کسب رتبه بین‌المللی در مسابقات قرآن ترکیه و حافظان ایرانی در کویت
کد خبر: 4091436
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
اهم رویدادهای قرآنی هفته

کسب رتبه بین‌المللی در مسابقات قرآن ترکیه و حافظان ایرانی در کویت

کسب رتبه سوم مسابقات بین‌المللی ترکیه، اعزام نمایندگان ایران به مسابقات قرآن کویت، اعلام اسامی فینالیست‌های مسابقات بین‌المللی «مشکات» را می‌توان از مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته دانست.

به گزارش ایکنا، طی این هفته‌ها و به دلیل وجود آشوب‌های پراکنده در برخی شهرها شاهد کمترین میزان تشکیل محافل انس با قرآن و عترت بودیم با وجود اینکه در سال‌های قبل و همزمان با هفته وحدت برنامه‌های مناسبتی مختلفی از سوی نهادهای مردمی و دولتی به اجرا گذاشته می‌شد. بازگشت نماینده کشورمان در مسابقات قرآن کشور ترکیه و کسب رتبه سوم رشته قرائت تحقیق از این رویداد بین‌المللی و اعزام نمایندگان ایران در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل به کشور کویت را می‌توان از مهمترین رویدادهای این هفته برشمرد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای هفته خواهیم داشت؛

جامعه قرآنی در حوادث اخیر به طریق اولی تکلیفش را نسبت به قرآن ادا کند

در پی اتفاقات ناگوار اخیر، به خصوص اهانت به کلام الله مجید و مقدسات دینی از سوی آشوبگران، برخی از چهره‌های قرآنی با انتشار فیلم کوتاهی، که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم تولید شده است، انزجار خود را اعلام کرده و این حرکات مذبوحانه را محکوم کردند. از میان این جمع، قاسم رضیعی، پزشک و قاری ببین‌المللی قرآن کریم: خداوند نور قرآن را در دل ما زنده کرده است. همه اینها به ما این را نشان می‌دهد که عده‌ای در داستان حجاب به دنبال رسیدن به آرزوهای خودشان و سرنگونی نظام و به دست گرفتن نظام هستند. عده‌ای هستند که در این جریان موج سواری می‌کنند، خصوصا منافقین و رژیم اشغالگر قدس که دستانشان به خون هزاران بی‌گناه آلوده است و اینها نمی‌توانند برای مردم ما دلسوز باشند.

تربیت ۱۵ هزار مربی قرآن از سوی بسیج برای آموزش در مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن بسیج مستضعفین، درباره جزئیات نخستین دوره تربیت مربی قرآن کریم دارالقرآن‌ سازمان بسیج مستضعفین کشور به خبرنگار ایکنا، گفت: امسال و در ابتدای ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری بر این نکته که مساجد را باید پایگاه قرآن قرار داد، تأکید کردند. برای اینکه بتوانیم مساجد را تبدیل به پایگاه قرآنی کرده و جوانان و نوجوانان را برای یادگیری قرآن جذب کنیم، به نیروی متخصص و مربی که مدیر توانمند قرآنی هم باشد، نیاز داریم.

وی افزود: برای اینکه این نیروها از طریق پایگاه‌های مقاومت بسیج در اختیار مساجد قرار گیرد یک فراخوان برای جذب مربیان حفظ و روخوانی قرآن کریم که حداقل پنج سال سابقه فعالیت در این حوزه داشته باشند، طی ماه‌های گذشته منتشر شد. در این فراخوان حدود ۴۰۰ نفر اعلام آمادگی کردند.

لیمویی تصریح کرد: حدود شش‌ماه قبل، از این ۴۰۰ نفر دعوت شد تا در یک دوره آموزشی مجازی حضور یابند. این دوره بیش از دو ماه به طول انجامید و در انتهای آن شرکت‌کنندگان در مصاحبه و آزمون‌های پایانی حضور پیدا کردند. این آزمون‌ها به صورت مجازی برگزار شد و در نهایت افرادی که ‌توان مدرسی قرآن را داشتند، انتخاب شدند.

رقابت ۴۲۴ نفر در مسابقات قرآن سازمان صنایع دریایی

مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان و خانواده‌های سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش بانوان(بانوان شاغل، همسران و فرزندان دختر) و آقایان (همسران و فرزندان پسر) در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، قرائت تقلیدی، حفظ کل و حفظ اجزای ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ قرآن، مفاهیم قرآن و اذان طی روزهای ۲۱ و 22 مهرماه در ستاد سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برگزار شد.

ثبت‌نام دوره تخصصی قرآن و رسانه آغاز شد

ثبت‌نام اولین دوره تخصصی قرآن و رسانه با هدف سیر روش‌های تدبر در قرآن و رونمایی از سندهای رسانه و تولید محتوا ویژه مدیران، پژوهشگران و فعالان حوزه خبر و رسانه از سوی مدرسه طارق وابسته به مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران آغاز شد.

هدف آموزشی مدرسه خبر و رسانه طارق، تربیت افرادی است که با تسلط بر شیوه‌های تدبر در قرآن، توان پیاده‌سازی حقایق وحیانی را در تولیدات خبری و رسانه‌ای داشته باشند و بدین ترتیب نظام‌سازی رسانه توحیدی را بر محور معارف ناب اسلام، محقق سازند.

سی‌ویکمین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن آغاز شد

مسابقه هفتگی دانش‌آموزی درس‌هایی از قرآن در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در ۱۷ هفته از پنجشنبه، ۲۱ مهر‌ماه تا ۱۳ اسفند‌ماه هر پنجشنبه از شبکه یک سیما‌ ساعت‌ ۱۸:۱۰‌ و روزهای شنبه از شبکه قرآن بعد از ساعت‌ ۱۳ ‌پخش می‌شود.

همچنین فایل متنی، صوتی و تصویری آن در وب‌سایت مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی به نشانی https://tarvijequran.ir و در کانال درس‌هایی از قرآن در شبکه‌های اجتماعی سروش، ایتا و شاد ارائه می‌شود.

صدور پروانه فعالیت برای ۷۳ خانه قرآن و عترت‌ در استان تهران

سیدابوذر جعفری، کارشناس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران درباره دریافت پروانه فعالیت ۶۱ خانه قرآن شهری و ۱۲ خانه قرآن روستایی در استان تهران گفت: از مجموع مجوز‌های صادره، ۳۱ مورد مربوط به خانه‌های قرآن جدیدالتأسیس و ۴۲ مورد مربوط تمدید مجوز فعالیت خانه‌های قرآن است.

وی با اشاره به اینکه هدایت، حمایت و نظارت بر خانه‌های قرآنی از وظایف این اداره امور است، افزود: از جمله فعالیت‌های خانه‌های قرآن برگزاری دوره‌های آموزش عمومی قرآن اعم از روخوانی، روان‌خوانی، حفظ و مفاهیم قرآن کریم است که در پایان این دوره‌ها به تمامی قرآن‌آموزان در صورت دریافت نمرات قبولی، گواهینامه آموزش پایان دوره اعطا می‌شود.

جمعه //// کسب یک رتبه بین‌المللی و اعلام اسامی فینالیست‌های مسابقات بین‌المللی «مشکات»

آیا تعمدی در رتبه‌بندی نتایج مسابقات قرآن برخی کشورها وجود دارد

وحید خزایی، در هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه موفق به کسب رتبه سوم شد. وی بامداد 17 مهر وارد کشور شد و در بدو ورود به گفت‌وگو با ایکنا پرداخت. خزایی بیان کرد: برگزارکنندگان مسابقات طی یک فراخوان درخواست ارسال فیلم از اجرای تلاوت متقاضیان داشتند. در این مرحله حدود ۵۰ متسابق تلاوت‌های خود را ارسال کردند. پس از بررسی آثار، ۲۵ قاری به مرحله حضوری دعوت شدند و در نهایت هشت نفر به فینال رسیدند و نمایندگان ترکیه، مغرب و ایران به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم قرائت را به دست آورند.

خزایی در بدو ورود طی گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا در پاسخ به این پرسش که در مورد مسابقاتی مانند ترکیه و کویت معمولاً اینگونه جا افتاده است که رتبه اول را به ایرانی‌ها نمی‌دهند؛ آیا چنین چیزی هست؟ گفت: بله، این وجود دارد و یک بخشی هم به سلیقه آنها بر می‌گردد. شما اگر تلاوت قاریان ترکیه را گوش کنید به حدی جیغ می‌کشند که برخی اوقات حتی شاید عجیب و غریب هم به نظر بیاید. اما آنها این را می‌پسندند و وقتی بین گروه داوری سه داور از ترکیه است معلوم است که سلیقه داوری به چه سمتی خواهد بود. در مسابقات ترکیه معمولاً دوست دارند ترکیه رتبه اول را به دست بیاورد. بخش دیگری که باعث می‌شود احساس شود به ایرانی‌ها رتبه نمی‌دهند این است که قاریان ایرانی بر اساس آیین‌نامه‌‌ای که خودمان داریم و خواندنی که ایرانی‌ها دارند تلاوت می‌کنند و این اشتباه است. وقتی متوجه این موضوع شدم مقداری خواندن خودم را به جهت تجوید تغییر دادم. اگر بدانیم چه چیزی می‌خواهند، می‌توانیم به کسب رتبه‌های بهتر هم امیدوار شویم.

