سامانه منسجم قرآنی طلاب و خانواده‌های آنان ایجاد می‌شود
کد خبر: 4122585
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
حجت‌الاسلام میرمحمدی خبر داد:

سامانه منسجم قرآنی طلاب و خانواده‌های آنان ایجاد می‌شود

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم یک شبکه فعال و منظم قرآنی را در میان طلاب و خانواده‌های آنان ایجاد و بنای یک نهضت قرآنی بین حوزه علمیه و خانواده آنان را راه‌اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه مرحله کشوری پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه امروز پنجشنبه ۲۷ بهمن با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدجمال‌الدین میرمحمدی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، سردار محمد شیرازی، ریاست دفتر نظامی فرماندهی معظّم کل قوا، حجت الاسلام علی تقی‌زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی مدیران و روسای قرآنی کشور در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون و پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

حجت الاسلام سیدجمالالدین میرمحمدی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در این مراسم با بیان اینکه امسال پنجمین جشنواره قرآنی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه را برگزار می‌کنیم گفت: در این دوره ۳۴ هزار شرکت‌کننده در مراحل مختلف آزمون حضور پیدا کردند و امیدواریم این مقدمه‌ای برای حرکت‌های بزرگ قرآنی در بین طلاب و خانواده‌های آنان باشد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی حفظ قرآن در میان طلاب و خانواده‌های آنان گفت: امروز چیزی حدود ۶۵۰۰ نفر حافظ داریم که باید تلاش کنیم این تعداد را افزایش بدهیم و احساس می‌کنیم در این حوزه کم‌کاری کرده‌ایم. امروز قریب به ۵۰۰ هزار طلبه در مرکز خدمات حوزه علمیه عضو هستند که از میان این تعداد طلبه تنها شش هزار و ۵۰۰ تن در عرصه قرآنی فعالیت دارند و این عدد ناچیزی است که امیدواریم در این حوزه کار و برنامه‌ریزی بیشتری انجام شود.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند نپرداختن حوزه علمیه به قرآن کریم واقعاً یک نقیصه است؛ طبیعتا ما باید این نقیصه را برطرف کنیم و به این سمت و سو حرکت کنیم. در جای دیگری می‌فرمایند به سمت حفظ قرآن بیشتر بروید و در آن تدبر و تأمل داشته باشید که این‌ها مسئولیت ما را سنگین می‌کند.

میرمحمدی با بیان اینکه بحث مهم در قرآن تدبیر در قرآن است افزود: قرآن تبیان و بیانگر شریعت است، گفت: انسان زمانی که با قرآن کریم انس می‌گیرد طبیعتا مبانی و مفاهیم کلی آن را درک می‌کند و این‌ها مقدمه‌ای است که انسان بیشتر با قرآن انس بگیرد.

وی به برنامه مرکز خدمات حوزه علمیه در حوزه قرآن اشاره و تصریح کرد: به دنبال این هستیم که در یک دوره ۵ ساله قریب به ۲۰ هزار طلبه را در بحث حفظ قرآن تربیت کنیم. برنامه‌ریزی آن را شروع کردیم و اولین برنامه آن تربیت چهارهزار طلبه در بخش حفظ و تربیت یک هزار نفر مربی قرآنی برای سال آینده است.

میرمحمدی بیان کرد: دومین برنامه ما ایجاد شبکه منظم قرآنی است. در حال حاضر هماهنگی‌هایی وجود دارد که باید تقویت شود. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم یک شبکه فعال و منظم قرآنی را در میان طلاب و خانواده‌های آنان ایجاد کنیم. سومین برنامه ما ایجاد سامانه منسجم و جامع قرآنی است. بنای ما این است که بتوانیم یک نهضت قرآنی بین حوزه علمیه و خانواده آنان ایجاد کنیم.

شبکه فعال و سامانه منسجم قرآنی طلاب و خانواده‌های آنان ایجاد می‌شود

حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم با طرح این سوال که پروردگار عالم برای تبیین کلمه حق و هدایت بشر و اقامه آن روی یک خانواده حساب ویژه باز کرده است که از آن به عنوان اهل بیت(ع) یاد می‌کند و سخن می‌گوید، گفت: خدای متعال قرآن کریم را به عنوان نور و هدایت فرستاد تا در معیت پیامبر اکرم(ص) هدایت بشر را فراهم کند و آیا این برای هدایت بشر کافی نبود؟ اما در مقام اقامه و تبیین آیات کلام‌الله می‌بینیم که باید حضرت خدیجه(س) کمک حال پیامبر(ص) و یا حضرت فاطمه(س) یاری‌گر حضرت علی(ع) باشند. باید سیدالشهدا(ع) با خانوده‌اش به کربلا برود و بعد از کربلا نقش تبیینی را خانواده سیدالشهدا(ع) و فرزندان ایشان به دوش بکشند. باید فرزندان امام کاظم(ع) به تبعیت از امام رضا(ع) به ایران بیایند و یک منطقه جغرافیایی درست کنند و باید ماجرای جهانی حق در طول تاریخ بر عهده خانواده پیامبر(ص) که همان اهل بیت(ع) هستند باشد و این محل تامل است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در این تبیین آیا خود حضرت محمد(ص) نمی‌توانست بار رسالت را بر دوش بکشد؟ به نظر می‌آید آن کسی که رسالت نبوی را بر دوش دارد که امروز از آن به عنوان طلبه یاد می‌شود، لباس خودش را نشانه رسالت نبوی بر تن کرده است؛ لذا کسی که این لباس را بر تن می‌کند مسئولیتی بر عهده دارد که توصیه خداوند عالم است و آن مسئولیت این است که برای هدایت ابتدا به سمت نزدیکان، خانواده و اهل بیت خود برود و در جهت دیگر خود این‌ها مهمترین یاوران فرد طلبه در امر هدایت هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما موظف هستیم به کسانی که منشأ برکات برای مردم هستند و بار‌های فرهنگی، خدماتی و اجتماعی بر دوش دارند خدمت کنیم، اظهار کرد: این وظیفه ماست که به هر عنصر فرهنگی به خصوص خانواده او و تمامی کسانی که بهر‌ه‌ای از زلال وحیانی و الهی می‌گیرند خدمت بکنیم. البته جهتی افزون‌تر از خدمت در میان است. آن‌هایی که در پناه قرآن و عترت رشد می‌کنند رسالت هدایت این جامعه را به معیت همسر و فرزند طلبه را هم به دوش می‌کشد و لذا لازم است خانواده طلاب به این رسالت الهی اشراف کامل داشته باشند و به صورت مؤثر در جامعه حاضر شوند.

قمی تصریح کرد: بار هدایت، تبیین و اقامه دین فقط روی دوش طلاب و مردمی که به دنبال اقامه حق می‌روند نیست بلکه این امری است که در نظامات اجتماعی اسلام خانوادگی طراحی شده است و خانواده طلاب بیش از هرکسی بر این رسالت الهی واقف و مشرف باشد و به میدان حضور اجتماعی موثر حاضر شود و در خانه نیز آرامش را برقرار کند.

شبکه فعال و سامانه منسجم قرآنی طلاب و خانواده‌های آنان ایجاد می‌شود

در بخشی از این مراسم از پوستر طرح تربیت چهارهزار حافظ قرآن کریم و یک هزار تربیت معلم روخوانی و حفظ قرآن کریم رونمایی شد.

یادآور می‌شود فرایند این جشنواره با مشارکت سازمان دارالقرآن الکریم و نهاد‌های حوزوی و با هدف ارتقای سطح آگاهی و به‌روزرسانی دانش و معلومات قرآنی خانواده‌های طلاب، ویژه همسر و فرزندان طلاب آقا و خانم و فرزندان ایشان در مقاطع سنی مختلف و با رویکرد آموزش، مسابقه و محفل همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

مرحله کشوری این جشنواره از ۱۹ الی ۲۱ بهمن مصادف با چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به صورت غیر حضوری برگزار شد. در مرحله پایانی این مسابقات شاهد رقابت ۱۷۵ نفر از راه‌یافتگان در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل به میزبانی سازمان دارالقرآن الکریم بودیم.

انتهای پیام
captcha