محتوای کتب قرآنی دانش‌آموزان ساده‌سازی شود
کد خبر: 4112946
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
ناصر دغاغله:

محتوای کتب قرآنی دانش‌آموزان ساده‌سازی شود

قاری و معلم قرآن با بیان اینکه کلاس قرآن مدارس، جلسه تخصصی نیست، بر لزوم تألیف کتب درسی قرآن و زبان عربی بر اساس نیازهای واقعی دانش‌آموزان تأکید کرد.

ناصر دغاغلهناصر دغاغله، قاری و معلم قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به چالش‌های جذب نسل جدید به آموزش قرآن و با تأکید بر توجه به نیازهای واقعی نوجوان در تألیف کتب درسی گفت: بعضی اوقات احساس می‌شود نحوه تألیف کتب آموزش و پرورش در دو درس زبان عربی و قرآن نیازمند تغییر است و باید با توجه به نیازهای واقعی دانش‌آموزان تنظیم شود.

وی توضیح داد: در تألیف کتب درس قرآن در برخی موارد یا سطح محتوای ارائه شده بسیار پایین و در حد الفبای آن موضوع و گاهی در سطح بالایی است؛ یعنی یکدستی و تعادل در ارائه محتوا در برخی موارد رعایت نشده است.

دغاغله با بیان اینکه اغلب دانش‌آموزان در مدارس، اهل تلاوت تخصصی، ترتیل و حفظ نیستند، گفت: کلاس قرآن مدارس، جلسه تخصصی نیست، به همین دلیل محتوای کتب آموزش قرآن باید به گونه‌ای طراحی شود که برای همه دانش‌آموزان قابل درک باشد.

نگاه دانش‌آموزان به درس قرآن

این معلم قرآن تصریح کرد: غالب دانش‌آموزان به صورت معمولی این درس را فرا می‌گیرند و تخصصی وارد این عرصه نشده‌اند و این طبیعی است تلاوت قرآن یک رشته تخصصی است و انتظار نداریم همه وارد آن شوند. نگاه مؤلفان این کتب باید به نحوی باشد که غالب دانش‌آموزان را در نظر بگیرند و خیلی وارد جزئیات نشوند. در برخی موارد، اطلاعات و اصطلاحاتی در این کتاب وجود دارد که برای یک قاری که پیش‌زمینه آن را دارد آشنا است، اما درک آن برای دانش‌آموزان دیگر دشوار است، لذا باید به سمت ساده‌سازی برویم و مسائل تخصصی را در مجال خود آموزش بدهیم.

دغاغله درباره نگاه دانش‌آموزان به درس قرآن اظهار کرد: باید خدا را شکر کنیم که با وجود افزایش برنامه‌های سرگرم‌کننده، مشغولیت‌ها و وجود شبکه‌های مختلف اجتماعی هنوز شاهد آن هستیم که دانش‌آموزان احترام خاصی برای قرآن قائل هستند و با وجود سن کم قاریان مشهور قرآن را می‌شناسند.

این معلم قرآن افزود: ممکن است برخی تصور کنند که دانش‌آموزان از قرآن کریم فاصله دارند، درحالی‌که اینطور نیست. معلم قرآن باید بتواند خوب قرآن را در کلاس بخواند تا دانش‌آموز جذب قرائت زیبای او بشود. وقتی ما به عنوان معلم قرآن در کلاس، قرآن می‌خوانیم توجه خاصشان به قرائت قرآن را در چشمان آنها می‌بینیم که با ذوق فراوانی قرآن را استماع می‌کنند و شور و شعف آنها قابل مشاهده است.

معلمان قرآن از تکنیک‌های روز استفاده کنند

این قاری قرآن گفت: معلمان باید از تکنیک‌های روز استفاده کنند؛ اگر خود از صدای خوبی برخوردارند، از این طریق دانش‌آموز را جذب کنند و اگر چنین توانایی ندارند از وسایل صوتی و تصویری استفاده کنند و فرازهای ناب قاریان بزرگ را برای آنها پخش کنند.

دغاغله در ادامه بیان کرد: عادت‌های اجتماعی در این برهه از زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است. نمی‌شود ادعا کنیم می‌توانیم این عادت‌ها و مشغولیت‌های جدید را که ناشی از شیوه‌های ارتباطی جدید و شبکه‌های متنوع اجتماعی است تغییر دهیم، اما می‌توانیم از این شیوه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به خوبی استفاده کنیم و مواد خام مفید فرهنگی را در این قالب‌های جدید قرار دهیم. اگر نوجوان در حین گشت و گذار در شبکه‌ها، صفحه جذابی درباره قرآن ببیند، در جذب او اثرگذار است.

وی در پایان گفت: در چنین فضایی برای جذب قرآن سه موضوع می‌توانند کمک کننده باشد؛ اولاً خانواده‌ها باید نسبت به این موضوع دغدغه‌مند باشند و به آموزش بچه‌های خود اهمیت دهند. بنابراین تشویق خانواده می‌تواند مؤثر باشد. نکته دوم، نوع عرضه و شکل اجرای محافل قرآن نیز مهم است که نیازمند خلاقیت و به‌روزرسانی است و نکته سوم بیان معارف قرآنی و آشنایی دانش‌آموزان با تأثیر قرآن در سبک زندگی است. نوجوان و جوان باید بداند که چه میزان قرآن می‌تواند در عرصه‌هایی مثل انتخاب دوست، انتخاب همسر، رفتار با دیگران و ... به او کمک کند و در زندگی او اثرگذار باشد. 

انتهای پیام
captcha