راحله میری، مدیر درمانگاه تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: درمانگاه تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در سال 1395 در راستای فعالیتهای مرکز تحقیقات عفونتهای منتقله از خون ایجاد شد که بیشتر متمرکز بر بیمارهای گوارشی، کبد و هپاتیت بود که بتوانند در کنار آن مرکز هم کارهای پژوهشی انجام دهند و هم بهعنوان محور بیمارهای هپاتیت و کبد در شمال شرق کشور باشند. این درمانگاه خوشبختانه به واسطه حضور متخصصان بنام و خدمات جانبی از جمله آندوسکپی و کولونوسکپی با اقبال مردم روبرو شد و ما توانستیم هم فعالیتهای پژوهشی منجر به تولید مقالات علمی انجام دهیم و هم بهعنوان محور خدمات تخصصی شناخته شویم.
وی ادامه داد: با آغاز کرونا، وضعیت مراکز درمانی متفاوت شد و خدمات انتخابی مانند آندوسکوپی و کولونوسکوپی که خطر ابتلا به کووید19 را افزایش میداد، موقتاً تعطیل شد و تنها عملهای ضروری صورت میگرفت. در شرایطی که بسیاری از مراکز پزشکی به علت نگرانیهای موجود از خطرات کرونا تعطیل بود، اما جهاددانشگاهی به مانند همیشه در این مسئله ورود یافت و برای حل مشکل مکان این کار، تقریباً نیمی از فضای درمانگاه تخصصی داخلی را در اختیار آزمایشگاه کووید قرار دادیم با علم به اینکه نیاز جامعه و مردم است.
مدیر درمانگاه تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ابراز کرد: با توجه به پذیرش روزانه بین 100 تا 120 نفر از بیمارانی که آزمایش کوویدشان مثبت بود، پزشکان ما بی هیچ چشمداشتی، این بیماران را پوشش میدادند، حمایت و درمان میکردند که در آن برهه زمانی یک حرکت جهادی و کمک شایان توجهی به نظام سلامت در مبارزه با کرونا بود.
میری افزود: پس از اعلام پایان همهگیری کرونا مجدداً فعالیتهای درمانگاه به حالت اولیه بازگشت و علاوه بر حضور متخصصان مختلف و بروزرسانی و تجهیز با بهترین دستگاههای آندوسکوپی و کولونوسکوپی سطح شهر، خدمات جدیدی نیز در حوزه تشخیص سرطان به فعالیتهای درمانگاه اضافه شد.
وی با اشاره به اهداف بلندمدت جهاددانشگاهی در راهاندازی مرکز تشخیص سرطان، تصریح کرد: در این راستا کلینیک چندتخصصی ژنتیک بیمارهای سرطان راهاندازی شده است و درمانگاه به آن سمت هم گرایش یافته است و بخشی را به عنوان شیمی درمانی سرپایی به درمانگاه اضافه کردیم که با اقبال خوبی مواجه شد.
مدیر درمانگاه تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تعرفه درمانگاه، تعرفه نهاد عمومی غیردولتی است، بیان کرد: این تعرفه حتی از تعرفه خیریه هم پایینتر است، پزشکان و متخصصانی که در این درمانگاه داریم از سرشناسترین متخصصان شهر هستند که حتی در مطبهای خودشان با یک تعرفه چندبرابری به سختی نوبتدهی دارند. همچنین خدمات آندوسکوپی و کولونوسکوپی با بیهوشی انجام میشود.
میری ابراز امیدواری کرد در نظر داریم بخش قلب را راهاندازی کنیم، نیازسنجی تست ورزش و کاردیوگرافی انجام شده است. همچنین با اضافه شدن رادیولوژی و سونوگرافی، مجموعه بسیار کاملتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه رسالت جهاد مبنی بر این بوده است که بتواند باری از دوش جامعه بردارد، اظهار کرد: خوشبختانه جهاددانشگاهی با اینکه این رسالت را بر دوش میکشد، سعی کرده با بهروز کردن روشها و دستگاهها، دستاوردهای جدیدی نیز داشته باشد. به طوری که امروزه نه تنها قشر کم برخوردار بلکه سایر اقشار جامعه نیز که نیازمند آزمایشهای تخصصی و با اعتماد هستند، به جهاددانشگاهی مراجعه میکنند که این موضوع برگ برندهای برای جهاددانشگاهی است.
مدیر درمانگاه تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: خدمات جهاددانشگاهی در کنار خدمترسانی با قیمت مناسب و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، در بالاترین سطح است و باعث میشود همه افرادی که در کنار برنامهریزیهای مالی خود دغدغه کیفیت خدمات را دارند، خدمات جهاد را انتخاب کنند. جهاددانشگاهی نهادی همگانی است و این موارد یک عدالت اجتماعی را ایجاد میکند که به همه افراد به یک شکل و با یک کیفیت خدمترسانی شود.
