مسمومیت‌های دانش‌آموزان میکروبی، ویروسی و پرتوی نیست
کد خبر: 4126481
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
یوسف نوری:

مسمومیت‌های دانش‌آموزان میکروبی، ویروسی و پرتوی نیست

وزیر آموزش وپرورش گفت: پزشکان با کار تحقیقی به این نتیجه دست یافتند که مسمومیت دانش‌آموزان میکروبی، ویروسی و پرتوی نبوده و از این بابت مشکلی نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اولین همایش ملی تجلیل از یاریگران سلامت دانش‌آموزان با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش؛ سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور؛ صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و چند تن از مقامات عالی کشور، امروز دوشنبه ۱۵ اسفند در سالن فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: مایه مباهات است که در کشور عزیز ما اینگونه انسان‌های فداکار حضور دارند. در دنیایی زندگی می‌کنیم که معیارهای سنجش بر اساس داشتن پول است و افراد سرمایه‌دار الگوی بچه‌ها می‌شوند. ما باید افراد فداکار را به عنوان الگو به بچه‌ها معرفی کنیم. حضور آحاد مردم در کارهای خیر یکی از وجوه تربیتی است.

میکروبی، ویروسی و پرتوی نبودن مسمومیت‌های دانش‌آموزان

وی با اشاره به مسمومیت‌های سریالی بیان کرد: پزشکان با کار تحقیقی به این نتیجه دست یافتند که این اتفاقات میکروبی، ویروسی و پرتوی نیست و از این بابت مشکلی نیست.

وی تصریح کرد: ما علی‌رغم همه محدودیت‌ها توانستیم فرزندانی تربیت کنیم که به قله برسند و سرآمد دنیا باشند و این اتفاق باعث شده است که ما می‌توانیم را تمرین کنیم. فعالیت‌های مدنی دارای اثرات معنوی و اقتصادی فراوانی است که باید به آن توجه کرد. اثرات تربیتی نیکوکاری را باید ارج نهاد. از هر دو مدرسه که ساخته می‌شود یکی از آن‌ها را خیرین می‌سازند و این اتفاق جای تشکر ویژه دارد.

نوری افزود: قرار است اولیای دانش‌آموزانی که از جهت‌های مختلف نیاز به کمک دارند را توانمند کنیم. خیرین در بخش‌های مختلف در حال تلاش و فعالیت هستند باید اقدامات خیرین معرفی شود و از آن‌ها تقدیر کرد. ما کتابی را برای تقدیر از خیرین طراحی کردیم که به زودی در اختیار همگان قرار می‌گیرد و مدارکی مانند دکترای افتخاری تقدیم خیرین خواهد شد. در تلاشیم تا راه فعالیت خیرین را تسهیل کنیم.

قانونی و شرعی نبودن فروش مدارس خیرین

وی با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده در خصوص طرح مولدسازی بیان کرد: یک جریان رسانه‌ای اتفاق افتاد که بسیاری را به اشتباه انداخت در صورتی که ما به هیچ عنوان نه از نظر قانونی و نه شرعی اجازه نداریم مدارسی را که خیرین ساخته‌اند به فروش برسانیم‌.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان ما به گروه‌های خیریه تبدیل شده‌اند، ادامه داد: دانش‌آموزان استعدادهای درخشان همیار دانش‌آموزان مناطق محروم شده‌اند و به آن‌ها مطالب را آموزش می‌دهند و از این طریق اندیشه خیر امتداد می‌یابد و در دانش‌آموزان امر خیر نهادینه می‌شود.

نوری اظهار کرد: با اینکه تعداد زیادی از کارهای خیر ثبت نمی‌شود با این حال وضعیت ما در تعداد خیرین و انجام کار نیکوکارانه در جایگاه بالای شاخص‌های جهانی است. یک ماه پیش خیرین اصفهانی هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه اهدا کردند که این امر نشان از نیکوکاری مردم ایران است.

مسمومیت‌های دانش‌آموزان میکروبی، ویروسی و پرتوی نیست

قاصر بودن زبان در برابر خیرین

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در این مراسم گفت: زبان در تشکر از افراد خیر که در جای‌جای ایران برای مردم تلاش می‌کنند، قاصر است. اینگونه اقدامات جای تحسین دارد و مایه افتخار است که چنین انسان‌های متعهدی داریم که به دنبال سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان هستند.

وی افزود: توجه ویژه‌ای به نیکوکاری در قرآن شده است. کسانی که اهل احسان و نیکوکاری هستند به ریسمان محکمی چنگ زده‌اند، تکیه‌گاه محکمی دارند، اعمال آن‌ها مؤثر واقع می‌شود و همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

حسینی ادامه‌ داد: امام علی (ع) می‌فرمایند زندگی‌ای بالاتر از سلامتی نیست. آینده کشور در گرو سلامتی دانش‌آموزان است. باید در کنار اقداماتی که وزارت بهداشت و دیگر نهادها انجام می‌دهند، به اینگونه اقدامات داوطلبانه توجه کرد و از نیکوکاران تقدیر کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: رفتن به روستاها و خدمت به محرومین از تأکیدات امام خمینی(ره) بود و از همان ابتدای انقلاب اقدامات نیکوکارانه شکل گرفت. اجر پزشکانی که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند، محفوظ است و خداوند در قرآن به ضایع نشدن کارهای خیر تأکید دارد.

مسمومیت‌های دانش‌آموزان میکروبی، ویروسی و پرتوی نیست

لزوم کمک به همنوع برای رضایت خداوند

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: انسان باید برای رضای خداوند رحمان به همنوع نیازمند خود کمک کند. تربیت دو‌ جهت عملی و نظری دارد. آقای دکتر کلانتر هرمزی، موضوع جهاد را با کارهای خود بازتعریف کردند. لازم است از وزارت آموزش و پرورش که این جریان سلامت‌محور را برای کودکان ایجاد کرده است، قدردانی کنم.

وی افزود: به عنوان کوچک‌ترین عضو دولت عرض می‌کنم که تمام ظرفیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار گروه جهادی آقای کلانتر هرمزی خواهد بود تا در خدمت به مردم یاریگر آن‌ها باشیم.

بی‌توجهی نسبت به نهادهای مدنی

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این نشست بیان کرد: بحث مربوط به مشارکت نهادهای مدنی در اداره امور جامعه موضوعی است که در دنیا به عنوان رکن سوم دولت‌سازی مطرح است. وقتی صحبت از ارکان اداره امور جامعه می‌شود سه رکن دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی مطرح می‌شود. ما نسبت به نهادهای مدنی بی‌توجه بودیم.

درخواست جوانان برای مشارکت بیشتر در اداره امور مربوط به خودشان

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای که اسلام بر آن توجه دارد، نهادهای مدنی است. مأموریت ویژه سلامت دانش‌آموزان از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کرد و آن را اشاعه داد. یکی از موضوعاتی که در حوادث اخیر اتفاق افتاد، این است که جوانان و نوجوانان خواهان مشارکت بیشتر در اداره امور مربوط به خودشان هستند و ما از این موضوع غفلت کردیم. حوزه سلامت، محیط‌زیست، زنان و ورزش حوزه‌هایی است که می‌توانیم از حضور جوانان استفاده کنیم.

مقیمی افزود: ما نهادهای خوبی در بخش دانشجویی داریم که فعالیت‌های خیرخواهانه و بشردوستانه را دنبال می‌کنند. این نهادها در بخش‌های مختلف اجتماعی اثرگذار هستند. پیشینه مذهبی و انقلاب اسلامی ما مبتنی بر مشارکت مردمی بوده است که می‌توان به تشکیل بسیج اشاره کرد.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های بشردوستانه و مدنی باید گسترش پیدا کند. فعالیت‌های جهادی از کارهای بشردوستانه است که با حضور مردم و تشکل‌ها به یاری مردم می‌شتابند و کار بسیار ارزشمندی است و باید به آن توجه کرد. ما آمادگی داریم همه‌ گونه به نهادهای مدنی و اجتماعی کمک و از آن‌ها حمایت کنیم.

در ادامه اولین همایش ملی تجلیل از یاریگران سلامت دانش‌آموزان از فعالان عرصه سلامت تقدیر و تجلیل و در انتهای این مراسم از پوستر این مراسم رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha