.

وی با بیان اینکه در جلسات اخیر با مجمع خیران مدرسه‌ساز نیز جمعی به نام مدرسه یاری با همین هدف شکل گرفت، افزود: امیدوارم با پیگیری همه ما مدارس، کانون تربیت محله‌محور شود. همه محلات حاشیه‌نشین و یا فرسوده در تمام ایران تحت پوشش این طرح هستند. با طرح ۲۰۲۰ محله؛ همه نقاط مستعد در نظر گرفته‌ شده است.

ساخت ۵۰ درصد کلاس‌های درس توسط خیران

یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش نیز در پایان این مراسم با اشاره به طرح توسعه اجتماعی محور ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار گفت: خیران مدرسه‌ساز به‌گونه‌ای عمل کردند که امروز از هر دو کلاس، یک کلاس درس ساخته خیران مدرسه‌ساز است. این طرح نیز با تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عدالت آموزشی شکل‌ گرفته است و تا دانش‌آموزان از فرصت‌های برابر آموزشی برخوردار نشوند؛ این امر محقق نخواهد شد؛ اما اگر این عدالت محقق شود تولید اشتغال و اشتغال بهینه را خواهیم داشت.

وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: از ابتدا به دنبال ایجاد یک قرارگاه مبتنی بر عدالت آموزشی بودیم؛ از امروز در تلاش خواهیم بود که این قرارگاه عملاً وارد کار شود و یکی از کار‌هایی که داریم و قرارگاه باید آن را به جد پیگیری کند همین اهتمام بر مدارس ۴۰۰ محله کمتر برخوردار است.

نوری ابراز امیدواری کرد تا پایان ماه مبارک رمضان آئین‌نامه و شیوه‌نامه‌های اجرایی طرح توسعه اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار تهیه و تنظیم شود.

انتهای پیام
captcha