همه دستگاه‌های فرهنگی در زمینه نشر فرهنگ از طریق کتاب مسئولند
کد خبر: 4141839
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

همه دستگاه‌های فرهنگی در زمینه نشر فرهنگ از طریق کتاب مسئولند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در بازدید از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همه دستگاه‌های فرهنگی را در قبال فرهنگ و نشر فرهنگ از طریق کتاب مسئول دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعه، 29 اردیبهشت با حضور در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم به ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: کتاب، حامل فرهنگ است و با زبان نگاشته می‎شود و زبان حامل فرهنگ است. اگر کتابی حامل فرهنگ مثبت باشد، جامعه را به سمت ارزش‌ها، تمدن‌گرایی، هویت ملی و ایرانی ‌اسلامی سوق می‌دهد. اما اگر حامل فرهنگ منفی باشد، ارزش‌های منفی را به جامعه القا کرده و به خانواده و هویت فردی و اجتماعی آسیب می‌زند.کتابی که حامل فرهنگ منفی باشد،‌ روحیه استقلال‌طلبی و مقاومت را از مخاطب می‌گیرد و منجر به شکل‌گیری جامعه‌ای منحط در مقابل جامعه تمدنی می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت نقش کتاب اشاره کرد و افزود: همه دستگاه‌های فرهنگی در قبال فرهنگ و نشر فرهنگ از طریق کتاب، مسئول هستند. منظورم فقط دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نیست. تشکل‌های مردمی، ناشران، نویسندگان و ویراستاران و حتی چاپخانه‌ها همه مسئول هستند که کتاب را با کیفیت خوب و محتوای مناسب منتشر کنند.

تمرکز بر هویت ملی و فردی

خسرو پناه درباره تعیین شاخص صحیح یا ناصحیح بودن کتاب گفت: توجه به تحکیم خانواده در محتوای کتاب،‌ یکی از شاخص‌هایی است که در انتخاب کتاب خوب باید به آن توجه کرد و یکی دیگر از شاخص‌های تشخیص کتاب خوب تمرکز بر هویت ملی و هویت فردی، اجتماعیِ ایرانی است.

وی در ادامه گفت: اگر کتابی هویت‌ساز باشد یا به تحکیم خانواده بینجامد‌، ارزشمند است.  نویسندگان باید به هویت‌ساز بودن کتاب‌هایی که برای عموم نوشته می‌شود توجه کنند‌، به‌خصوص رمان‌ها و ترجمه‌های آثار نباید به هویت انسان آسیب بزند. مانند بعضی رمان‌هایی که نوشته و ترجمه می‌شود و نوعی نهیلیستی و پوچ‌گرایی را ترویج می‌دهند که خطرناک است.

انتهای پیام
captcha