بهار مسابقات قرآن دانشجویی در اردیبهشت
کد خبر: 4140256
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

بهار مسابقات قرآن دانشجویی در اردیبهشت

سومین هفته اردیبهشت‌ماه با برگزاری مرحله نهایی جشنواره قرآن و عترت چهار دستگاه دانشگاهی همراه بود. علاوه بر این باید از آغاز ثبت‌نام مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران و نیز نشست اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با جمعی از مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی به عنوان دو رویداد قرآنی مهم در هفته جاری نام برد.

بهار مسابقات قرآن دانشجویی در اردیبهشت

به گزارش ایکنا، آغاز و پایان سومین هفته اردیبهشت‌ماه با برگزاری مرحله نهایی جشنواره‌های قرآنی در دانشگاه‌ها همراه بود. در آغاز این هفته مرحله نهایی سی و هفتمین جشنواره قرآنی وزارت علوم به میزبانی دانشگاه لرستان و اختتامیه بیست و ششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور در تبریز برگزار شد.

در ادامه شاهد برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان پنج بخش جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت بهداشت بودیم. از جمله مهم‌ترین مطالبی که در این مراسم اعلام شد، بحث تسلط و آشنایی 77 درصد دانشجویان وزارت بهداشت با قرآن کریم بود که از سوی وزیر بهداشت اعلام شد. همچنین در روزهای پایانی هفته هم جشنواره قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن آغاز به کار کرد تا سومین هفته اردیبهشت‌ماه 1402 به بهارمسابقات قرآن در دانشگاه‌ها تبدیل شود.

برگزاری نشست اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و رسانه ملی و نیز عوامل سه برنامه پرمخاطب قرآنی صدا و سیما؛ «محفل»، «زندگی پس از زندگی» و «دلارام» یکی دیگر از مهم‎ترین رویدادهای قرآنی این هفته بود. در این نشست رئیس فراکسیون قرآن و عترت بر این موضوع که باید بی‌توجهی به قرآن را جبران کنیم، تأکید کرد.

رویداد مهم دیگر سومین هفته اردیبهشت‌ماه آغاز ثبت نام مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران بود. زمان ثبت نام برای حضور در این مسابقات از روز 16 اردیبهشت شروع شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. همچنین در این هفته ثبت نام برای حضور در جشنواره قرآنی بسیج نیز شروع شد. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته داشته‌ایم.

تعیین تکلیف حفظ موضوعی قرآن

در اولین روز هفته جاری خبر راه‌اندازی کارگروه حفظ موضوعی قرآن کریم ذیل ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن منتشر شد. مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در مورد دلایل راه‌اندازی این کارگروه بیان کرد: با توجه به اینکه در سند طرح ملی حفظ قرآن، حفظ موضوعی تصریح نشده است، این سوال پیش آمد که آیا ستاد راهبری باید به این موضوع ورود داشته باشد یا خیر؟‌ در همین راستا جلسات متعددی با برخی فعالان حوزه حفظ موضوعی قرآن کریم برگزار و نهایتاً کارگروهی برای طراحی برنامه‌ها با مدیریت حوزه علمیه برادران تشکیل شد.

ایکنا

دیدار با مفسر قرآن

هیئت امنای بنیاد قرآن با حضور در مؤسسه دارالعرفان، با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد اخلاق دیدار و گفت‌وگو کردند. حجت‌الاسلام انصاریان در این دیدار ضمن قدردانی از اقدامات بنیاد قرآن با اشاره به نقش مهم قرآن در هدایت جامعه بیان کرد: مفاهیم قرآنی و حقیقت دین باید با زبانی محبت‌آمیز و به صورت کاربردی در بین اقشار مختلف مردم مطرح و ترویج شود و عمل به دستورات قرآن، یقیناً جامعه را در مسیر سعادت و هدایت قرار می‌دهد. دنیا در حال حاضر تشنه معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) است.

آغاز ثبت‌نام دوره جدید مسابقات سراسری قرآن

ثبت‌نام چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران ویژه بانوان و آقایان بالای ۱۸ سال از روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری ادارات اوقاف سراسر کشور آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. این دوره از مسابقات در رشته‌های حفظ پنج جزء قرآن کریم، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل قرآن، دعاخوانی و اذان، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم، ترجمه سوره‌های یاسین و الرحمن، معارف قرآن کریم، معارف نهج‌البلاغه و معارف صحیفه سجادیه برگزار می‎شود.

