به گزارش ایکنا، جلسه کارگروه بررسی شرایط انتخاب و انتصاب مدیران امور قرآنی کشور، صبح امروز، نهم مهرماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه رضا سلامتپناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان پیشینهای کوتاه از بررسی این مصوبه پرداخت و گفت: پیشنویس انتخاب و انتصاب مدیران امور قرآنی کشور دو بار در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سه بار در مجمع مشورتی و دو بار هم در جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه و پس از تصویب کلیات این مصوبه مقرر شد جزئیات آن به مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارجاع داده شود.
در ادامه این جلسه محمدحسین محمدزاده، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه برخی پستها به خصوص پستهای مربوط به رسانه دارای ماهیت مرکب بوده و چند ضلعی هستند، گفت: این پستها از یک حیث آموزشی و از حیث دیگر تبلیغ و ترویجی و حتی از جهت اطلاعرسانی تحقیقی و پژوهشی هستند. در این نوع ماهیت، خوب است که علاوه بر شاخصهای در نظر گرفته شده، موضوع سواد رسانهای نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه به اضافه شدن کلمه «ابقاء» به انتخاب و انتصاب اشاره کرد و افزود: برای اینکه دستگاههای قرآنی بتوانند از خدمات برخی مدیران بهرهمند شوند، بندی اضافه شود که اگر مدیرانی در یک دستگاه به این مسئله برسند که آن شخص توانایی اداره آن مجموعه را دارد، بحث ابقاء نیز مورد توجه قرار بگیرد.
این عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: اصولاً وقتی میخواهیم مسئلهای را بررسی کنیم، خوب است نقاط تلاقی را با برخی مسائل مربوطه لحاظ کنیم. یکی از مسائلی که در بحث تحول در حوزه قرآنی مورد تأکید قرار گرفت، بحث چابکسازی و تمرکز بر وظایفی که به صورت متعدد از سوی شوراهای مختلف واگذار شدi، بوده است تا از این طریق تمرکزی ایجاد شود و یک کانون بتواند چند وظیفه مرتبط را انجام دهد.
محمدزاده در ادامه در مورد کانونی که میتواند مرجع احراز شاخصهای مدیران امور قرآنی قرار بگیرد، اظهار کرد: به اعتقاد من این موضوع میتواند در زمره وظایف هیئت پایش و نظارت بر فعالیتهای قرآنی که مصوبه آن در دستور بررسی است، قرار بگیرد. البته میتوان تا زمان راهاندازی آن هیئت، این وظیفه را به یک گروه واگذار کرد و در مصوبه به این موضوع نیز اشاره شود.
وی همچنین در مورد ضمانتهای اجرایی این مصوبه افزود: به عنوان یک تجربه واقعی باید به این نکته اشاره کنم که مکاتبه با بالاترین مقام دستگاه میتواند به عنوان یکی از ضمانتهای اجرایی مؤثر تلقی شود. پیشنهاد من این است که دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی این کار را تا زمانی که میخواهد هیئت پایش را اجرایی کند، انجام دهد.
بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه محمدعلی خواجهپیری، رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی گفت: بحث انتخاب مدیران متخصص یکی از مشکلاتی است که در حوزههای مختلف با آن مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مخالفتی با این مصوبه ندارد، بیان کرد: با وجود اینکه باور دارم باید چنین مبنایی وجود داشته باشد اما باید منتظر باشیم تا کسی این مبنای ما را باور نداشته باشد؛ توصیه میکنم خیلی کار را سخت نکنیم که اصل کار خراب شود.
علی سرابی، یکی دیگر از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی که به صورت مجازی در این جلسه حضور یافته بود نیز ضمن تأیید صحبتهای مطرح شده مبنی بر جدی گرفتن شاخصهای این مصوبه از سوی دستگاهها، اظهار کرد: نکتهای که آقای خواجهپیری اشاره کرد، نکته قابل تأملی است. به هر حال با این سازوکاری که پیش بینی شده است، خیلی نمیتوانیم برای اجرای این آییننامه امیدوار باشیم که به سرعت اتفاق خوبی رخ دهد و کاملاً وضعیت فعلی را اصلاح کند اما به هر حال بودن یک آییننامه و مخصوصاً رساندن خبر تصویب و ابلاغ آن میتواند جنبههای بازدارندگی در انتصاب افرادی که صلاحیتهای پیشبینی شده را نداشته باشند، خواهد داشت.
در ادامه این جلسه رضا سلامتپناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در این جلسه شرایط تخصصی انتخاب و انتصاب مدیران امور قرآنی به بحث گذاشته میشود، بیان کرد: با توجه به اینکه کلیات این مصوبه به تصویب رسیده است، الان به دنبال این نیستیم که به خاطر مثلاً ضمانت اجرایی، بخشی را به این مصوبه اضافه کنیم تا شاید این مسئله کل مصوبه را از حیض انتفاع ساقط کند.
وی با اشاره به اینکه در پیشنویس تبصرهای گنجانده شده است که این مصوبه برای دو سال اجرا شود و پس از آن نسبت به روزآمدسازی آن اقدام کنیم، اظهار کرد: به نظر من باید اجازه دهیم این مصوبه اجرایی شود و در ادامه به سمتی برویم که نهادهای مدنی ما تقویت شود، یعنی به سمتی برویم که کانونهای ارزیابی مدیران در مجموعههای مردمی تقویت شود، به طوری که هر شش ماه یک بار یکی از این مؤسسات گزارش دهد اما چون مؤسسات مردمی در اجرای کارهای خودشان ماندهاند، کاری به چنین موضوعاتی ندارند.
سلامتپناه اظهار کرد: بر همین اساس به اعتقاد من اجازه دهیم شرایط تخصصی انتصاب و انتخاب که در نظر گرفته شده است را به پیش ببریم تا بر طبق آن دستگاهها انتصابات را به دبیرخانه شورای توسعه گزارش کنند و دبیرخانه هم آن را به مجمع و شورای توسعه ببرد. اگر این موضوع شکل گیرد، باب فتحی خواهد شد که قطعاً مفید است. اگر موضوع جدیدی به این پیشنویس اضافه شود که ممکن باشد بعداً از عهده آن بر نیاییم، ایجاد مشکل خواهد کرد، لذا به نظر من اجازه دهیم این مصوبه دو سال اجرایی شود و بعد از آن بهروزرسانی صورت گیرد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در صحبتهای خود در این جلسه با اشاره به اینکه گاهی برخی مدیران دستگاهها از امور قرآنی دستگاه خود به عنوان تبعیدگاه استفاده میکنند، گفت: مجموعههایی را سراغ دارم که در ستاد و صف به حوزه قرآن کریم به حکم یک تبعیدگاه نگاه میکنند.
بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این جلسه که با حضور نماینده سازمان اداری استخدامی برگزار شد، به برخی موضوعات قابل بحث در پیشنویس تهیه شده و از جمله جایگاه دبیران کمیسیونها و شئون مختلف کارکرد آنها در حوزه مسئولیتی که دارند، اشاره شد.
در این بخش مقرر شد برخی از دبیران کمیسیونها که یک سری شئون دیگر غیر از شئون قرآنی در حیطه وظایف خود دارند(مانند دبیر کمسیون آموزش عمومی و ...) از دبیران دیگر که چنین موقعیتی ندارند(مانند دبیر کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم) تفکیک شوند.
در ادامه هر کدام از حاضران در جلسه به بیان برخی نکات در مورد این مصوبه پرداختند که مهمترین مباحث مطرح شده به شرح زیر است:
بر اساس گزارش ایکنا در پایان این جلسه و پس از طرح مباحث متعدد در نهایت مقرر شد یک کارویژه تخصصیتر و کوچک تر با حضور نمایندگان سازمان اداری و استخدامی و نمایندگان دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شود و در آن شرایط انتخاب و انتصاب مدیران قرآنی مورد بررسی دقیقتر قرار بگیرد. در ادامه خروجی آن کارویژه در کارگروه بررسی این مصوبه طرح و به تصویب نهایی برسد.
انتهای پیام