تجلیل از حافظان مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

مراسم تجلیل از حافظان کل قرآن کریم مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ۲۰ مهر‌ماه با حضور حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر، تولیت آستان، عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان و جمعی از مدیران، مدرسان و قرآن‌آموزان مرکز آموزش قرآن کریم آستان در تالار شیخ صدوق برگزار شد.

تغییر زمان آزمون رشته‌های معارفی مسابقات سراسری قرآن

بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه زمان برگزاری مرحله مقدماتی آزمون پایانی رشته‌های معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن با وجود پیش‌بینی‌های فنی و اجرایی لازم برای برگزاری منظم آزمون به تعویق افتاد.

بر همین اساس و با توجه به مشکلات اینترنت کشور و سختی دسترسی کاربران به سامانه آزمون، بنابر درخواست ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها و همچنین شرکت‌کنندگان و شرکت دانش‌بنیان برگزارکننده آزمون، اجرای این مرحله از ۲۰ مهرماه به ۲۶ آبان‌ماه سال جاری تغییر کرد.

این جابجایی زمانی باعث شده تا مرحله نهایی رشته‌های معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیز به اوایل بهمن‌ماه موکول شود.

این تغییرات از طریق سامانه پیام کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین شرکت دانش‌بنیان برگزارکننده آزمون و ادارات اوقاف و امور خیریه استان‌ها به اطلاع تمامی شرکت‌کنندگان رسیده است.

آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن کویت با حضور ۳ نماینده از ایران

یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت از ۲۱ مهرماه پس از دو سال تعطیلی به خاطر شرایط کرونایی دنیا، آغاز شد. در این دوره از مسابقات نمایندگانی از کشورهای مختلف و از جمله سه نماینده از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند. بر همین اساس شجاع زویدات از خوزستان در رشته حفظ کل همراه با قرائات دهگانه، علی غلام‌آزاد از استان زنجان در رشته حفظ کل قرآن و رضا رضایی از استان گیلان در رشته حفظ کل در بخش شکوفه‌ها به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات حضور دارند.

انتشار اسامی راه‌یافتگان به مرحله پایاین «ترنم وحی»

اسامی حافظان کل قرآن عضو شعب و کانون‌های مؤسسه مهد قرآن از سراسر کشور، راه‌یافته به مرحله کشوری چهاردهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه، تدبر و تفسیر «ترنم وحی» سال ۱۴۰۱ اعلام شد.

اسامی فینالیست‌های مسابقات بین‌المللی «مشکات»

مسابقات قرآن کریم مشکات که از ۲۷ خردادماه ۱۴۰۱ مصادف به عید سعید غدیر خم آغاز شد در روز ۲۲ مهرماه مصادف با ولادت با سعادت پیامبر اعظم‌(ص) و امام جعفر صادق‌(ع) به کار خود پایان خواهد داد که در این مراسم از نفرات برتر مسابقات کشوری و بین المللی تقدیر خواهد شد.

همچنین مرحله فینال بین المللی روز‌های ۱۹ و ۲۰ مهرماه با حضور داوران بین‌المللی از کشور ایران و سایر کشور‌های اسلامی به صورت مجازی برگزار خواهد شد. برای دیدن اسامی اینجا را کلیک کنید.

اعلام زمان‌بندی دوره آموزشی برخط نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف ارتقای سطح توانمندی‌ها و آمادگی بیشتر شرکت‌کنندگان راه‌یافته به سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد یک دوره آمادگی این دوره را به صورت برخط؛ از ۲۱ مهرماه آغاز و به صورت یک هفته در میان تا پایان بهمن‌ماه سال جاری برگزار کند.

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری این دوره‌ گفت: در رشته‌های تجوید، صوت و لحن، صحت حفظ، وقف و ابتدا، بهداشت صوت و روانشناسی اجرا به ترتیب در دو بخش آقایان و بانوان از محضر اساتیدی همچون محمدرضا پورزرگری، مرضیه دیانی، غلامرضا شاه‌میوه، سمانه کوچکی، امیر آقایی، الهام ماندگارمهر، سعید رحمانی، معصومه آگاهی، نصرت‌الله عارف‌حسینی، نفیسه آهنین‌پنجه و مصطفی زارعان بهره‌مند خواهیم شد.

انتهای پیام
captcha