رشته صحیفه سجادیه در سطح 3 و 4 حوزه ایجاد شود
کد خبر: 4061127
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
مرتضی وافی بیان کرد:

رشته صحیفه سجادیه در سطح 3 و 4 حوزه ایجاد شود

حجت‌الاسلام مرتضی وافی، رئیس مؤسسه بین‌المللی صحیفه سجادیه با تاکید بر ایجاد رشته صحیفه سجادیه در سطح سه و چهار حوزه گفت: یکی از پژوهشگران کشور تحقیقاتی انجام داده و ثابت کرده است که تمسک به دعا باعث افزایش هوش اخلاقی انسان می‌شود.

مرتضی وافیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، رئیس مؤسسه بین‌المللی صحیفه سجادیه، دهم خردادماه در نشست علمی «صحیفه‌پژوهی»، گفت: ما در حوزه آموزش باید مراعات سن افراد را داشته باشیم لذا 4 گروه آموزشی را برای بحث صحیفه‌پژوهی طراحی کرده‌ایم.

وی افزود: ابتدا گروه مخاطبان عام یا یاوران صحیفه سجادیه است که دوست دارند این  کتاب همراه دائمی آنان آنها باشد. بخشی از مخاطبان دوست دارند خودشان قدم‌هایی بردارند و دیگران را با این کتاب نورانی آشنا کنند بنابراین از آنان به عنوان مروجان یاد کرده‌ایم.

وافی بیان کرد: سطح دیگر کسانی هستند که تریبون و تبلیغ و منبر دارند و دوست دارند قدمی در این عرصه بردارند که در حقیقت مبلغان محسوب می‌شوند و در حوزه ترویج تاثیر زیادی دارند و گروه چهارم هم کسانی هستند که به صورت تخصصی و ویژه مباحث صحیفه را به عنوان تخصص و علم دنبال می‌کنند و ما آنها را مربیان صحیفه سجادیه نامگذاری می‌کنیم و می‌توانند به صورت نظام‌مند به ترویج صحیفه بپردازند.

رشته صحیفه سجادیه در سطح 3 و 4 حوزه تاسیس شود

وافی اظهار کرد: بخش دیگر تربیت استادان صحیفه سجادیه در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکتری است و امیدوارم سطح سه و چهار در حوزه تاسیس شود و رشته مطالعات حدیثی با رویکرد صحیفه ایجاد شود و در این صورت برخی مراکز شایستگی برگزاری این دوره را خواهند داشت. به نظر بنده اگر در حوزه به این مقوله توجه شود امکان برای ایجاد این رشته در دانشگاه‌ها هم فراهم خواهد شد. 

وی اضافه کرد: وقتی یک قالب پنیر تولید می‌شود در صدها قالب و شکل و بسته‌بندی و ... ارائه می‌شود، یا یک غذا را متناسب با ذائقه‌های مختلف تولید می‌کنند و هر کدام مشتری خود را دارد، ولی وقتی در کارهای فرهنگی و دینی چنین چیزی رخ دهد صدای برخی درمی‌آید و آن را موازی‌کاری می‌دانند در صورتی که معتقدم کارهای موازی همیشه بد نیست مشروط بر اینکه جهتگیری هر مرکز و موضوعات آن رعایت شود. 

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه تصریح کرد: صحیفه سجادیه فارغ از اینکه از زبان امام سجاد(ع) و یک انسان معصوم صادر شده است به عنوان یک متن تاریخی مربوط به قرن اول، جای تحقیق و نوشتن پایان نامه و مقالات بسیاری دارد.

وی افزود: در یکی از کشورهای غربی، بیماران قبل از اینکه بر تخت جراحی و درمان قرار بگیرند ابتدا روحانیون مسیحی بر بالین آنها حاضر شده و برایشان دعا می‌کنند و همین موضوع سبب شده تا بین بیماران و برخی پزشکان اختلاف نظر پیش بیاید زیرا بیماران تا زمانی که پدر روحانی برای آنان دعا نکند حاضر نیستند خود را به دست پزشک بسپارند و ما در ایران هم می‌توانیم از ظرفیت ادعیه صحیفه در این عرصه استفاده کنیم.  

تاثیر دعا بر افزایش هوش اخلاقی

وی با تاکید بر تولید روش‌های جذاب برای آموزش صحیفه سجادیه بیان کرد: سیدعلی مرعشی کتابی به نام درسنامه روان‌شناسی اسلامی دارد و در مورد اثربخشی ادعیه صحیفه تحقیق کرده است؛ ایشان در سه موضوع کار تجربه‌ای و مشاهده‌ای و میدانی انجام داده است که یکی اضطراب هنگام مرگ است، موضوع دیگر سلامت روانی بیماران است که متخذ از دعایی است که امام سجاد(ع) در این باره دارند و بحث  سوم هم مبحث هوش اخلاقی است که از موضوعات مهم در عرصه بین‌المللی است.

وی ادامه داد: وی براساس دعای 20 صحیفه سجادیه یعنی دعای مکارم الاخلاق روی مقوله هوش اخلاقی کار کرده و نشان داده که چقدر افرادی که این دعا را خوانده و به کار بسته‌اند هوش اخلاقی بیشتری نسبت به دیگران دارند.

انتهای پیام
captcha