میری همچنین در خصوص احساسی که نسبت جهاددانشگاهی و خدمت در این حوزه دارد، بیان کرد: در جهاد اولویت و حاکمیت با محاسبات مادی و مقررات دست و پا گیر نیست. رابطه بسیار دوستانهای بین همکاران وجود دارد و من در همان بدو ورود احساس کردم وارد خانواده خودم شدهام. حس خوبی در اینجا دارم و هیچگاه به موقعیتهای دیگر فکر نکردهام. احترام متقابل و حس همنوعی که در جهاددانشگاهی وجود دارد، برایم از همه چیز ارزشمندتر است.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی نهادی برای همه مردم است که در راستای عدالت اجتماعی فعالیت میکند، افزود: علیرغم افزایش قیمت خدمات و تجهیزات اما جهاددانشگاهی همچنان خود را متعهد به ملاحظه اقشار آسیبپذیر و مقید به رعایت استانداردهای مرتبط با کیفیت خدمات برای تمامی اقشار جامعه میداند.
در ادامه مجید باستانی، مدیر داخلی کلینیک دندانپزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ابراز کرد: فلسفه ورود جهاددانشگاهی به عرصه خدماترسانی در حوزه دندانپزشکی نیاز شهروندان به این خدمات و استفاده از ظرفیتهای متخصصان بهویژه دانشگاهیان بوده است. با این نیت کلینیک تخصصی دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر همه فعالیتهای موردنیاز حوزه دندانپزشکی در این مرکز انجام میشود.
وی ادامه داد: خدمات جهاددانشگاهی در حوزه دندانپزشکی شامل معاینات اولیه، رادیولوژی، ترمیم، درمان ریشه، جراحی لثه، جراحی فک و صورت، ارتودنسی، اطفال، پاتولوژی و تشخیص بیماریهای دهان و دندان، خدمات لیزر و رادیولوژی است، همچنین در خصوص پروتز و ایمپلنت نیز بهصورت جداگانه خدمترسانی میشود.
باستانی با بیان اینکه موافقتهای اصولی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برای راهاندازی بخش بیهوشی اطفال گرفته شده است، تصریح کرد: بخش بیهوشی تنها شامل اطفال نمیشود، بلکه شامل تمامی بیمارانی است که در عملیات دندانپزشکی در حالت غیرهوشیاری همکاری نمیکنند. همچنین خدمترسانی به بیماران خاص مانند سندروم داون و سایر بیمارانی که همکاری نمیکنند در این بخش اتفاق خواهد افتاد.
مدیر داخلی کلینیک دندانپزشکی جهاددانشگاهی مشهد نیز ضمن خاطرهای در خصوص بیماران و بازخوردهای خوبی که از آنها در جامعه میگیرد، اضافه کرد: من در این چند سال حتی یک بار هم نشده است که با حسی بد به جهاددانشگاهی بیایم. اینکه بیماران را درمان کنیم احساس خوبی به ما میدهد. جهاددانشگاهی واقعاً یک نهاد انقلابی است حس همدلی در بین ما وجود دارد. من اگر به ۱۳ سال پیش برگردم دوباره همین مجموعه را انتخاب خواهم کرد.
وی در مورد دوران کرونا و اقدامات صورت گرفته در بحث دندانپزشکی بیان کرد: پس از آغاز کووید۱۹ بسیاری از مراکز و برخی مطبها تعطیل شدند، اما در حوزه دندانپزشکی جهاددانشگاهی این اتفاق نیفتاد.
در ادامه سیداحمد واحدی، مدیر اجرایی معاون پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه در ابتدای انقلاب شاهد حرکات و جوششهایی چون جهاد سازندگی، جهاد کشاورزی و... بودیم، جهاددانشگاهی هم یکی از همین جوششها بوده و تصمیم گرفت با جمع جهادی کارهایی را در زمینه پزشکی انجام دهد.
وی بیان کرد: در واقع سیر خدماتی که در شهرستانها و مناطق کمتر برخوردار مانند طلاب و... انجام شده است، نشاندهنده همین رویکرد جهاددانشگاهی است. خاطرم هست در آن زمان صندوقهایی برای حمایت از بیماران کمبضاعت که قادر به پرداخت مبلغ کم هم نبودند، ایجاد شده بود که به آنها کمک میکرد. از آن زمان تا کنون آزمایشگاههای جهاددانشگاهی همان رویکرد در مراکز تشخیص طبی همچنان پابرجاست.
واحدی گفت: یک مشخصه خوب جهاددانشگاهی این است که فضای انتقادی و صحبت دارد. یعنی آنقدر این محیط را امن میدانند که در مورد آن صحبت میکنند. در واقع یکی از مواردی که حوزه پزشکی را در بحث خدمات سرپا نگه داشته است روحیه جهادی و همدلی آن است.
انتهای پیام