حضور سفیران کریمه در ایران و 40 نقطه دنیا در دهه کرامت
کد خبر: 4140889
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹

حضور سفیران کریمه در ایران و 40 نقطه دنیا در دهه کرامت

در دومین جلسه هم اندیشی و هم افزایی ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت اعلام شد: خادمان حرم حضرت معصومه(س) در قالب سفیران کریمه در اقصی نقاط ایران و 40 نقطه جهان حضور خواهند داشت.

حضور سفیران کریمه در ایران و 40 نقطه دنیا در دهه کرامتبه گزارش خبرنگار ایکنا، دومین جلسه هم اندیشی و هم افزایی ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت امروز یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده، رئیس ستاد دهه کرامت و با حضور تولیت‌ها و نمایندگان آستان‌های مقدس و امامزادگان و نیز جمعی از مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و فعالان این حوزه در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام خداداده در ابتدای این نشست، با اشاره به برگزاری کارگرده بین‌الملل دهه کرامت در مجمع جهانی اهل بیت (ع) و اقداماتی که در این بخش صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: دهه کرامت و 10 روز حرف زدن و گفتن از حضرت معصومه(س)، امام رضا(ع) و سایر امامزادگان با اهمیت است. همچنین در این دهه می‌توان شخصیت گوهرشاد بیگم که مسجد گوهرشاد به نام ایشان است و در هرات هم مسجد بزرگی بنا کرده و قبر ایشان نیز آنجاست را به عنوان یک ظرفیت برای تکریم دختران و بانوان معرفی کنیم.

در ادامه این نشست، گزارش عملکرد بخش‌های مختلف عضو ستاد بزرگداشت دهه کرامت ارائه شد که حجت‌الاسلام مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، گفت: در حوزه فعالیت‌های آستان مقدس در دو بخش داخلی و بین‌المللی برنامه داریم که در داخل حرم مطهر بیش از ۱۰۰ برنامه خواهیم داشت و تکیه عموم برنامه‌ها در حوزه داخلی مبتنی بر رویکرد برنامه‌های مردم‌نهاد است. برای مثال با توجه به تقارن ایام دهه کرامت با اولین روزهای خرداد و فتح خرمشهر از خوزستانی‌های مقیم در مشهد دعوت کرده‌ایم در حرم برنامه داشته باشند.

وی ادامه داد: ۳۰ اردیبهشت ششمین اجلاسیه اعتاب مقدس برگزار و برنامه‌های شاخص دهه کرامت که در دبیرخانه مصوب شده در اعتاب مقدس اجرا خواهد شد. همچنین خطبه خوانی روز ولادت را نیز داریم. پیش نشست‌های پنجمین کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) با حضور ۲۲ مهمان خارجی نیز در دهه کرامت برگزار می‌شود. تولیت‌های اعتاب عراق و سوریه نیز طی این دهه میهمان ما خواهند بود. 

حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری پیشنهاد کرد که برنامه از سطح ترویجی عمیق‌تر برود و به معارف زیارت پیوند بخورد و افزود: نرم افزار زیارت و پیوند زیارت با حکمرانی مغفول مانده و نیاز به گفتمان ملی در این زمینه داریم.

حجت الاسلام عباسی، نماینده شهرداری تهران نیز گفت: آئین افتتاحیه دهه کرامت در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود. شب ولادت امام رضا(ع) نیز در ۱۰ منطقه برنامه ویژه داریم و در طول دهه ۲۲ منطقه شهرداری تهران هر شب مراسم خواهند داشت. کاروان روایت عشق هم که شامل برنامه‌های استیج، نقاله زنی و دعوت از خادم یاران رضوی است اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: پویش غذای حضرتی برای مراکز نگه‌‌داری از معلولان، سالمندان، کودکان بی‌سرپرست و ... اجرا می‌شود و شهرداری هشتک و پویش برادر خواهری برای بزرگداشت خواهر برادری امام رضا و حضرت معصومه(س) را برگزار می‌کند.

حجت الاسلام حسین آبادی، نماینده مسجد مقدس جمکران در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز گفت: مجموعه برنامه‌های مسجد جمکران با محوریت برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) خواهدبود. برنامه ازدواج دانشجویی، اجتماع دختران دهه نودی، پویش بهترین دختر دنیا، ویژه برنامه دختران پروانه‌ای، محافل قرآنی با موضوع معارف قرآنی مرتبط با دختران، برگزاری دو ویژه برنامه دعای توسل در دهه کرامت، ویژه برنامه‌های روز و شب ولادت و قرائت دسته جمعی زیارت حضرت معصومه(س) از دیگر برنامه‌های این دهه است.

وی با اشاره به اینکه خطبه خوانی در مسجد مقدس جمکران با حضور اعضای کاروان زیر سایه خورشید، جنگ‌های ویژه کودکان و نوجوانان، ارائه خدمات اجتماعی و بیان سیره شهدای دختر و بانو نیز انجام خواهد شد، پیشنهاد کرد: در مسجد جمکران ظرفیت اسکان برای حضور بانوان از سراسر کشور و پیاده روی بانوان ارادتمند به اهل بیت و انقلاب وجود دارد که در سال بعد می‌توان این برنامه را از مسجد جمکران به سمت حرم حضرت معصومه (س) برگزار کرد.

حجت‌الاسلام مقدمی، نماینده آستان حضرت معصومه(س) نیز اعلام کرد: افتتاح جشن‌های دهه کرامت روز یک‌شنبه ساعت ۷:۳۰ با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان مقدس امام رضا(ع) انجام می‌شود. حضور سفیران کریمه در تمام استان‌ها نیز امکان پذیر است و هر نهادی می‌تواند برای دعوت از این خادمان درخواست کند. در ۴۰ نقطه دنیا نیز کاروان سفیران کریمه حضور خواهند داشت. جشن‌های مردمی ذیل جشن بهترین دختر دنیا نیز رقم خواهد خورد و جوایزی در همین رابطه اهدا می‌شود. پویش «فدای دخترم» و «فدای خواهرم» نیز برگزار می شود.

وی همچنین گفت: کانال تولیدات رسانه‌ای آستان هم آماده شده و محصولات فاخر در آن بارگذاری شده است. حجت‌الاسلام رستمی، نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست، با اشاره به ابلاغ برنامه‌ها به تمام استان‌ها، گفت: در دهه کرامت در امامزاده‌ها میزبان سفیران کریمه خواهیم‌ بود، تکریم شهدای امنیت و گرامیداشت شهدای شاه چراغ را خواهیم داشت و جشنواره سلاله را رقم می‌زنیم که جشنواره‌ای فرهنگی، قرآنی، مدیریتی و اجتماعی است که در آن فعالیت‌های امامزادگان بارگذاری و داوری می‌شود.

حجت الاسلام مولایی، نماینده مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز از برگزاری همایش بانوان فاطمی و همایش سادات جهان اسلام در ایران خبر داد.

حجت‌الاسلام بکائی، نماینده جامعه المصطفی، گفت: بیش از ۴۰۰ تشکل از ملیت‌های مختلف در جامعه‌المصطفی حضور دارند که تولید محتوا می‌کنند. هزار و ۷۰۰ فعال فضای مجازی نیز داریم که هر نهاد برنامه بین‌المللی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

مهدوی منش، نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز گفت: این مجمع ۷۰۰ عضو و سه هزار و ۱۵۰ مبلغ در بیش از ۱۰۰ کشور دارد و جوانان خوبی برای فعالیت بین‌المللی شناسایی شده‌اند. طی دهه کرامت در ۱۰ کشور در هر کشور سه برنامه اهل بیتی خواهیم داشت و تلاش کردیم از فعالیت‌های ویترینی دوری کنیم. همچنین جشن دختران با رویکرد روزه اولی‌ها و تقدیر از آنها برگزار می‌شود.

سیفی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز اعلام کرد: نمایشگاه عکس ایام دهه کرامت در کشورهای مختلف ظرفیت برگزاری دارد. همچنین هدایای متبرک مورد استقبال شیعیان در کشورهای مختلف قرار می‌گیرد که متناسب با قوانین و فرهنگ کشورها باید ارسال شود.

در همین خصوص حجت‌الاسلام مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی اضافه کرد: این آستان در ۱۱ کشور غرب آسیا و آسیای میانه برنامه دارد ولی برای اروپا برنامه اعزام کاروان زیرسایه خورشید برنامه‌ریزی نشده ولی پرچم و اقلام متبرک ارسال می‌شود.

محمدی، نماینده سازمان بسیج مستضعفان در ادامه این نشست در خصوص برنامه‌های این نهاد، گفت: جشن ازدواج آسان امسال در دستور کار بسیج مستضعفان قرار دارد و قرار است هر مسجد یک جشن داشته باشد و کمک‌های مؤمنانه با محوریت امامان جماعت و مساجد توزیع شده و میزهای خدمت برپا شود. همچنین 100 پرچم متبرک همزمان با میلاد امام رضا (ع) برافراشته می‌شود.

نماینده آستان حضرت عبدالعظیم (ع) نیز با اشاره به اینکه روز یک شنبه در مصلی امام علی(ع) این آستان، اجتماع سه هزار نفره دختران را داریم، گفت: صبح روز پنج شنبه، بزرگداشت امامزادگان و شب خطبه خوانی هزار نفره خادمان با محوریت پیام امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم برگزار می‌شود.

حسنی، نماینده سازمان صدا و سیما نیز گفت: ۳۰ عنوان برنامه برای دهه کرامت مشخص شده که بخشی پوشش برنامه‌های آستان‌ها است و بخشی برنامه‌های تولیدی را شامل می‌شود. بهادری، نماینده اصناف و بازار نیز از آذین‌بندی بازار خبر داد و گفت: در خانواده اصناف شش هزار اتحادیه و بیش از سه هزار واحد صنفی داریم که امیدواریم برنامه‌های خوبی را برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام عرب انصاری، معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز در بخش پایان این جلسه تصریح کرد: دهه کرامت ایجاد شده تا رابطه ما در ابعاد مختلف با ائمه و فرزندان بزرگوار آنها برقرار شود یا به تعبیر دیگر زمینه‌هایی ایجاد کنیم که ائمه و امامزادگان در زندگی اجتماعی ما ایفای نقش کنند. اینکه می‌گوییم بهترین دختر دنیا و ارجاع می‌دهیم به حضرت معصومه(ع) به این معنی است که اگر همین اکنون ایشان در دوره معاصر زندگی می‌کردند، به دلیل شاخصه‌هایی که دارند، بهترین دختر دنیا بودند. در پایان نیز امامی، نماینده آموزش و پرورش گفت: اجتماع ۱۰ هزار نفری در آستان مقدس حضرت معصومه با همکاری آموزش و پرورش برگزار می‌شود، دو کتاب هویت دخترانه و سبک زندگی دخترانه رونمایی می‌شود و جشنواره «بهین دخت» نیز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha