هشتمین نمایشگاه «ایران نوشت» افتتاح شد
کد خبر: 4080203
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳

هشتمین نمایشگاه «ایران نوشت» افتتاح شد

مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره و نمایشگاه «ایران نوشت» امروز سه‌شنبه یکم شهریورماه با حضور وزیر آموزش‌ و پرورش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

هشتمین نمایشگاه «ایران نوشت» افتتاح شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره و نمایشگاه «ایران نوشت» امروز سه‌شنبه یکم شهریورماه با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ احمد عبودتیان، دستیار رئیس‌جمهوری در امور مردمی‌سازی؛ محمد یقینی، مدیرعامل مجمع فعالان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و .... در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

محمد یقینی، مدیرعامل مجمع فعالان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه جریان نوشت‌افزار ایرانی، دهه دوم مسیر خود را طی می‌کند، اظهار کرد: نوشت‌‌افزار ایرانی - اسلامی دارای هویت است و این محصولات توانسته جای خود را در میان مردم باز کند و امروز شاهد آن هستیم که مردم از این نوشت‌افزار‌ها رضایت کامل دارند. از طرف دیگر با تولید نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی شاهد افزایش سه برابری اشتغال آفرینی در این حوزه بودیم.

یقینی در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته سهم نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی از بازار داخل ناچیز بود، گفت: امروز با یاری خداوند و ورود جوانان در حوزه تولید نوشت‌افزار شاهد افزایش ۵۰ درصدی سهم نوشت‌افزار ایرانی از بازار کشور هستیم. امسال در این نمایشگاه بیش از ۶۰ تولیدکننده حضور دارند و بخش‌های مختلفی برای نمایشگاه، چون اجرای تئاتر و ... در نظر گرفته شده است.

هشتمین نمایشگاه «ایران نوشت» افتتاح شد

پسر دلفینی در نوبت اکران

مدیرعامل مجمع فعالان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در ادامه به علل ورود به تولید پویانمایی ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: مسیر ارتباط ما با شخصیت‌های ایرانی از مجموعه پویانمایی «شکرستان» شروع شد و امسال پویانمایی پسر دلفینی را در نوبت اکران داریم که بازارسازی فرهنگی و تولیدات اسباب‌بازی و نوشت‌افزاری برای این مجموعه انجام شده است و در این دوره از نمایشگاه این پویا اکران خواهد شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش نیز در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره و نمایشگاه «ایران نوشت» ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) و ایام محرم اظهار کرد: صحیفه سجادیه امام زین‌العابدین(ع) خود آغازگر دانشگاه اسلامی بود که امام محمدباقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) بنا نهادند و حاصل آن دانشمندان فراوانی مانند خوارزمی و ابوریحان بیرونی و زکریای رازی و ... شد. اساساً صحیفه سجادیه قله‌ای از دانایی است که واژگان اقتنع و وقتنع در آن موج می‌زند. این واژگان خود نشان‌دهنده پیشنهاد و سوق دادن به سمت اختراع است.

یوسف نوری افزود: بر همین اساس هم بود که دانشمندان ایرانی اسلامی که مفاخر فرهنگی و علمی ما هستند به سمت ابداع و اختراع حرکت کردند و بسیاری از دانشمندان غربی با استناد به این اختراعات، نظریات علمی ارائه کردند. از طرف دیگر چون در هفته دولت قرار داریم جا دارد که یادی از شهیدان رجایی و باهنر کنیم که به عنوان پایه‌گذاران امور تربیتی هستند.

هشتمین نمایشگاه «ایران نوشت» افتتاح شد

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به فعالیت ایران نوشت و استقبال از اقدامات این گروه ادامه داد: از کسانی که دغدغه تحکیم هویت ملی دارند، حمایت می‌کنیم. در حال حاضر در بازار نوشت‌افزار، ۵۰ درصد نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی و ۱۵ درصد محتوای ایرانی داریم که باید گسترش یابد.

