دو عمل تمدن‌آفرین در جوامع توحیدی
کد خبر: 4135208
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
حجت‌الاسلام حاج‌شیخ یعقوب شاهمیری عنوان کرد:

دو عمل تمدن‌آفرین در جوامع توحیدی

استاد حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان بوشهر، نماز را مهم‌ترین رکن مسائل دینی در زندگی انسان‌ها برشمرد و گفت: اطاعت از رسول در كنار اطاعت از خدا واجب است، همان‌طور که نماز و زكات دو عنصر ناگسستنى و متلازم يكديگرند و موجب کمال و تمدن‌آفرینی می‌شود.

حجت‌الاسلام حاج‌شیخ یعقوب شاهمیری

به گزارش ایکنا از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌شیخ یعقوب شاهمیری، کارشناس دینی و مدیر سابق مدرسه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان بوشهر، ظهر سه‌شنبه ۲۹ فروردین‌ماه، در حسینیه اهل‌ البیت(ع) محله بهارستان منطقه یک شهر بوشهر، به تبیین فرازهایی از کتاب نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی(ع) پرداخت و تصریح کرد: باید انسان‌ها در رفتارها و بیان‌ها باید مراقبت کند که موجب رنجش خاطر و یا ظلم و ستمی بر کسی وارد و تعرض نکند.

وی با ابراز این نکته که انسان باید نسبت به دنیا روی‌گردان باشد و هیچ‌گونه احساس و تعلق وابستگی به آن نباید داشته باشد به آن جهت که دنیا جسم ما را پیر و فرسوده می‌کند، گفت: خوش‌خلقی و داشتن رفتار مناسب و متواضعانه با مردم به‌عنوان خوشایند‌ترین و شایسته‌ترین رفتار اجتماعی در زندگی انسان‌ها و مسلمانان موحد است.

مدیر سابق مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر با بیان اینکه دنیا دست و پای انسان را فرسوده و فرتوت می‌کند، افزود: انسان که اهل ورع و تقوا است از شبهه در زندگیش دوری می‌کند که به دام گناه این مسائل شبهه‌ناک دچار نشود.

زمينه‌ رسيدن به خشيت الهى

وی خشیت و تواضع و توازن در رفتار و کردار و گفتار را دارای ضمیری دانایی‌محور و علمی مبتنی بر آموزه‌های دینی و الهی دانست و بیان کرد: حرکت بر مسیر حقانیت و دیانت و بصیرت‌افزایی و خدامحوری در واقع یکی از نشانه‌های انسان‌های متقی و ولایتمدار و مجاهد فی سبیل‌الله است. به آن علت که علم و آگاهى بر اسرار هستى با «إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ‌» تحقق می‌یابد.

حجت‌الاسلام حاج‌شیخ یعقوب شاهمیری


حجت‌الاسلام شاهمیری در ادامه به تبیین نکاتی پیرامون اراده تکوینی و تشریعی پرداخت و گفت: عبارت «يُطَهِّرَكُمْ» در کتاب کلام‌الله به معناى پاک نگه‌داشتن است نه پاک كردن از آلودگى قبلى، و اگر انسان سرزمین وجود خود را فقط از آلودگی‌های پاک کند شاهد رشد ریشه‌های جهالت در زندگی و تمدن دینی و مذهبی بشریت خواهیم بود.

دو عمل تمدن‌آفرین در جوامع توحیدی

این کارشناس حوزوی نماز را مهم‌ترین رکن مسائل دینی در زندگی انسان‌ها برشمرد و اظهار کرد: اطاعت از رسول در كنار اطاعت از خدا واجب است، همان‌طور که نماز و زكات دو عنصر ناگسستنى و متلازم يكديگرند و موجب کمال و تمدن‌آفرینی می‌شود.

یادآور می‌شود، حاج‌محمد دوانی، مداح دوران هشت سال دفاع مقدس در پایان جلسه جزءخوانی قرآن کریم محله بهارستان در وصف حضرت زهرا(س) مرثیه‌سرایی و شروه‌خوانی کرد.

حامد فکوری 

انتهای پیام
captcha