دوران دفاع مقدس میدان تفسیر مجسم آیات الهی بود
کد خبر: 4124330
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
سردار سلامی:

دوران دفاع مقدس میدان تفسیر مجسم آیات الهی بود

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی جهادگران گفت: دوران دفاع مقدس، میدان تفسیر مجسم آیات الهی بود و آنچه ما را در عرصه‌های مختلف موفق کرد، جهادگران بودند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اختتامیه چهارمین جشنواره ملی جهادگران امروز شنبه ششم اسفندماه در مجتمع فرهنگی دانشجویی ۱۳ آبان برگزار شد.

سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم ضمن گرامیداشت اعیاد ماه مبارک شعبان بیان کرد: شخصیت حضرت ابوالفضل(ع) حامل بصیرتی نافذ، جوانمردی و غیرتی الهی و وقار و صلابت آسمانی بود که در چنین روزی پا به عرصه هستی نهاد تا در عاشورا زیباترین نشانه وفای به عهد و صدق وعده خود را عمل و تمام قد از ولایت دفاع کند.

وی ادامه داد: ما از تمام بحران‌ها، سختی‌ها و چالش‌ها که گاه عرض و طول جهانی داشتند و پیکارهایی که گاهی نقطه تقارب و به هم‌پیوستگی همه قدرت‌های داخلی و خارجی برای در هم شکستن انقلاب اسلامی بودند، با حضور جهادی جوانانمان عبور کردیم.

سردار سلامی افزود: جوانان امروز به دلیل شرایط سنی نمی‌توانند تصویر صحیحی از دوران دفاع مقدس داشته باشند ولی ما توفیق داشتیم در این موقعیت حضور داشته باشیم و روزهای جنگ را دیده‌ایم. در دوران دفاع مقدس جنگ در سرزمین ما جریان داشت و کشور نقطه تمرکز آتش‌ها بود. در دوران جنگ همه به هم پیوسته بودند و عالم استکبار برای بازگشت به تاریخ کشور ما و در دست گرفتن امور و سال‌های غم‌انگیز اسارت ملت عزیز ایران در مجموعه سیطره‌طلبی‌های نظام سلطه، جنگی را آغاز کرد که در آرایش سیاسی، اقتصادی و عملیات روانی و نظامی ایران اثر بگذارد.

اهمیت منطق قرآن

وی با اشاره به آیات قرآن بیان کرد: تکیه بر منطق قرآن بسیار اهمیت دارد؛ در منطق قرآن برای غلبه مؤمنان بر مستکبران هیچ مانعی قرار داده نشده و بالعکس تمام موانع را برای غلبه مستکبران ایجاد می‌کند و اجازه نمی‌دهد کفار بر مؤمنین غلبه پیدا کنند که خداوند در قرآن می‌فرماید «وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا؛ راهی برای غلبه کفار بر مؤمنین وجود ندارد».

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: با تکیه بر منطق قرآن و اعتقاد به آن، آیات الهی را در تجربه هم، تفسیر شده دیدیم و انگار صفحه زمین میدان تفسیر مجسم آیات الهی بود. آنچه که توانست ما را در عرصه‌های مختلف موفق کند جوانانی مانند شما جهادگران بودند. جوانان در دوران دفاع مقدس قرآن می‌خواندند تا قلبشان آرامش بگیرد و می‌جنگیدند تا دوباره بتوانند قرآن بخوانند و این یکی از زیباترین صحنه‌هایی بود که انسان می‌توانست در جنگ ببیند.

جنگ جهانی نامتوازن و نامتقارن

وی با بیان اینکه در جنگ تحمیلی تمام قدرت‌های بزرگ جهان در کنار هم حضور داشتند تا با ایران مقابله کنند گفت: ما در دفاع مقدس با تمام دنیای استکبار جنگیدیم و در قاب یک جنگ جهانی نامتوازن و نامتقارن بودیم. عدم تقارن مشخصه بارز این میدان بود. هرآنچه که دشمنان داشتند را ما به ندرت می‌توانستیم پیدا کنیم و با این مقیاس و دامنه جهانی کشور ما قلمرو اعمال همه قدرت‌ها قرار گرفته بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: دفاع مقدس واقعه‌ای عظیم و استثنایی در تاریخ بود که طولانی‌ترین و قوی‌ترین جنگ قرن بیستم محسوب می‌شود. جنگ جهانی که در قرن گذشته رخ داده بود در حالت توازن و تقارن بود و مدت زمان این جنگ‌ها نیز آنقدر طولانی نبود. ما ملتی تنها و تازه به استقلال رسیده بودیم که هنوز دوران طفولیت سیاسی خود را می‌گذراندیم که با همه قدرت‌های بسیار سهمگین و مهیب جنگیدیم.

ایمان رزمندگان؛ عامل ایستادگی و پیروزی

سردار سلامی تصریح کرد: آمریکایی که ما با آن می‌جنگیدیم و می‌جنگیم، به اندازه تمام جهان دارای قدرت نظامی است. بودجه نظامی همه جهان حدوداً 800 میلیارد دلار است و آمریکا به تنهایی این مقدار بودجه نظامی برای ارتش خود دارد. ما در دوران جنگ با همین آمریکا به اضافه دیگران و صدام درگیر بودیم. حجم واقعی قوای فیزیکی ما قادر نبود در مقابل این آرایش هولناک و خطرناک ایستادگی و پیروز کند مگر با وجود امام خمینی(ره) و ایمان رزمندگان. ما هیچ سرزمینی را از دست ندادیم و تمامیت عرضی و استقلال کشور را حفظ کردیم.

وی ادامه داد: قدرت از آن خداست و این اندیشه وقتی بر تفکر ملت حاکم شود، می‌تواند در همه عرصه‌ها پیروز شود و هیچ قدرتمندی نمی‌تواند در برابر این ملت دوام بیاورد و هیچ بن‌بستی در مقابل آنها وجود ندارد.

سه عنصر حیاتی برای نفوذناپذیری

سردار سلامی با بیان اینکه جنگ با حضور مردم تمام شد ادامه داد: سه عنصر اساسی در جامعه ما وجود دارد که ولایت، محوری‌ترین و قائمه این عناصر است. مکان‌هایی که از نعمت ولایت بی‌بهره هستند ویران می‌شوند زیرا ستون محوری میدان ندارند. عنصر دوم اسلام و عنصر سوم ملت است. این سه عنصر وقتی با هم همراه باشند هیچ قدرتی قادر به نفوذ به آن کشور نیست.

دشمن بزرگ موهبت است

وی اظهار کرد: ما همه بزرگی‌ها یعنی ملت، کشور، رهبر، مکتب و دشمن بزرگ را داریم. دشمن بزرگ موهبت است زیرا سبب قدرتمند شدن ماست. کشتی‌گیران وقتی قوی می‌شوند که با قهرمانان جهان مسابقه می‌دهند. ما وقتی مجبور می‌شویم برای نبرد و شکست دادن دنیای غرب و هرآنچه که متحد آمریکا است بجنگیم قوی می‌شویم. آمریکا فقط یک قدرت مستقر در بخشی از این عالم نیست؛ او یک انبساط و امتداد سیاسی در اختیار دارد که ما در طول این 44 سال با همه این قدرت منبسط و گسترش یافته درگیر هستیم.

سردار سلامی تأکید کرد: آمریکا تلاش کرده تا قدرت واقعی و اثرگذار خود را در خارج از مرزها و در نزدیک ما گسترش دهد. آمریکا قدرت عظیم‌الجثه‌ای است و اینکه این قدرت چقدر قادر به آفرینش میدان تأثیر است، مهم است. قدرت ما هم دارای قلمرو و شدت تأثیر است یعنی بردار این قدرت از مبدأ ایران است و منتهای آن در هر نقطه‌ای است که ما بخواهیم.

وی اضافه کرد: امروز هم بازدارندگی و هم دفاع نه براساس موازنه قدرت، بلکه براساس موازنه تأثیر است. اگر آمریکا دارای میدان تأثیر است ما هم دارای میدان تأثیر هستیم و جنگ واقعی ما در این در هم تنیدگی میادین تأثیر رخ می‌دهد. آنها می‌خواهند که تأثیرات ما را حذف کنند ما هم متقابلاً می‌خواهیم که تأثیرات آنها را حذف کنیم.

سردار سلامی با بیان این اینکه دشمنان می‌خواهند ذهن‌ها و قلب‌های ما را تسخیر کنند اضافه کرد: این یک رویای راهبردی است؛ چون دشمنان در میدان حقیقی شکست خوردند، وارد این میدان شدند. آمریکایی‌ها و غربی‌ها تمام ذخایر راهبردی خود را وارد عمل کردند. اولین آنها صدام، جریان تکفیر دومین ذخیره و سومین ذخیره، تحریم اقتصادی است.  

خطا کردن مساوی با محو شدن

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: ما در حال ساخت تاریخ هستیم و هر لحظه از امروز، لحظه‌ای از تاریخ برای آینده است و تاریخ واقعیتی ساکن و ایستا در نقطه‌ای از زمان نیست بلکه جریان ممتد است؛ بعضی از مقاطع تاریخ به اندازه تمام زمان ارزش حیاتی دارد. اگر ما امروز خطا کنیم ممکن است برای همیشه محو شویم.

وی ادامه داد: باید به موقع عمل کنیم و در ضلالت و گمراهی آشکار گرفتار نشویم. اگر امروز افرادی را می‌بینیم که در ضلالت آشکار هستند و واقعیات و حقایق را وارونه نشان می‌دهند، مانند داستان حضرت نوح(ع) است که هرچه آنها را دعوت کنیم شنوا نیستند.

سردار سلامی تصریح کرد: ما مجبوریم رصد کنیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است. جوانان درحال ساختن تاریخ فردا هستند و نسل‌های بعدی مطالعه خواهند کرد که ملت ایران چه استقامتی کرد و چقدر دانشجویان با شعور و آگاه بودند که در همه این امواج خروشان و سهمگین شبهه و تردید، حقیقت را شناسایی کنند.

لحظات لیله‌القدر انقلاب

سردار سلامی شرح داد: این لحظه‌ها لیله‌القدر انقلاب ماست. ما در حال رقم زدن سرنوشت‌ها، تغییر جهت تاریخ، قدرت‌سازی برای اسلام و نجات مسلمانان از اسارت هستیم. امروز نمی‌شود بر روی مرزها ایستاد و از امنیت ملی دفاع کرد زیرا در این صورت یعنی نقطه همگرایی آتش‌ها را برای سرزمین خود فراهم کردیم. ما در کرخه و کارون می‌جنگیدیم و الان در کنار مدیترانه، دریای سرخ هستیم. ما جبین جبهه را وسعت دادیم و دشمن را تجزیه کردیم.

وی بزرگترین هنر انقلاب را اینگونه معرفی کرد: نکته اول اینکه دشمن را از پناهگاه خود بیرون کرده و وادار به گسترش عملیاتی کردیم. اگر دشمن در فضای راهبردی می‌ماند و دوباره صدام و تکفیری‌ها را به نبرد می‌فرستاد، برنده بود چراکه هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کرد و موفقیت‌ها را تثبیت می‌کرد. امروز دشمن مجبور است که مستقیم وارد میدان شود. نکته دوم اینکه تمرکز دشمن را از او گرفتیم و در هرکجا که حضور دارد درگیر است. 

جهانی بودن تأثیرات غیرفیزیکی ایران

سردار سلامی اظهار کرد: دشمنان قدرت منطق را نمی‌پذیرند اما پذیرای منطق قدرت هستند. زیرا بین قدرت منطق و منطق قدرت بسیار فاصله است. ما با قدرت منطق حرف می‌زنیم ولی با منطق قدرت عمل می‌کنیم در صورتی که دشمن فقط با منطق قدرت عمل می‌کند. تأثیر غیر فیزیکی ما جهانی است؛ در نقطه دیگری از عالم جنگ‌ می‌شود و نتایج این جنگ را به ما نسبت می‌دهند یا در قلب یک سرزمین ناامنی ایجاد می‌شود و مجبور می‌شوند یک رسانه را از آنجا فراری دهند یا در کشوری برای یکی از مقامات ناامنی ایجاد می‌شود و آن را به ما نسبت می‌دهند و  این نشان دهنده قدرت غیرفیزیکی ماست.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: وقتی کشتی‌ها در فضای تحریم حرکت می‌کنند، امن‌ترین کشتی آن است که پرچم جمهوری اسلامی ایران بر روی آن استوار است و کسی به آن نزدیک نمی‌شود و این به معنای قدرت است. اینها یعنی میدان تأثیر ماست.

۳۲۵ طرح عظیم ملی در اختیار سپاه

وی تصریح کرد: جنگ‌های امروز تغییر پیدا کرده آمد و مثل گذشته نیست. جنگ و صلح با هم آمیخته است و درحالی که احساس جنگ نمی‌کنیم درحال جنگیدن هستیم. ما به دلیل طبیعت کارمان این موضوع را حس می‌کنیم و هر روز در میدان و ذهن، بازی جنگ می‌کنیم. هیچ کشوری نیست که در تحریم همه جانبه جهانی در مرکز یک عملیات جهانی و حصر اقتصادی قرار داشته باشد و در این فضا پیشرفت کند. ما بیش از ۳۲۵ طرح عظیم ملی را در اختیار داریم و این امکان را داریم که هر هفته یک مورد را افتتاح کنیم.

سردار سلامی افزود: دیروز طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه انجام شد که کار دوستان عزیز ما در قرارگاه سازندگی سپاه بود که با همکاری و مشارکت دولت انجام شد و این پیشرفت‌ها به قدری تکرار شده است که دیگر برای مردم تعجب‌برانگیز نیست.

وی در پایان گفت: مشکلات همیشه ما را رشد می‌دهد و از این مشکلات عبور می‌کنیم. چشم خود را بر روی مشکلات نمی‌بندیم و از آنها اطلاع داریم. این نوسانات و تصاعد نرخ ارز که وجود دارد را درک می‌کنیم و همه دولت و نظام در تلاش است که بر این پدیده هم غالب شود. ما تسلیم هیچ مشکلی نمی‌شویم و امیدواریم که قله‌های بزرگ را فتح کنیم.

 

انتهای پیام
captcha