تهیه کاغذ برای کتاب درسی

وزیر آموزش‌ و پرورش به تهیه کاغذ برای کتاب درسی اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته پنج هزار تُن کاغذ را از داخل و ۴۰ تا ۴۲ هزار تُن را از خارج تهیه می‌کردیم که امسال تاکنون ۳۰ هزار تُن را از داخل خریدیم و امروز هم برای قرارداد ۵ هزار تُن دیگر اقدام می‌کنیم. کاغذ داخلی هویت ملی است و دانش‌آموزان با استفاده کردن از این کاغذ احساس غرور می‌کنند. در سال آینده قطعاً از کاغذهای تولیدی صد درصد ایرانی برای چاپ کتاب‌های درسی استفاده خواهیم کرد.

نوری در پایان سخنان خود با بیان اینکه درهای آموزش‌ و پرورش به روی تولیدکنندگان ایران نوشت باز است، گفت: شیوه‌نامه و بخشنامه‌ای را ابلاغ می‌کنیم تا زمینه رونق این بازار فرهنگی ناب در داخل مجموعه وزارت آموزش‌ و پرورش و همچنین میان دانش‌آموزان فراهم شود.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی اظهار کرد: اهمیت حوزه نوشت‌افزار در تولید محصولات فرهنگی بر هیچ کسی پوشیده نیست، بر همین اساس باید در زمینه خلق شخصیت‌های ایرانی محبوب برای کودکان و ‌نوجوانان تلاش کنیم.

هشتمین نمایشگاه «ایران نوشت» افتتاح شد

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه در بازه زمانی ۱۰ ساله شاهدیم که موضوع ایران نوشت به نماد استقلال و خودکفایی تبدیل شده است، اظهار کرد: دوره ۲۰۰ ساله از ورود فرهنگ حقارت و انحطاط را در کشور داریم که فکر ایرانی را محتاج به الگوهای ایرانی حساب می‌کرد. این نگاه از اوایل دوره قاجار وارد فرهنگ ما شد و جریان به ظاهر تحصیل کرده، نظریه‌پردازان فرهنگی شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید برخی متون قاجار و پهلوی را به عنوان عبرت در مدارس بخوانیم و در دانشگاه‌ها تدریس کنیم که چطور از پیشرفت غرب تعریف و ما را تشویق می‌کردند که این مسیر را طی کنیم؛ اما امام(ره)، این زنجیر عقب‌ماندگی را باز کرد و فعل توانستن برای ما صرف شد و به شعار راهبردی تبدیل شد که ما می‌توانیم.

در خلق کاراکتر هنوز دچار مشکل هستیم

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه در خلق کاراکتر هنوز دچار مشکل هستیم و هنوز شخصیت‌هایی هستند که از فرهنگ ما نیستند، گفت: این اقدام همکاری وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش و صنعت، معدن و تجارت را به عنوان اضلاع حمایتگر تولیدات فرهنگی را می‌طلبد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود درباره تأمین کاغذ داخلی کشور گفت: با تلاش مجموعه کارخانه‌های داخلی، سال آینده تمام ۴۵ هزار تُن نیاز کاغذ مدارس از تولید داخلی خواهد بود و قراردادها در حوزه نشریات و کتاب در حال انجام است.

در ادامه این مراسم احمد عبودتیان، دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی سازی نیز با بیان اینکه صنایع فرهنگی خلاق از محتوایی‌ترین و مردمی‌ترین صنایع کشور است، اظهار کرد: این صنعت در بین مردم هنوز رایج نشده است و مردم خیلی زود با تاریخ و فرهنگ کهن خود فاصله گرفتند و باید با اتخاذ تصمیمات مقتضی به پیشرانی فرهنگی بازگردیم که یکی از این موارد همین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی است.

هشتمین نمایشگاه «ایران نوشت» افتتاح شد

عبودتیان افزود: اینکه می‌گوییم «هنر نزد ایرانیان است و بس» قطعاً ادعای درستی است. باید از چنین نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی برای توسعه و رونق بازار صنایع فرهنگی بهره‌جویی کنیم. باید کار‌ها دست مردم بیفتد تا ثمرات آن را ببینیم. از بازار ۲۵۰۰ میلیارد دلاری صنایع فرهنگی در جهان، ما سهم یک‌ میلیون و ۷۰۰ دلاری داریم.

سهم 50 درصدی نوشت‌افزار ایرانی اسلامی

دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی‌سازی در ادامه به سهم نوشت‌افزار ایرانی از بازار محصولات فرهنگی سخن به میان آورد و گفت: ۱۰ سال قبل این بحث مطرح بود که چگونه می‌شود محصولات ایرانی تولید کرد به گونه‌ای که باعث اقبال مردم نیز باشد. چند جوان دور همدیگر جمع شدند و راه سختی را آغاز کردند و امروز به‌جایی رسیده‌ایم که سهم نوشت‌افزار ایرانی در بازار نوشت‌افزار کشور به ۵۰ درصد رسیده است.

در ادامه این همایش حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز ضمن تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: روزی که برای اولین بار دغدغه تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی مطرح می‌شد، خیلی‌ها باور نمی‌کردند که این کار به نتیجه برسد اما امروز شاهدیم که هشتمین نمایشگاه در حال افتتاح است. امروز کیفیت نمایشگاه و محصولات به‌ هیچ‌وجه با نمایشگاه اول قابل‌مقایسه نیست.

علامتی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای نمادهاست، گفت: امروز سبک زندگی، گرایش‌ها، تمایلات و رفتار بچه‌های ما را نمادها می‌سازند؛ نمادهایی که از طریق شبکه عظیمی از صنعت سرگرمی در اختیار فرزندان ما قرار می‌گیرد. پویانمایی، فیلم، کتاب، تولیدات فضای مجازی، پدیده سلبریتیسم و مسائلی از این دست شکل‌دهنده شخصیت کودکان و نوجوانان هستند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: از طرفی شاهدیم که جریان استکبار تمام توان خود را به کار گرفته است تا از همین طریق، ضد ارزش‌های فرهنگی خودش را به نام ارزش در سبک زندگی فرزندان ما رسوخ دهد. امروز متأسفانه شاهدیم که در گستاخانه‌ترین شکل ممکن، همجنس‌گرایی را هم وارد پویانمایی‌های کودکان کرده‌اند و این‌ فاجعه بزرگی برای بشریت است.

تولیدات فاخر بومی و ایرانی ـ اسلامی

علامتی با طرح پرسش‌هایی مبنی بر اینکه «در این شرایط راهکار چیست؟ بیانیه بدهیم و محکوم کنیم؟ بگیر و ببند راه بیندازیم و این محصولات را سانسور کنیم؟» گفت: قطعاً حاکمیت وظیفه دارد فضا را سالم‌سازی کند اما راهکار اصلی این نیست. راهکار اصلی تولید فرهنگی و توجه به صنایع فرهنگی است. راهکار اصلی تولیدات فاخر بومی و ایرانی ـ اسلامی است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: مجمع ایران‌نوشت، بخش نوشت‌افزار را به خوبی بر عهده گرفته است و ما وظیفه داریم سایر بخش­‌ها از جمله پویانمایی، کتاب، فیلم و غیره را به دوش بگیریم. کانون در دوره تحولی، اقدامات خوبی را برنامه‌ریزی کرده است که ان‌شاءالله انجام دهد و در بحث نوشت‌افزار هم تمام‌قد در خدمت این حرکت است.

هشتمین نمایشگاه «ایران نوشت» افتتاح شد

علامتی اظهار کرد: بنده اخیراً وارد کانون شدم و یکی از اولین برنامه‌هایی که داشتم بحث ایران‌نوشت بود که دستور دادم نهایت همکاری با این حرکت انجام شود ولی این کافی نیست و ان‌شاءالله در خدمت دوستان هستیم که هر کمکی از دستمان بر بیاید انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha