کتاب «آرای دادگستری فارس در بوته نقد و تحلیل» رونمایی شد
کد خبر: 4151620
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱

کتاب «آرای دادگستری فارس در بوته نقد و تحلیل» رونمایی شد

طی مراسمی با حضور رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه و جمعی از مسئولان قضایی از جلدهای چهارم و پنجم «آرای دادگستری استان فارس در بوته نقد و تحلیل» رونمایی شد.

رونمایی از کتاب «آرای دادگستری فارس در بوته نقد و تحلیل»، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی دادگستری فارس، طی مراسمی با حضور رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه و جمعی از مسئولان قضایی ضمن رونمایی از جلدهای چهارم و پنجم «آرای دادگستری استان فارس در بوته نقد و تحلیل» از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی، رئیس کل دادگستری فارس و ارسلان اشرافی معاون قضایی دادگستری فارس، تدوین‌کنندگان این کتب تقدیر شد.

این دو جلد کتاب حاصل برگزاری نشست‌های نقد و تحلیل آراء و بیان نقطه نظرات 111 تن از اساتید دانشگاه در رشته‌های حقوق، جامعه شناسی و سایر کارشناسان مرتبط است که در بر گیرنده نقد و تحلیل تعداد 15 رأی حقوقی در قالب جلد چهارم  و 19 رأی کیفری در قالب جلد پنجم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی، رئیس پژوهشگاه  قوه قضائیه امروز، 10 تیرماه در آیین رونمایی از این کتاب‌ها با اشاره به اینکه یکی از علل اصلی پیشرفت در هر زمینه‌ای نگاه ویژه علمی به امور است، گفت: مجموعه قضایی استان فارس یکی از استان‌های پیشرو در امر پژوهش و فعالیت‌های علمی است.

وی، پیشگامی استان فارس در تأسیس پژوهشکده مشترک قضایی با دانشگاه شیراز و سایر فعالیت های علمی را مبیّن توان بالای علمی قضات در این استان خواند و اظهار امیدواری کرد: این اقدامات علمی استمرار داشته باشد و زمینه ساز حرکت های علمی و ارتقاء بیشتر مجموعه قضایی را فراهم کند.

هادی، در ادامه نقد آرای در مجامع علمی و دانشگاهی و سطح دادگستری‌های استان در راستای بالینی کردن حقوق برای اساتید و دانشجویان حقوق ضروری خواند.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه جایگاه علمی قضات یکی از نقاط قوت و برجسته دادگستری استان فارس است، گفت: جدیت در برگزاری نشست‌های علمی و تضارب آراء قضات، زمینه ارتقای بیش از پیش همکاران را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه موفقیت‌های مستمر قضات فارس در عرصه پژوهشی در سطح کشور و افتتاح اولین پژوهشکده استانی مشترک با دانشگاه در استان فارس نشان‌دهنده همت عالی در جهت ارتقای قضات است، گفت: این امر به صدور آرای مستدل و متقن نیز کمک شایانی می‌کند.

ارسلان اشرافی، معاون قضایی دادگستری فارس نیز در این جلسه ضمن پرداختن به به عملکرد مجموعه استان فارس در حوزه پژوهش، تبیین اندیشه‌ها و نقد آراء قضایی قضات فارس گفت: در قالب نقد و تحلیل است که اندیشه ‌های قضایی صیقل می‌یابند و رویه‌های قضایی نیکو شکل می‌گیرد و قضات نکات قوت و ضعف کار خود را متوجه و زمینه صدور آراء مستدل و موجه فراهم می‌شود.

وی، نقد و تحلیل آرای قضایی را باعث به اشتراک گذشتن اندیشه‌ها، تجارب و رویکردهای علمی و قانونی مختلف خواند و افزود: این امر زمینه اصلاح رویه‌های ناصحیح و غیر موجه را شکل می‌دهد.

اشرافی، آغاز نهضت نقد و تحلیل آرای قضایی در دادگستری فارس را از سال 1393 عنوان کرد و افزود: طی این سالها در مجموع 130 رأی به مرحله نقد و تحلیل گذاشته شده که 111 فقره از این آراء در قالب مجلدات اول تا پنجم «آرای دادگستری استان فارس در بوته نقد و تحلیل» توسط مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضائیه چاپ و منتشر شده است.

وی همچنین به ویژگی‌های مجموعه نقد و تحلیل آرای دادگستری فارس پرداخت و با اشاره به کاربردی بودن آن و قابلیت استفاده برای قضات، وکلا، کارشناسان حقوقی و کارآموزان وکالت و قضاوت گفت: از اندیشه‌های حقوقی اساتید دانشگاه و حوزه، قضات ارشد دیوان عالی کشور، دادسرا و دادگاه‌های انتظامی قضات و همچنین دادگاه تجدیدنظر در نشست‌های نقد و تحلیل آراء استفاده شده است.

انتهای پیام
captcha