اتصال مسجد با بدنه جامعه و مردم محفوظ بماند
کد خبر: 4072740
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
آیت‌الله اعرافی:

اتصال مسجد با بدنه جامعه و مردم محفوظ بماند

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کارهای ارزشمندی در زمینه مساجد در حال انجام است، تاکید کرد: باید مسجد بر محور امام جماعت مسجد و مردم اداره شود و هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اتصال مسجد با بدنه جامعه و مردم محفوظ بماند.

 آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیهبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه روز شنبه یکم مردادماه، در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین کمال‌الدین خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، بیان کرد: باید به سمت مسجد طراز حرکت کنیم و محور و کانون اصلی کارکرد روحانیت و حوزه مسجد در چهارچوب کلان و طرازی که در اسلام برای آن تصویر شده است، باشد.

وی با اشاره به اینکه برای ساماندهی و ارتقای کارکرد مسجد، نیازمند یک طرح جامع هستیم، ادامه داد: این طرح جامع در سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاست‌گذاری مدنظر قرار دارد و ما هم به آن توجه داریم.

اعرافی با بیان اینکه کارهای ارزشمندی در زمینه مساجد در حال انجام است، تاکید کرد: باید مسجد بر محور امام جماعت مسجد و مردم اداره شود و هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اتصال مسجد با بدنه جامعه و مردم محفوظ بماند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ارتقای علمی و معرفتی امام جماعت، هیات امنا و دست‌اندرکاران مساجد تاکید و بیان کرد: در این زمینه در حوزه علمیه برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه سیاست حوزه، توسعه درس‌های خارج در استان های مختلف کشور است، بیان کرد: در سه سال گذشته، قریب به ۵۰ درس خارج و اجتهادی در استان‌ها به رسمیت شناخته شده است.

اعرافی با اشاره به اهمیت استفاده از ابزار هنر اظهار کرد: مقصود ما، هنرهای متناسب با معرفت اسلامی و جذاب در نسل جوان است که در این زمینه کارهای زیادی می‌توان انجام داد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری ما در زمینه هنر کم است، تصریح کرد: از هنرهای گوناگونی می‌‎توان در ترویج و تبلیغ معارف اسلامی بهره برد.   

اعرافی با بیان اینکه یک طرح راهبردی جامعی در زمینه هنر و مسجد تهیه کنید، گفت: انواع هنر را می‌توان با رعایت همه شئون مسجد، حوزه و روحانیت در جذب نسل جوان و فعال‌سازی آن‌ها و ارتقای کارکرد مسجد به کار گرفت.

امام جمعه قم بر برگزاری سه وعده نماز جماعت در مساجد تاکید و اضافه کرد: پژوهش‌های مرتبط با مسجد و نماز در یک سامانه به صورت جامع عرضه شود.

وی اظهار کرد: باید مساجد، حلال مشکلات پیرامون خود از جمله آسیب‌های اجتماعی باشند و مسجد فعال می‌تواند این آسیب‌ها را به حداقل برساند.   

اعرافی درباره برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های حوزه‌های علمیه گفت: طراحی‌هایی در حوزه در تهیه اسناد راهبردی، برنامه پنج ساله و ۱۰۰ طرح بزرگ تحولی داشته‌ایم و در همه این‌ها؛ حوزه پاسخگو و دارای خروجی هدفمند را، مدنظر قرار داده‌ایم.

وی افزود: تولید اسناد راهبردی و کلان، برنامه پنج ساله و نزدیک به ۱۰۰ طرح مهم راهبردی در حوزه انجام شده و الان حوزه از یک نظام طراحی خوبی برخوردار است که همه این‌ها قابل نقد، اصلاح و تکمیل است.  

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: در حال حاضر همه استان‌ها یک برنامه پنج ساله استانی دارند و امسال نیز تلاش می‌شود که هر واحد علمی و آموزشی از یک برنامه پنج ساله برخوردار و مسیر حرکت آن مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ کارویژه روحانیت در زمینه‌های گوناگون طراحی شده است، گفت: حدود ۵۰ کارویژه روحانیت اولویت‌دار، کارکردهای اصلی و رسالت‌های مهم حوزه است و بر اساس این‌ها، یک آمایشی انجام شده است.  

امام جمعه موقت قم اضافه کرد: بر اساس آن آزمایش، مجموعه‌ای از برنامه‌های مشترک پنج ساله با نهادهای مختلف همچون آموزش‌ و پرورش داریم.  

اعرافی یادآور شد: در همه این‌ها، حوزه پاسخگو، حوزه‌ای که نیاز نیروی انسانی، فکری و معرفتی جامعه را تامین کند؛ یکی از کلیدهای اصلی است.  

همچنین در این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کمال‌الدین خداداده رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گزارشی از فعالیت‌های این ستاد ارایه داد.

انتهای پیام
captcha