مخالفت مبنایی قرآن با «ربا»، مهمترین بُن‌مایه توسعه جامعه اسلامی است
کد خبر: 4135848
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲
استاد اقتصاد دانشگاه آنتادیوپ سنگال:

مخالفت مبنایی قرآن با «ربا»، مهمترین بُن‌مایه توسعه جامعه اسلامی است

استاد اقتصاد اسلامی دانشگاه آنتادیوپ سنگال گفت: اینکه قرآن کریم به صورت مبنایی با موضوع «ربا» و «اکل اموال بالباطل» مخالفت می‌کند در واقع مهمترین بن مایه‌های رشد و توسعه اجتماعی جوامع اسلامی را به ما نمایش می‌دهد.

عبدالله جاخاته، استاد اقتصاد اسلامی دانشگاه آنتادیوپ سنگال

به گزارش خبرنگار ایکنا، دکتر عبدالله جاخاته، استاد اقتصاد اسلامی دانشگاه آنتادیوپ سنگال، پیش از ظهر امروز جمعه یکم اردیبهشت طی سخنانی در کارگاه آموزشی روش‌ها و سازوکار‌های بالندگی اجتماعی در قرآن کریم که در حاشیه آخرین روز جشنواره قرآنی نمایندگی المصطفی در سنگال برگزارشد، به مؤلفه‌های بنیادین قرآن کریم پیرامون رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به معانى قابل تصور برای رشد اجتماعی و مراحل تاریخی آن در جهان اسلام و بیان دیدگاه‌های صاحب‌نظران غربی، مؤلفه‌های رشد اقتصادی و سازوکار‌های تامین مالی جامعه اسلامی را از منظر قرآن کریم تبیین کرد و افزود: مخالفت مبنایی قرآن با «ربا» و «اکل اموال بالباطل» از مهمترین بن‌مایه‌های رشد و توسعه اجتماعی جوامع اسلامی است.

استاد دانشگاه آنتادیوپ سنگال با انتقاد از نظریه‌ها و مکانیزم‌های اقتصادی و مالی غربی که به تضعیف ارزش‌های اخلاقی و کرامت انسانی منجر می‌شود، اظهار کرد: روش قرآن برای رشد اجتماعی امت اسلام در دو بخش مکانیزم‌های درونی و اعتقادی و سازوکار‌های بیرونی همانند وقف، احسان، قرض الحسنه، عقود شرعی در معاملات و ... دانست.

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی بیان کرد:مهم‌ترین سازوکار قرآن برای ایجاد رشد و توسعه اجتماعی در امت اسلامی، تبیین و نهادینه‌سازی ارزش‌های اعتقادی و خدایی در انسان همانند مالک دانستن خداوند بر همه اموال و دارایی‌های مخلوق و وکالت و استخلاف انسان از خداوند در استفاده از اموال خود، به عنوان مؤلفه‌های رشد اجتماعی است که هم فرد را رشد می‌دهد و هم بالندگی اجتماعی را موجب می‌شود.

در این نشست علمی ۱۲۰ دقیقه‌ای دکتر عبدالله جاخاته به سوالات حاضران در موضوع مورد نظر پاسخ گفت.

همچنین در پایان با اهدای لوح تقدیر از حضور این استاد در کارگاه آموزشی جشنواره قرآنی نمایندگی منطقه‌ای المصطفی در سنگال قدردانی شد.

عبدالله جاخاته، استاد اقتصاد اسلامی دانشگاه آنتادیوپ سنگال

انتهای پیام
captcha