اختتامیه جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور

بیست‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، با حضور مسئولان کشوری و استانی و با معرفی برگزیدگان و همچنین منتخبان و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سالن علامه جعفری دانشگاه پیام نور تبریز به کار خود پایان داد. این جشنواره در ۹ بخش‌ آوایی، معارفی، پژوهشی، هنری، ادبی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، نوآفرینی قرآنی، فناوری و رسانه‌ای در ۴۰ رشته مختلف و با حضور ۷ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های پیام‌نور سراسر کشور برگزار شد و ۱۲۰ نفر به‌عنوان برگزیدگان مختلف این جشنواره معرفی شدند. در این مراسم پیام
حضرت آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی قرائت شد.

نقد به عرضه رایگان محصولات مذهبی دیجیتال

این هفته همچنین گفت‌وگویی با مدیرعامل شرکت پیشگامان موج تلفن همراه و تولیدکننده نرم‌افزار کاربردی باد صبا منتشر شد، محمدعلی طهرانچی در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید در حوزه فناوری فرهنگی نقش‌ محوری داشته باشد، گفت: گاهی شرکت‌های خصولتی فعال در حوزه مذهبی با عرضه رایگان محصولاتشان اقدام به از بین بردن بازار می‌کنند و با این شیوه احساس نیاز به خرید و پرداخت وجه از سوی مخاطب را از بین می‌برند.

برنامه یونس شاهمرادی برای جایزه مسابقات قرآن عربستان

یونس شاهمرادی پس از کسب رتبه برتر مسابقات قرآن عطرالکلام عربستان و کسب جایزه ویژه این مسابقات در اولین گفت‌وگوی تفصیلی خود با رسانه‌ها به بیان فعالیت‌های قرآنی خود از دوره کودکی تاکنون و برنامه‌های آینده‌اش پرداخت. وی در این گفت‌وگو به برنامه‌های خود برای جایزه دریافتی از مسابقات عربستان نیز اشاره کرد.

باید بی‌اعتنایی به برنامه‌های قرآنی جبران شود

نشست اعضای فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و رسانه ملی و نیز عوامل سه برنامه پرمخاطب قرآنی صدا و سیما؛ شامل برنامه‌های «محفل»، «زندگی پس از زندگی» و «دلآرام» ظهر دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس و جمعی از اعضای این فراکسیون برگزار شد. رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در این نشست ضمن تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم در کشور انس با قرآن و فعالیت‌های قرآنی را عملیاتی کنیم، گفت: باید عقب‌افتادگی و بی‌اعتنایی که نسبت به برنامه‌های قرآنی در کشور وجود دارد را جبران کنیم.

32 درصد مردم ترتیل‌های رمضان را دیده‌اند

همچنین در این نشست محمد برمهانی، معاون سیما ضمن اشاره به نظرسنجی سیمای جمهوری اسلامی از اقبال مردم و به قرائت قرآن و برنامه‌های قرآنی گفت: بینندگان ترتیل‌خوانی شبکه‌های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان ۳۲.۸ درصد بوده است که این آمار نشان می‌دهد یک سوم مردم ایران در ماه مبارک رمضان قرآن خوانده‌اند.

آغاز ثبت‌نام دوره جدید مسابقات قرآن بسیج

پوستر سی‌امین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه و در حاشیه اجلاسیه اساتید صالحین که با حضور نمایندگانی ولی فقیه در استان‌ها و به میزبانی مشهد مقدس برگزار ‌شد، رونمایی شد. یک روز بعد از رونمایی از پوستر این مسابقات یعنی از بیستم اردیبهشت‌ماه ثبت‌نام برای حضور در این دوره از جشنواره آغاز شد و تا پانزدهم تیرماه ادامه خواهد داشت. رئیس دارالقرآن بسیج مستضعفین با اعلام این خبر، گفت: در سی‌امین دوره جشنواره قرآنی بسیج حدود چهار هزار مسجد در برگزاری مرحله مقدماتی مشارکت خواهند داشت.

