هم‌اندیشی فعالان قرآنی‌ با نمایندگان ملت و برگزاری نشست راهبردی سازمان دارالقرآن
کد خبر: 4149600
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

هم‌اندیشی فعالان قرآنی‌ با نمایندگان ملت و برگزاری نشست راهبردی سازمان دارالقرآن

آخرین هفته بهار 1402 با نشست مشترک فعالان قرآنی و نمایندگان مجلس آغاز شد، با برگزاری نشست آموزشی راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم در قم ادامه یافت و با برگزاری مسابقات قرآن جمعیت هلال احمر در آخرین روز این هفته به پایان رسید.

هم‌اندیشی قرآنی‌ها با نمایندگان مجلس و برگزاری نشست راهبردی سازمان دارالقرآن

به گزارش ایکنا، روزهای پایانی خردادماه شاهد انتشار خبرهای متعددی در حوزه قرآن از گوشه و کنار کشورمان بودیم. مهم‌ترینِ این رویدادها برگزاری نشست فعالان قرآنی و اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بود. خروجی این نشست که به منظور هم‌اندیشی برای اضافه کردن موضوعات قرآنی به برنامه هفتم توسعه برگزار شد، تشکیل یک کارگروه برای بررسی اولویت‌های امور قرآنی و نحوه تجمیع این اولویت‌ها برای اضافه کردن به برنامه هفتم توسعه بود.

رویداد دیگر این هفته که در قم برگزار شد، برگزاری نشست آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم با محوریت «مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی» ویژه کارشناسان قرآنی سراسر کشور بود. نشستی سه روزه که با حضور مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد و روز اول تیرماه نیز به کار خود پایان داد. 

پایان مهلت نام‌نویسی در مسابقات سراسری قرآن کریم، اعلام سهمیه دستگاه‌های دانشگاهی برای حضور در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، برگزاری بیستمین جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی، راه‌اندازی کاروان تلاوت و طبابت از سوی وزارت بهداشت، تعیین اعضای شورای مرکزی انجمن خادمان قرآن و ... از دیگر رویدادهای قرآنی آخرین روزهای خردادماه 1402 بود. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی آخرین هفته خردادماه انداخته شده است. 

مجلس انقلابی خلأ قرآنی دولت مردمی را برطرف کند

در اولین روز هفته جاری نشست اعضای فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با تعدادی از اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی کشورمان به منظور بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات فعالان قرآنی در مورد قانون برنامه هفتم توسعه و سایر فعالیت‌های قرآنی کشور در محل کمیسسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه که نزدیک به سه ساعت طول کشید پیشنهادهای متنوعی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور و نیز استفاده از این موضوعات در برنامه هفتم توسعه ارائه شد. همچنین در پایان این نشست تشکیل کارگروهی برای تدوین یک بند جهت اضافه کردن به برنامه هفتم توسعه به تصویب رسید. در این جلسه فعالان قرآنی از مجلس انقلابی درخواست کردند تا خلاء قرآنی دولت مردمی را برطرف کند. 

اعلام سهمیه دانشگاه‌ها در جشنواره قرآنی ملی قرآن دانشجویان

در اوایل این هفته سهمیه دستگاه‌های دانشگاهی برای اعزام نماینده به سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد که بر اساس آن هشت دستگاه‌ وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علوم و معارف قرآن و دانشگاه جامع علمی – کاربردی مجموعاً ۱۳۱۵ نماینده در این دوره از جشنواره خواهند داشت. جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور از ابتکارات جهاد دانشگاهی بوده و تا دوره بیست و چهارم از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار می‌شد. دوره سی و هفتم این جشنواره مردادماه امسال به میزبانی دانشگاه فرهنگیان در ارومیه برگزار می‌شود.

اختصاص بخشی از عواید حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به موسسات قرآنی

بیستمین جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی ۲۸ خرداد با موضوع «بررسی پیشنهاد رئیس سازمان تأمین اجتماعی درباره حل مشکل بیمه اجباری مؤسسات قرآنی» برگزار شد. در این جلسه مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها، پیشنهاد همراهی دولت در پرداخت ۱۰درصد از سهم کارفرما از محل هدفمندی یارانه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی را مطرح کرده و مقرر شد تعاملات جدید با این سازمان صورت بگیرد. 

برگزاری نشست راهبردی سازمان دارالقرآن در قم

نشست آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم با محوریت «مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی» ویژه کارشناسان قرآنی سراسر کشور با حضور اساتید، مدیران و چهره‌های مطرح قرآنی از ۲۹ خردادماه لغایت ۱ تیرماه ۱۴۰۲ در شهر قم برگزار ‌شد. شناخت الگو‌های رفتاری افراد به منظور اثربخشی بیشتر فعالیت‌های قرآنی، برگزاری نشست‌های تخصصی و منطقه‌ای، تشریح برنامه‌ها و سند راهبردی سازمان دارالقرآن و همچنین مباحث معرفتی و تدبری و اجرای برنامه‌های فرهنگی _ زیارتی از مهم‌ترین عناوین برنامه‌های این نشست سه روزه بود. همچنین در حاشیه این نشست تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان دارالقرآن الکریم و معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با هدف مشارکت و اجرای فعالیت‌های قرآنی امضا شد. 

هم‌اندیشی قرآنی‌ها با نمایندگان مجلس و برگزاری نشست راهبردی سازمان دارالقرآن

رنج امروز بشر هویت انسانی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری و از اعضای هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم، یکی از سخنرانان نشست مدیران و کارشناسان قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم بود که ۳۱ خردادماه در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد. وی در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: مهم‌ترین اقدامی که در جمهوری اسلامی ایران باید شکل بگیرد و نسبت به آن جفا شده است، تعلیم و تعلم قرآن است. خداوند جلوه رحمانیت را تعلیم قرآن معرفی می‌کنند.

حکمرانی قرآن مردمی است

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در نشست سازمان دارالقرآن به بیان سخنانی پرداخت. وی با اشاره به اینکه برای تحقق حکمرانی قرآن، دولت باید بسترساز باشد نه مجری گفت: خدای سبحان تمام آموزه‌ها را با خطاب «یا ایها الانسان، یا ایها المومنون و ایها الناس» آورده است. آیا بیانی واضح‌تر از این برای مردمی‌سازی حکمرانی داریم؟ حکمرانی قرآن، حکمرانی مردمی است.

ترک‌فعل‌های حوزه قرآن پیگیری می‌شود

این هفته همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفتوگویی با خبرگزاری ایکنا به اقدامات این فراکسیون در دوره اخیر و برگزاری جلسات مطالبه‌گری با مسئولان برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های امور قرآنی اشاره کرد و گفت: از طریق کارگروهی که اخیراً تشکیل شده است، ترک‌ فعل‌ها در حوزه قرآن از طریق کمیسیون اصل نود پیگیری می‌شود.

حاشیه‌های موقوفه امینی‌ها و توضیحاتی به جامعه قرآنی

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در این هفته به ارائه توضیحاتی در مورد حاشیه‌ پیش آمده در مورد یکی از موقوفات استان قزوین و از حیث انتساب این موضوع به رئیس سازمان اوقاف که جایگاه ریاست ستاد عالی مسابقات قرآن کشور را نیز بر عهده دارد، پرداخت. در بخشی از توضیحات ارائه شده آمده است: « با توجه به اینکه ایراد شبهه آن هم در فضای مجازی با استفاده از استنادهای مجهولِ بدون تاریخ و امضاء و ثبت رسمی در جهت تشویش اذهان عمومی صورت گرفته است؛ لذا به جهت صیانت از پاکدستی و خدمت صادقانه کارکنان خدوم سازمان اوقاف و امور خیریه در ستاد و استان‌ها به‌ویژه استان قزوین و همچنین به جهت حفظ شئون متولیان خیراندیش و امین؛ چند موضوع در قالب پیشنهاد و اقدام به اطلاع عموم مردم و افراد مرتبط با این موضوع می‌رسد.»

راه‌اندازی کاروان‌های تلاوت و طبابت

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت از راه‌اندازی کاروان‌های تلاوت و طبابت با حضور فعالان و نخبگان قرآنی خانواده نظام سلامت خبر داد و گفت: در این کاروان‌ها خدمات تخصصی در حوزه سلامت و نیز آموزش قرآن در حاشیه‌ شهرها و مناطق محروم کشور ارائه می‌شود. در این کاروان‌ها قاریان، مرتلان، حافظان در حوزه‌های مختلف دانشجویی، کارمندی و اساتید حضور خواهند داشت و برنامه‌ریزی شده است، این طرح از مهرماه آغاز شود.

برگزاری مجمع فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی

ششمین مجمع فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، سه‌شنبه، ۳۰ خردادماه به صورت حضوری و غیر حضوری با دستورجلسه «هماهنگی برگزاری سومین مجمع عمومی و دومین دوره انتخابات هیئت مدیره اتحادیه کشوری و هیئت بازرسی» برپا شد. بر اساس مصوبه این مجمع مقرر شد مجمع عمومی و انتخابات دور دوم هیئت مدیره اتحادیه، ۱۳ مردادماه سال جاری در تهران برگزار شود.

تعیین اعضای شورای مرکزی انجمن خادمان قرآن

با برگزاری کارگروه تخصصی هنرمندان و پژوهشگران انجمن خادمان قرآن و انتخاب هیئت اجرایی، رئیس و دبیر این کارگروه‌های تخصصی، اعضای شورای مرکزی انجمن خادمان قرآن نیز تعیین شدند. با توجه به دور دوم کشیدن جلسه کارگروه تخصصی هنرمندان و پژوهشگران انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، این جلسات به صورت جداگانه در دو نوبت صبح و عصر، ۳۰ خرداد با دعوت اعضای این دو کارگروه، در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی

مسئول واحد فرهنگی و پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این هفته طی گفتوگویی با ایکنا به ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز این سازمان، برگزاری مرحله کشوری هجدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان استثنایی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان این سازمان پرداخت و گفت: حدود ۳۰۰ دانش‌آموز در مرحله کشوری این مسابقات طی ایام تابستان(که جزئیات آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد) باهم به رقابت می‌پردازند. البته این رقابت‌ها از سطح مدارس و آموزشگاه‌ها شروع شده و سپس در مرحله منطقه‌ای و استانی ادامه پیدا می‌کند.

چرایی حذف امتیاز حافظان قرآن از آزمون‌های استخدامی

امتیاز ویژه مدارک تخصصی حافظان قرآن که براساس قانون، همتراز با مدارک دانشگاهی است، بدون اظهار دلیل یا دلایل آن از دفترچه آزمون اخیر استخدامی آموزش و پرورش حذف شده است! تا پیش از این، حافظان درجات ۱ تا ۵ قرآن کریم به شرط داشتن حداقل مدرک کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا داشتن گواهینامه سطح ۲ و بالاتر تحصیلات حوزوی، فارغ از رشته تحصیلی می‌توانستند در آزمون‌‌های استخدامی از جمله وزارت آموزش و پرورش شرکت کنند و از مزایای مدارک همتراز خود بهره‌مند شوند. ایکنا در همین راستا طی گزارشی به بررسی دلایل و چرایی این موضوع پرداخت. 

پایان مهلت ثبت‌نام مسابقات سراسری قرآن

ثبت‌نام بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ۳۱ خردادماه پایان یافت، این مهلت برای بخش آوایی(رشته‌های حفظ، قرائت، اذان، دعاخوانی و تواشیح) ۲۲ خردادماه به پایان رسیده بود. بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم در دو بخش معارف عمومی شامل رشته‌های ترجمه سوره‌های یاسین و الرحمن و معارف تخصصی شامل رشته‌های معارف قرآن، معارف نهج‌البلاغه و معارف صحیفه سجادیه برگزار می‌شود. بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تا ۲۲ خردادماه که ثبت‌‎نام برای حضور در بخش آوایی به پایان رسید، آمار ثبت‌نام‌کنندگان به بیش از ۵۳ هزار نفر رسید. این رقم در مقایسه با آمار ثبت‌نام‌کنندگان در سال‌های اخیر با یک رکوردشکنی همراه بود.

برگزاری مسابقات قرآن هلال احمر 

مرحله کشوری مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه جمعیت هلال احمر، اول تیرماه با رقابت قریب به ۵۵۰ نفر از بانوان و آقایان در آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) (سالن شیخ صدوق ویژه آقایان و سالن شیخ کلینی ویژه بانوان) آغاز شد و تا صبح روز جمعه دوم تیرماه ادامه داشت. این دوره از مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و احکام ویژه کارکنان، امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر با شعار «خدمت، صلح و دوستی» در رشته‌های حفظ و قرائت و با اجرای مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی هلال ایران برگزار شده است. 

تجلیل از خدمات عباس سلیمی 

نخستین محفل از مجموعه محافل قرآنی وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۲ یادبود شهید مصطفی چمران شامگاه ۳۱ خردادماه برگزار و طی آن از خدمات قرآنی عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان نیز تجلیل شد. از جمله اهداف این محفل نورانی که با همکاری مرکز مقاومت بسیج وزارت ارتباطات و موسسه فرهنگی رفاهی و ورزشی پیام برگزار شد، محوریت دادن به خانواده و تلاش برای جذابیت‌بخشی به برنامه‌های قرآنی جهت حضور پررنگ خانواده‌ها در عرصه رویدادهای قرآنی بوده است.

نگاهی به برنامه‌های کاروانی قرآنی نور در سرزمین وحی 

بر اساس گزارش ایکنا در این هفته همچنین شاهد اجرای اعضای کاروان قرآنی اعزامی به سرزمین وحی در بین زائران بیت‌الله الحرام و نیز اظهار نظر اعضای این کاروان در مورد فعالیت‌ها و الزمات کاروان قرآنی بودیم که در روزهای مختلف هفته جاری بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت. 

انتهای پیام
captcha