پیشنهادهایی برای ارتقای بخش نغمات مسابقات قرآن؛‌ تغییر نگاه به تواشیح + صوت
کد خبر: 4108646
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
مهدی دغاغله بیان کرد:

پیشنهادهایی برای ارتقای بخش نغمات مسابقات قرآن؛‌ تغییر نگاه به تواشیح + صوت

داور مرحله نهایی بخش نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه نگاه به تواشیح در حال حاضر نسبت به گذشته تغییر کرده است، گفت: در گذشته انگیزه‌های مادی کمرنگ بود، ولی پس از راه‌اندازی مسابقات انگیزه‌ها تغییر کرده و به سمت مباحث مالی گرایش یافته است.

مهدی دغاغله پیشکسوت قرآنی

مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآنی کشور و از داوران مرحله نهایی بخش نغمات دینی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن(قزوین 19 تا 23 آذر 1401) در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه در این دوره تا حدود زیادی اهداف مد نظر داوران و برگزارکنندگان مسابقات تأمین شد، گفت: در مورد اینکه آیا استعدادی در چنین فضایی شناسایی می‌شود یا خیر، باید بیشتر بحث کرد. نمی‌خواهم در این مورد از واژه تکراری بودن فرایند مسابقات استفاده کنم، اما یک روند طبیعی در طول سال‌ها در حال انجام است، با تمام این تفاسیر پدیده‌های جدیدی که خیلی جلب توجه کند در بین شرکت‌کنندگان نبود.

وی با اشاره به اینکه در این دوره شاهد کارهای شکلی خوبی بودیم، افزود: باید بابت الکترونیکی شدن داوری‌ها از برگزارکنندگان مسابقات قدردانی کرد. نمرات از طریق نرم‌افزار و سیستم ثبت شد و همین باعث شده بود کار راحت‌تر شود، علاوه بر آن مسابقات را به سمت حرفه‌ای‌تر شدن و به‌روز شدن به پیش برده بود.

این پیشکسوت قرآنی کشور در پاسخ به سوالی در مورد رشته تواشیح و دلایل عدم موفقیت برخی استان‌های صاحب‌عنوان و افت تواشیح در این استان‌ها تصریح کرد: این را نباید به حساب افت تواشیح این استان‌ها گذاشت، بلکه بیشتر می‌تواند ناشی از موفقیت استان‌های دیگر باشد.

دغاغله با تأکید بر اینکه نگاه‌ به تواشیح نسبت به گذشته تغییر جدی کرده است به زوایای دیگری از دلایل افت تواشیح پرداخت و گفت: در گذشته گروه‌های تواشیح با اهداف دیگری تشکیل می‌شد، به عنوان مثال گروه «ثقلین» سال 68 شکل گرفت، آن زمان اصلاً خبری از مسابقات تواشیح نبود و اجراها صرفاً به خاطر علاقه‌ پیش می‌رفت، حتی در آن دوران بدون اینکه دعوتی از ما به عمل بیاید به جلسات می‌رفتیم و اجرا داشتیم.

انگیزه‌های مادی 

وی بیان کرد: بعدها که مسابقات تواشیح راه‌اندازی شد و دعوت‌ از گروه‌ها برای حضور در مجالس به اوج رسید و به تبع آن مباحث مالی نیز وارد کار شد، شاهد رشد قارچ‌گونه تعداد گروه‌های تواشیح بودیم. این نشان می‌دهد انگیزه‌های این گروه‌ها چیزی متمایز با انگیزه گروه‌ها قبل از شکل‌گیری موضوع رقابت در تواشیح بوده است، در ادامه و به مرور زمان وقتی به دلیل برخی شرایط تقاضا برای دعوت از گروه‌های تواشیح کاهش یافت بسیاری از همین گروه‌ها از بین رفتند، چرا که انگیزه تأسیس آنها چیز دیگری بود و با افت جلسات و دعوت‌ها کارکرد خود را از دست داده بودند.

این داور بخش نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن به بی‌توجهی مسئولان به موضوع تواشیح اشاره و اظهار کرد: برخی مسئولان خیلی تمایل به تواشیح نداشته و ندارند و از سوی دیگر نظر آقایان صاحب تریبون نیز در برهه‌ای کار را تضعیف کرد. این هم یکی دیگر از دلایل افت تواشیح در برخی استان‌هاست. در این بین ‌رقبای سرسختی مانند گروه‌های تواشیح استان خوزستان هم هستند که سطح بالای آنها در کاهش انگیزه دیگر گروه‌ها مؤثر بوده است.

وضعیت تواشیح خوزستان 

دغاغله در مورد وضعیت گروه‌های تواشیح خوزستان در این دوره از مسابقات بیان کرد: گروه‌های تواشیح خوزستان نسبت به سایر گروه‌ها و دیگر استان‌ها رشد داشتند، اما نسبت به دوره‌های قبل خودشان این رشد را نداشتند به عنوان مثال گروهی که رتبه اول را به دست آورده بود، در گذشته اجراهایی به مراتب بهتری از اجرای فینال خود داشت.

وی با اشاره به اینکه در مسابقات امسال آهنگسازی‌ها وضعیت چندان بدی نداشت، افزود: زمانی در مسابقات از آهنگ‌هایی استفاده می‌شد که کاربردی در مضامین دینی نداشت و بیشتر به کار کارهای غیر دینی می‌آمد، اما در این دوره این مشکل تا حد بسیار زیادی برطرف شده بود.

این پیشکسوت قرآنی همچنین در مورد اضافه شدن رشته تواشیح به بخش بانوان پس از چند سال تعطیلی و تأثیری که این موضوع می‌تواند در توسعه تواشیح در بین بانوان داشته باشد، گفت: وقتی بانوان جلسات مستقلی را در طول سال برگزار می‌کنند، حتماً نیاز هست که گروه‌های تواشیح مستقل نیز داشته باشند. مطمئناً برگزاری رقابت در این رشته در رشد تواشح بین بانوان بی‌تأثیر نیست. این هنر فواید و برکات بسیار زیادی دارد.

پیشنهادهای برای رشد مسابقات 

دغاغله به ارائه پیشنهاداتی برای ارتقای این رویداد پرداخت و گفت: یکی از این پیشنهادات در مورد متن است، متنی که در تواشیح در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد همواره به خوبی تحلیل نمی‌شود و این موضوع به خصوص در امسال به چشم می‌آمد. یعنی گروه‌ها زمان اجرا اشتباهاتی داشتند که معنا را تغییر می‌داد. به نظر می‌رسد آن فیلتری که باید این اشعار را بررسی می‌کرد ضعیف عمل کرده بود، این موضوع در علمی بودن کار مؤثر است.

وی همچنین افزود: در تواشیح گروه‌هایی که اجرا می‌کنند چه از نظر متن و چه از نظر لحن و آهنگی که روی متن گذاشته‌اند، اشکالاتی در ریتم‌ها دارند که باید برطرف شود. داوران متخصص این کار هستند و هر کدام تجربیات بسیاری در این حوزه دارند و می‌توانند از طریق ارائه آموزش‌هایی در ایام مسابقات به برطرف شدن این وضعیت کمک کنند. یعنی برگزارکنندگان مسابقات می‌توانند از فشردگی زمانی مسابقات بکاهند و حداقل یک روز را به زمان مسابقات اضافه کنند تا در آن یک روز اشکالات گروه‌ها به آنها یادآوری شود. داوران باید بعد از اجرای گروه‌ها در صحنه حضور داشته باشند و به رفع اشکال بپردازند و پیشنهاداتی هم برای ارتقا و رشد گروه‌ها ارائه دهند.

انتهای پیام
captcha