تحقق آرزوی اتمام حفظ قرآن در 9 سالگی + صوت
کد خبر: 4091966
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

تحقق آرزوی اتمام حفظ قرآن در 9 سالگی + صوت

مهدیه سادات علوی از خردسالی حفظ قرآن را شروع کرد و همان‌طور که مادرش آرزو داشت، همزمان با جشن تکلیف در 9 سالگی حافظ کل قرآن شد تا لذت گفت‌وگو با خدا را دوچندان بچشد.

مهدیه سادات علویبه گزارش ایکنا، بسیاری از والدین به منظور آشنایی فرزندانشان با مفاهیم و آموزه‌های دینی، سعی می‌کنند با ایجاد انگیزه و علاقه در فرزندشان به ویژه از سنین کودکی و نوجوانی، زمینه ورود آن‌ها را به عرصه‌های قرآن مهیا کنند، اما توجه والدین به موارد آسیب‌زای این عرصه و پرهیز از فشارهای نابجا، که آینده اعتقادی کودکان را تهدید می‌کند، لازم است.

بنابراین، والدین باید با مطالعه کافی، بهره‌مندی از نظر صاحب‌نظران، کشف استعداد فرزندان، پیگیری برنامه‌ای منظم و دقیق، زمینه استمرار حضور خردسالان و نوجوانان را در عرصه‌های قرآنی فراهم کنند تا مفاهیم و آموزه‌های آن را در زندگی فردی اجرا کنند و سپس در زندگی اجتماعی و با توصیه به هم‌سن و سالان خود این مسیر را به درستی ادامه دهند.

مهدیه سادات علوی متولد ۱۳۹۰ و یکی از نوجوانان ایران‌زمین است که توانسته با همراهی مادرش و ترغیب خانواده، با بازی و نشاط به درجه حفظ کل برسد. وی در مراحل پایانی حفظش به دلیل بهره‌مندی از نظر اساتید این عرصه به عضویت مهد قرآن استان تهران درمی‌آید و با همراهی تلفنی معلم و برنامه‌ریزی منظم مادر همزمان با جشن تکلیف حلاوت حفظ کل خود را جشن می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: 


مهدیه سادات هنگامی که پنج سال داشت، یک جزء را حفظ کرد و تا هفت سالگی توانست 9 جزء را حفظ کند و در مقطع اول ابتدایی به دلیل همزمانی با درس، از حفظ بازماند، اما هنگامی که سال دوم دبستان بود، با موافقت مدیر مدرسه، مهدیه درس‌‌هایش را در خانه می‌خواند و برای امتحان در مدرسه حضور می‌یافت و همزمان با آغاز مقطع سوم ابتدایی، حفظش به پایان رسید.

بازی‌ در کنار حفظ

مهدیه سادات در کنار بازی‌ و بچگی کردنش به درجه حفظ کل رسید و به اذعان خود و مادرش اینگونه نبود که برنامه‌های خردسالان را در تلویزیون دنبال نکند یا از فضای بازی‌های کودکانه دور باشد.

مهدیه سادات علویاو از احساسش در هنگام قرآن خواندن و مرور محفوظاتش در گفت‌وگو با ایکنا، گفت و اظهار کرد: قرآن خواندن را دوست دارم. روزهای جمعه، که تقریبا برنامه مرور و تثبیت محفوظات را ندارم، انگار روزم به بطالت و تباهی می‌گذرد. هنگامی که قرآن می‌خوانم، آرامشی وصف‌نشدنی‌ دارم.

وی با اشاره به اینکه داشتن برنامه‌ریزی منظم برای محصلان حافظ قرآن یا علاقه‌مند به حفظ در روند پیشرفت آن‌ها مؤثر است، بیان کرد: هنگامی که روزتان را با برنامه‌ریزی دنبال کنید، قطعاً از هیچ‌کدام از برنامه‌ها و فعالیت‌هایتان بازنخواهید ماند. می‌دانم که پس از بازگشت از مدرسه و صرف ناهار و استراحتی کوتاه، باید یک جزء را مرور و سپس استراحت و بعد دو جزء دیگر را مرور کنم و بعد به انجام تکالیف می‌پردازم و به تماشای تلویزیون مشغول می‌شوم.

این حافظ کل در پاسخ به این سؤال که چقدر در جذب همکلاسی‌هایش به قرآن مؤثر بوده است، اظهار کرد: هنگامی که متوجه می‌شوند من حافظ کل قرآن هستم، خوشحال می‌شوند و از من می‌خواهند راهنمایی‌شان کنم و تا جایی که از عهده‌ام بر‌آید، کمکشان می‌کنم. دوست دارم معلم قرآن شوم و آموخته‌هایم را در اختیار دیگران قرار دهم، اما در کنار آن می‌خواهم دامپزشک موفقی شوم. در ورزش نیز به اسب‌سواری و کنگ‌فو علاقه‌مندم. امیدوارم به آرزوهایم برسم.

مهدیه‌سادات در پاسخ به این سؤال که چقدر سعی کرده است به مفاهیم قرآن عمل کند؟ اظهار کرد: تا جایی که می‌توانم به آیات قرآن عمل می‌کنم و در مواقعی که به آموزه‌های قرآن عمل نمی‌کنم، ناراحت می‌شوم. حتی سعی می‌کنم دوستانم را با مفاهیم قرآن آشنا کنم.

وی در اوقات فراغتش به تماشای برنامه‌های تلویزیون می‌نشیند و در کنار آن نقاشی و بازی می‌کند. همچنین، در کیک‌پزی و آشپزی به مادرش کمک می‌کند. مهدیه سادات در امتداد راه حفظ دوست دارد که به مفاهیم قرآن اشراف داشته باشد. سپس به حفظ صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه بپردازد.

کد

این حافظ نوجوان از مادرش به عنوان نخستین مشوقش قدردانی کرد و گفت: از همراهی همیشگی مادرم سپاسگزارم و به دختران و پسران هم‌سن و سالم می‌گویم که اگر به کاری علاقه‌مند باشند و آن را آغاز کنند، قطعاً تا پایان آن را ادامه خواهند داد.

جامه عمل پوشاندن به فرمایش رهبری

خانواده علوی ساکن منطقه 14، افسریه تهران است و پسر خانواده 19 سال دارد که او نیز با شرکت در کلاس‌های قرآن مسجد محله سعی کرده است که در قرائت قرآن دستی داشته باشد.

در ادامه معصومه بابایی، مادر این حافظ کل، در پاسخ به این سؤال که از کجا متوجه استعداد فرزندتان در حفظ قرآن شدید، گفت: مهدیه در 9 سالگی به درجه حفظ کل رسید. من متوجه علاقه‌‌اش نشدم، اما زمانی که باردار بودم تلویزیون یکی از دختران حافظ کل قرآن را نشان می‌داد و در ادامه صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن پخش شد. نیت کردم وقتی که دخترم به دنیا آمد، سعی کنم تا 9 سالگی حافظ کل قرآن شود.

وی با اشاره به اینکه از دوره نوزادی دخترم در خانه قرآن تلاوت می‌شد، ادامه داد: هنگامی که مهدیه سه سالش شد، به کلاس‌ قرآن می‌رفت و متوجه شدم هنگامی که سوره‌های کوچک قرآن را می‌خوانم او نیز تکرار و حفظ می‌کند. از همان سن کتاب‌های روخوانی و تجوید استاد محسنی را با مهدیه شروع کردم، به طوری که تا پنج‌سالگی جزء سی‌ام را حفظ کرد.

بابایی با تأکید بر اینکه فرزندش حفظ را با برنامه او در منزل پیش برد، اضافه کرد: از 5 تا 7 سالگی توانست 9 جزء را حفظ کند و بعد از آن او را به مهد قرآن بردم و با نظارت الهام اکبری، حفظش را تا 9 سالگی به اتمام رساند.

مهدیه سادات علوی

مهدیه سادات علوی، حافظ کل عضو کانون 14 معصوم مهد قرآن استان تهران و عطیه عزیزی، حافظ کل مهد قران بیرجند خراسان جنوبی

وی درباره روش حفظ مهدیه‌ به ویژه زمانی که فرزندش سواد خواندن و نوشتن نداشت، گفت: تا پنج سالگی هر هفته با او یک آیه را تمرین می‌کردم ودر مسیر پیاده‌روی از منزل تا کلاس روخوانی آیه‌ای را با بازی و سرگرمی می‌خواندم و تکرار می‌کردیم و بعد ‌دیدم می‌تواند آیات را حفظ کند یا در خانه صوت آیه را مدام پخش می‌کردم تا در هنگام بازی به آن گوش کند و فرزندم نیز آیات را تکرار می‌کرد.

ضرورت توجه به ایام کودکی

بابایی با اشاره به اینکه تمام مراحل حفظ فرزندش با بازی و لگوسازی و نشاط همراه بود، اظهار کرد: تا زمانی که مهدیه سه سال و نیم داشت، هفته‌ای یک آیه حفظ می‌کرد. هنگامی که بزرگ‌تر شد، حفظش به هفته‌ای یک یا دو خط افزایش پیدا کرد، به طوری که تا پیش از هفت سالگی هر هفته‌ نصف صفحه را حفظ می‌کرد و سپس محفوظات جدیدش به یک صفحه افزایش یافت. مهدیه سادات در سال آخر حفظش(هشت سالگی) روزی دو صفحه حفظ می‌کرد.

وی درباره نحوه آشنایی با مهد قرآن گفت: فرزندم در کلاس‌ روخوانی قرآن مهد قرآن منطقه 14 با نظارت خانم آموزگار بود. سپس در مسابقه الحافظون شرکت کرد و از سوی مؤسسه در برنامه حفظ شبکه قرآن و معارف سیما شرکت کرد و در آنجا با فاطمه شیرازی آشنا شدیم، ایشان پس از اینکه متوجه استعداد مهدیه سادات شدند، مهد قرآن را به ما معرفی کردند. بعد از شیوع کرونا هم در خانه به شیوه خودم، روند حفظ مهدیه سادات را با نظارت خانم اکبری پیش بردم؛ یعنی ایشان تماس می‌گرفت و محفوظات جدید یا مرور و تثبیت محفوظات را از فرزندم می‌پرسید و نکات تجویدی را می‌گفت.

این مادر با تأکید بر اینکه خانم اکبری مشوق اصلی مهدیه سادات بوده است، اظهار کرد: فرزندم از ایشان حرف‌شنوی زیادی دارد و ایشان راهنمای دخترم هستند و فرزندم همواره نکات آموزشی را از محضرشان بهره‌مند می‌شوند.

مهدیه سادات علوی

*مهدیه‌سادات علوی، حافظ کل عضو کانون 14 معصوم مهد قرآن استان تهران و عطیه عزیزی، حافظ کل مهد قرآن بیرجند خراسان جنوبی*

معصومه بابایی با اشاره به اینکه گام به گام همراه فرزندش در عرصه حفظ قرآن بوده، اما نتوانسته است به توفیق حفظ کل برسد، افزود: با وجود اینکه آیات به ذهنم بسیار آشناست و آیات شبیه به هم را به خوبی به یاد دارم، اما به دلیل برنامه فشرده مهدیه سادات، وقت نداشتم که خودم آیات را حفظ کنم. پیش از بازگشایی مدارس، روزانه 8 تا 9 ساعت برنامه مرور و تثبیت محفوظات را پیگیری می‌کردم و در حال حاضر نیز روزی سه ساعت برنامه حفظ مهدیه سادات را دنبال می‌کنم.

وی با بیان اینکه مهدیه سادات در 9 سالگی حافظ کل شد، تصریح کرد: همان نیتی را که در دوره بارداری کرده بودم محقق شد. از خدا خواسته بودم که جشن تکلیف دخترم را همراه با جشن اتمام حفظش بگیرم که این اتفاق رقم خورد.

بابایی درباره همراهی همسرش، گفت: ایشان به معنای واقعی همراه من بودند. قطعاً اگر مشارکت ایشان و پسرم در کارهای منزل نبود، من و مهدیه سادات نمی‌توانستیم به راحتی و بدون کمترین دغدغه به برنامه حفظمان برسیم. همچنین، مهدیه سادات برای اینکه آیات را بهتر حفظ کند، با معنی و با استفاده از تفسیر نور حفظ می‌کرد. خاطرم هست با ماژیک نکات تفسیری را در آیینه اتاق خواب می‌نوشت و پدرش «تفسیر گوش‌کن» او بود. مهدیه آن‌ها را برای پدرش می‌گفت و پدرش هم با صبوری گوش می‌داد.

این مادر در پاسخ به این سؤال که مهدیه معنای لغات را می‌داند؟ گفت: او ترجمه آیات را لغت به لغت اشراف ندارد، اما به طور کلی معنای آیات را متوجه می‌شود. همچنین، جمعه تنها روزی است که برای تفریح به پارک یا میهمانی می‌رویم و یا میهمان به منزل ما می‌آید.  

بابایی با اشاره به برکت دارا بودن فرزند قرآنی، اظهار کرد: هرچه در زندگی دارم از برکت قرآن است. مهدیه سادات دو بار به پیاده‌روی اربعین رفته و خداوند در تمامی مراحل زندگی بسیار به او کمک کرده است. او هنگامی که از مدرسه برمی‌گردد، از ساعت 13:20 تا 14 یک جزء و از ساعت 16 تا 18 دو جزء را مرور می‌کند و بعد هم تلویزیون تماشا می‌کند و تکالیفش را انجام می‌دهد و ساعت 22:30 به رختخواب می‌رود.

وی درباره برنامه آینده قرآنی دخترش گفت: مهدیه سادات قاری بودن را دوست دارد و می‌خواهد در کلاس‌های تجوید شرکت کند و درصدد بودم که تابستان امسال او را در کلاس تجوید یا قرائت تقلیدی نام‌نویسی کنم، اما کلاس قرآن در اطراف منزلمان پیدا نکردم. اگر خانواده‌ای بخواهد فرزندش را در مسیر قرآن قرار دهد، قطعاً مشکل رفت و آمد خواهد داشت، چون ارائه آموزش‌های مناسب خردسالان و نوجوانان تنها محدود به برخی مراکز شده است. اگر مراکز آموزشی به درستی اطلاع‌رسانی کنند، تمامی متقاضیان می‌توانند از این کلاس‌ها بهره‌مند شوند.

کد

بابایی در پاسخ به این سؤال که چقدر به حضور فرزندش در مسابقات قرآن علاقه‌مند است؟ گفت: دخترم برای حضور صرف در مسابقات قرآن حافظ کل نشده، زیرا شرکت در مسابقات و آزمون‌ها با استرس‌ همراه است. مهدیه در مسابقات الحافظون شرکت کرد و حتی او را برای حضور در چهاردهمین دوره آزمون حفظ کل قرآن ترنم وحی، مؤسسه کشوری مهد قرآن از شب قبل آزمون آماده کردم، چون ما برنامه مرور روزی سه جزء را داریم، چه بخواهیم در مسابقات شرکت کنیم و چه برنامه شرکت در مسابقات را نداشته باشیم و بیشتر از این نیز از عهده دخترم بر نمی‌آید و خدا کمکش کرد و توانست به مرحله کشوری آزمون ترنم وحی راه یابد و در آنجا نیز حدنصاب لازم را کسب کند. همچنین، مهدیه سادات دوستانش را به منظور شرکت در کلاس تجوید و روخوانی راهنمایی می‌کند.   

مادر این حافظ کل از مسئولان خواست که به پراکندگی کلاس‌های قرآن در شهرها به ویژه شهرهای بزرگ توجه کنند و ادامه داد: حداقل تبلیغ کلاس‌های قرآن باید مانند کلاس‌های هنری و آشپزی باشد. کلاس‌های مهد قرآن رایگان است ولی کلاس‌های سایر مجموعه‌ها هزینه‌بر است و برخی مجموعه‌ها می‌گفتند که به دلیل سن مهدیه سادات باید استاد خصوصی داشته باشد و به نوعی سنگ‌اندازی می‌کردند. امیدوارم به مرحله‌ای برسیم که در هر منطقه مکانی برای روخوانی، روان‌خوانی، مفاهیم، حفظ و صوت و لحن وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت: نیاز نیست که حتما تمام فرزندان حافظ کل قرآن شوند، بلکه می‌توان از ظرفیت مدارس برای تربیت حفظ موضوعی استفاده کرد و نیز مسابقات قرآن مانند سایر مسابقات با اعطای جوایز ارزشمند و فضاسازی جذاب به ویژه برای خردسالان و نوجوانان برگزار شود تا زمینه ترغیب آنان به انس با کلام وحی مهیا شود.

انتهای پیام
captcha