سازمان دارالقرآن در راستای جهاد تبیین تولید محتوای قرآنی می‌کند
کد خبر: 4131598
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۲
حجت‌الاسلام تقی‌زاده:

سازمان دارالقرآن در راستای جهاد تبیین تولید محتوای قرآنی می‌کند

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: ما در راستای جهاد تبیین وظایفی داریم که از جمله آنها تولید محتوای قرآنی برای جهاد تبیین، همراه کردن شبکه قرآنی‌ها با کنش‌های مرتبط با جهاد تبیین و ... است.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره جایگاه این مجموعه در فعالیت‌های قرآنی کشور و برنامه‌‌های آتی آن گفت: سازمان دارالقرآن اولین نهاد حاکمیتی است که در سال 1360 در زمینه فعالیت‌های قرآنی در کشور شکل گرفته است و مبدع بسیاری از اتفاقات قرآنی از جمله؛ فعالیت در زمینه چاپ، نشر و تصحیح قرآن تا شکل‌دهی به مؤسسات و محافل شبی با قرآن و دوره‌های آموزش عمومی قرآن است.

وی ادامه داد: کم کم و بعد از شکل‌گیری منشور توسعه و تقسیم کاری که صورت گرفت، دارالقرآن متمرکز بر آموزش همگانی در زمینه روخوانی، قرائت، مفاهیم و حفظ شد و اکنون شاید بزرگترین شبکه مردمی را بین نهادهای حاکمیتی قرآنی دارد. امروزه حدود 9 هزار مؤسسه و خانه قرآن در سطح کشور وجود دارد و در آخرین پایشی که در سال 1401 انجام شد، این 9 هزار مورد فعال بوده و مشغول آموزش قرآن به توده‌های مردم مخصوصاً نوجوانان هستند.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده درباره برنامه‌های جدید دارالقرآن بیان کرد: طبق اسناد منشور توسعه، ما 9 عرصه برای آموزش همگانی داریم که دو مورد از این عرصه‌ها شامل انس با قرآن و تدبر در قرآن هستند. همانگونه که مقام معظم رهبری در صحبت‌های اخیرشان اشاره کردند پیشرفت‌های بسیار خوبی در فضای قرآن صورت گرفته اما در زمینه انس و تدبر هنوز دستاوردهای خاصی در جامعه قرآنی وجود ندارد لذا سازمان دارالقرآن در یک افق پنج ساله، تمرکز خود را بر موضوع انس و تدبر در قرآن خواهد گذاشت.

تلاش در راستای جهاد تبیین

وی افزود: ما آموزش همگانی در زمینه قرائت و حفظ را با قوت ادامه می‌دهیم اما سعی می‌کنیم تمرکزی بر مباحث و تدبر داشته باشیم. تدبر هم از منظر مقام معظم رهبری متفاوت با تفسیر است چراکه تفسیر وارد بطون معانی قرآن می‌شود اما تدبر در ظاهر و الفاظ و آیات و منسجم و مرتبط دیدن آیات و سوره‌ها را شامل می‌شود و دیگر وارد بطون قرآن نمی‌شود لذا ما متمرکز بر موضوع انس و تدبر در قرآن خواهیم شد و از آنجاکه این سازمان، ذیل سازمان تبلیغات اسلامی است و سازمان تبلیغات هم ماموریت جهاد تبیین را برعهده دارد بنابراین در راستای جهاد تبیین هم وظایفی داریم که از جمله آنها تولید محتوای قرآنی برای جهاد تبیین، همراه کردن شبکه قرآنی‌ها با کنش‌های مرتبط با جهاد تبیین و ... است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم یادآور شد: ما دغدغه این را داریم که برای اساتیدی که به اساتید مفاهیمی، تدبری و تفسیری معروف هستند یک شبکه و ساماندهی را شکل دهیم و خروجی زحمات دوستان ما در دارالقرآن به این امر بینجامد که شبکه منسجمی از اساتید قرآنی و معارفی و مفاهیمی در سطح کشور داشته باشیم. برای تحقق این دغدغه طبیعتاً نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های حقوقی و ساختاری هستیم و طبیعتاً این موضوع را هم پیگیری می‌کنیم.

کمک به تحقق ده میلیون حافظ قرآن

حجت‌الاسلام تقی‌زاده درباره برنامه‌های دارالقرآن در راستای تحقق ده میلیون حافظ قرآن کریم گفت: طبیعتاً بعد از شکل‌گیری ستاد راهبری حفظ در شورای توسعه فرهنگ قرآنی که مدیریت آن هم بر عهده اوقاف قرار گرفته تمرکز اتفاقات مرتبط با مبحث حفظ و محقق کردن ده میلیون حافظ قرآن با آنجاست اما ما به عنوان یکی از اعضای ستاد راهبری به همکاران خود در آنجا کمک می‌کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما در زمینه حفظ تخصصی هفدهمین دوره اعطای مدرک حفظ تخصصی را برگزار خواهیم کرد و تاکنون بالغ بر ده هزار نفر برای آن ثبت کرده‌اند. کار دیگری که دارالقرآن ذیل ستاد حفظ شروع کرده است ساماندهی حفظ عمومی است که طبیعتاً فراگیرتر از حفظ تخصصی است و با سامانه‌ای که ذیل ستاد راهبری حفظ شکل داده‌ایم تلاش می‌کنیم تا فضای حفظ عمومی را در جامعه گسترش داده و بتوانیم نقشی در این زمینه ایفا کنیم.

سیدمیلاد اوصیاء

انتهای پیام
captcha