برگزاری مجامع تخصصی انجمن خادمان قرآن

انتخابات هیئت اجرایی کارگروه‌های تخصصی بخش مدیران و رسانه انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه در دو نوبت صبح و عصر با حضور بیش از ۲۲ نفر از اعضای کارگروه تخصصی مدیران و ۱۴ نفر از اعضای کارگروه تخصصی رسانه این انجمن برگزار شد که طی آن اعضا، رئیس و دبیر هیئت اجرایی این دو کارگروه انتخاب شدند. همزمان با برگزاری این انتخابات دفتر مرکزی انجمن خادمان در معاونت قرآن و‌ عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشایی شد.

برگزاری اختتامیه جشنواره قرآنی وزارت علوم

روز نوزدهم اردیبهشت‌ماه پس از سه روز رقابت قرآنی دانشجویان وزارت علوم، مراسم اختتامیه این مسابقات با معرفی و تجلیل از نفرات برتر برگزار شد. در این مراسم که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و استاندار لرستان برگزار شد، رتبه‌های برتر 40 رشته از جمله قاریان و حافظان در دو بخش بانوان و آقایان به همراه کارشناسان برتر امور قرآنی دانشگاه‌ها تجلیل شدند. قبل از برگزاری مراسم اختتامیه نشست معاون فرهنگی وزیر علوم با فعالان قرآنی و دانشگاهی استان لرستان که میزبان این دوره از مسابقات بود برگزار شد.

تحقق سند دانشگاه اسلامی از طریق جشنواره قرآنی دانشجویان

در مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم که عصر ۱۹ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، علاوه بر سخنرانی آیت الله فرحانی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، پیام‌ وزیر علوم به این مراسم نیز قرائت شد. در این پیام یکی از مهم‌ترین کارکردهای جشنواره قرآنی دانشجویان نقش‌آفرینی مؤثر دانشجویان قرآنی در صحنه‌های فرهنگی و اجتماعی بیان شد که می‌تواند موجبات تحقق اهداف سند دانشگاه اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را فراهم سازد.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

روز سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه همچنین مراسم اختتامیه پنج بخش از بخش‌های مختلف جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حضور وزیر بهداشت و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار و طی آن برگزیدگان پنج بخش از این جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

آشنایی 77 درصد دانشجویان پزشکی با قرآن

وزیر بهداشت که یکی از سخنرانان مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی وزارت بهداشت بود در سخنانی گفت: طی پژوهشی مشخص شد که ۷۷ درصد از دانشجویان پزشکی قرآن را کامل می‌خوانند یا در حد زیادی آشنایی به آن دارند و قادر به خواندن قرآن هستند. در این مراسم که طی دو نوبت از ساعت 9 صبح تا 17 عصر روز 19 اردیبهشت‌ماه در جریان بود، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و همچنین علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد هر کدام به بیان سخنانی پرداختند.

آغاز جشنواره قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآنی

یک روز پس از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره‌های قرآنی وزارت علوم و وزارت بهداشت، افتتاحیه مرحله نهایی بیستمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم پس‌ از وقفه‌ای دوساله به‌ علت شیوع ویروس کرونا، روز بیستم اردیبهشت در دانشکده علوم قرآنی قم برگزار شد. در مرحله نهایی این جشنواره 20 شرکت کننده بانو و 30 شرکت کننده آقا در رشته‌های مختلف حضور دارند.

پیشکسوت قرآنی بستری شد

یحیی علیمردانی از مدرسان و پیشکسوتان عرصه آموزش قرآن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام حسین(ع) تهران بستری شد. علیمردانی فراگیری قرائت قرآن و احکام تجوید را نزد مرحوم احمد نصرالله مازندرانی در تهران آغاز کرد. در سال ۱۳۳۴ در جلسات قرائت قرآن ابراهیم پورفرزیب(مولایی) که در شب‌های سه‌شنبه و صبح جمعه در منازل برگزار می‌شد، شرکت کرد و تا سال ۱۳۶۲ افتخار کسب فیض و بهره‌گیری از کلام ایشان را داشت.

انتهای پیام
captcha