ویژه‌برنامه‌های ۷ هزار هیئت مذهبی فارس در تاسوعای حسینی
کد خبر: 4158398
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰

ویژه‌برنامه‌های ۷ هزار هیئت مذهبی فارس در تاسوعای حسینی

هر ساله در تاسوعای حسینی در استان فارس غوغایی از شور و عزای حسین(ع) و یاران باوفایش برپاست و امسال نیز 7 هزار هیئت مذهبی مانند گذشته سوگواری‌های مفصلی را انجام می‌دهند.

شهادت حضرت عباس(ع)

امروز قریب یک هزار و 400 سال از آن عاشورای خونین می‌گذرد. عاشورایی که در طول تاریخ تبدیل به یک مکتب برای تمامی آزادگان عالم با هر دین و ملیت و مذهبی شده است و چه بسیار آزادمردانی که در قیام خود علیه ظالمان، به مکتب عاشورا تمسک جسته‌اند. امروز، روزی است که قمر بنی‌هاشم(ع) در راه دفاع از دین خدا و وفاداری در این راه شهید می‌شود تا راه و رسم مردانگی و وفاداری را به عالمیان بیاموزد.

هر ساله در تاسوعای حسینی، مراسم متعدد سوگواری در جای جای میهن اسلامی برپاست. در استان فارس نیز غوغایی از شور و عزای حسین(ع) و یاران باوفایش برپاست. عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) دسته به دسته در حال سوگواری هستند. 7 هزار هیئت مذهبی فارس در تاسوعا و عاشورای حسینی مانند گذشته سوگواری‌های مفصلی را انجام می‌دهند.

در شیراز میعادگاه عمده دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی هیئات مذهبی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) یا حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) است و در این حرم‌ها سوگواری متحد و یکپارچه هیئات مذهبی برگزار می‌شود.

برنامه‌های هیئت‌های مذهبی فارس در تاسوعا و عاشورا

رضا محمدیان، رئیس شورای هیئات مذهبی فارس در این رابطه به خبرنگار ایکنای فارس، گفت: سوگواری‌های حسینی هیئات مذهبی در سطح استان فارس با محوریت بقاع متبرکه و مساجد جامع برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در شیراز سوگواری متحد و یکپارچه هیئات مذهبی در تاسوعا و عاشورای حسینی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود که این سوگواری از صبح روز تاسوعا و عاشورا آغاز شده و تا هنگام اذان ظهر ادامه می‌یابد.

محمدیان در ادامه سخنان خود عاشورا را یک مکتب بسیار غنی توصیف کرد که درس‌های مختلفی برای گفتن دارد و سپس افزود: در این مکتب اساتیدی نظیر کودک 6 ماهه، پیرمرد 90 ساله مثل حبیب‌بن مظاهر، رقیه 3 ساله، حضرت زینب(س)، ام الوهب مسیحی و... هستند که هر کدام از این‌ها حجت‌های مختلفی هستند که هر کسی با هر سن و سلوک و مذهبی می‌تواند در رکاب حسین(ع) قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: نقطه قوت شیعه همین فرهنگ عاشورایی است و با همین فرهنگ غنی هم می‌توانیم در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان ایستادگی کنیم.

وی در پایان گفت: در ظهر روز عاشورا، نماز جمعه عاشورایی به امامت آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در محل مصلی نماز جمعه شیراز واقع در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد و بعد ازظهر عاشورا نیز مراسم خیمه‎سوزانی در نقاط مختلف استان به یاد اسرای کربلا اجرا شده و در نهایت مراسم شام غریبان در شامگاه روز عاشورا اجرا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha