اشغال لبنان بخشی از نقشه خلافت داعش بود
کد خبر: 4165631
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
سید حسن نصرالله:

اشغال لبنان بخشی از نقشه خلافت داعش بود

دبیر کل حزب‌الله لبنان امروز به مناسبت سالروز اخراج تروریست‌های تکفیری از لبنان و آزادسازی مناطق تحت اشغال آن‌ها تأکید کرد که اشغال لبنان بخشی از نقشه خلافت گروه تروریستی داعش بود.

لبنان بخشی از نقشه خلافت داعش بود

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت اخراج تروریست‌های تکفیری و آزادسازی اراضی لبنان از اشغال آن‌ها سخنرانی کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این سخنرانی ضمن تبریک سالروز آزادسازی اراضی تحت اشغال تروریست‌های تکفیری گفت: پس از تحولات سوریه، تروریست‌های مسلح وارد بخش‌های گسترده‌ای از لبنان شده و آن را به پایگاهی برای تعرض و هجوم به شهروندان لبنانی و ارتش لبنان تبدیل کردند. آن‌ها از این پایگاه برای ارسال خودروهای بمب‌گذاری شده به سوی اراضی لبنان استفاده کردند.

وی افزود: آنان از این مناطق برای تعرض به سوریه نیز استفاده کردند. اشغال لبنان بخشی از اهداف گروه‌های تکفیری بود. آن‌ها می‌خواستند که لبنان بخشی از نقشه «خلافت داعش» باشد.

نصرالله ادامه داد: ما در مورد سلسله نبردهایی بزرگ طی چندین سال صحبت می‌کنیم. این نبردها ادامه پیدا کرد تا اینکه به پیروزی ختم شد. من شهادت می‌دهم که برخی روستاها و به ویژه (روستاهای محل سکونت) مسیحیان تصمیم گرفتند بر خلاف تصمیم بسیاری از احزاب مسیحی با تکفیری‌ها مبارزه کنند.

آمریکایی‌ها مانع مبارزه با تروریست‌ها می‌شدند

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: ما نباید آن دسته از نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی که به سوی گروه‌های مسلح در منطقه «جرود عرسال» رفتند، با آن‌ها کنفرانس‌های خبری برگزار کردند، آن‌ها را تأیید کردند و به اشکال مختلفی از آن‌ها حمایت کردند را فراموش کنیم. این افراد روی باقی‌مانده گروه‌های مسلح، پیروزی آنان و شکست اهالی بقاع، ارتش و مقاومت در برابر این گروه‌ها حساب باز کرده بودند.

نصرالله ادامه داد: آمریکایی‌ها مانع از تصمیم دولت لبنان برای صدور مجوز به ارتش برای حمله به تروریست‌ها شدند. دولت لبنان تحت فشار آمریکا به ارتش اجازه نداد که به گروه‌های مسلح در منطقه الجرود حمله کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: آمریکایی‌ها ارتش لبنان را تهدید کردند که در صورت حمله به گروه‌های مسلح، کمک به ارتش را متوقف خواهند کرد. پیکر پاک شهدای ارتش و نیروهای امنیتی به کشور بازگردانده شد. اسرای ما به کشور بازگردانده شدند و حضور تروریست‌ها در اراضی ما به پایان رسید. ما این وقایع را «آزادی دوم» و پیروزی می‌نامیم.

پیروزی ما برآیند معادله ارتش ـ ملت ـ مقاومت است

نصرالله با اشاره به نبرد مقاومت با تروریست‌ها در القصیر و آزادسازی قلمون غربی و پس از آن زبدانی که سه مرحله از این جنگ را تشکیل می‌دهد، گفت: در مراحل یک و دو، تمامی مخفیگاه‌هایی که در آن خودروها بمب‌گذاری می‌شد، از بین رفت. مرحله سوم هم جنگ بزرگی در داخل اراضی سوریه صورت گرفت که ارتش سوریه هم از حزب‌الله حمایت کرد. در آن زمان، جنگ به دو بخش تقسیم شد که یک قسمت آن بر عهده ارتش سوریه بود و بخش دیگر، بر عهده ارتش لبنان. این مراحل به شکست تروریست‌ها و اخراج آنان از این منطقه و در نتیجه بازپس‌گیری کامل اراضی لبنان منجر شد.

دبیر کل حزب‌الله با بیان اینکه در آن زمان تعداد نیروهای ما بسیار زیاد بود، ولی مهمات کمی داشتیم و مهمات با تعداد نیرو همخوانی نداشت، خاطر نشان کرد: این پیروزی برآیند معادله ارتش ـ ملت ـ مقاومت است و همه مردم لبنان و منطقه شاهد آن بودند. البته حفاری در بلوک ۹ در ترسیم مرزهای دریایی و بازپس‌گیری میادین گازی و نفتی خود هم نتیجه این معادله است. ما معادله راهبردی دفاعی را معرفی کردیم. البته گروه سیاسی که از افراد مسلح حمایت کرد، خواستار گفت‌وگو درباره راهبرد دفاعی نیست، بلکه همیشه بر خلع سلاح مقاومت تأکید دارد؛ این گروه همیشه در سفارت آمریکا حضور دارد.

صهیونیست‌ها در یک تنگنای تاریخی، موجودیتی و راهبردی قرار دارند

نصرالله در ادامه به تهدیدهای مسئولان رژیم صهیونیستی مبنی برترور رهبران مقاومت اشاره کرد و گفت: آنان گفتند که این ترور می‌تواند در داخل یا خارج از فلسطین اشغالی صورت گیرد. ظاهراً این رژیم از تجارب گذشته درس نگرفته است و به همین دلیل هم ارتش و مسئولان صهیونیستی همان اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند. اکنون در کرانه باختری که شاهد افزایش قدرت مقاومت هستیم، می‌بینیم که نتانیاهو، ایران را متهم می‌کند و مدعی است که اگر ایران نبود، این افراد هم دست به این کارها نمی‌زدند. اسرائیلی‌ها با این اظهارات، فقط خود را احمق جلوه می‌دهند. آنان فراموش کرده‌اند که ملت فلسطین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با آنان می‌جنگید و حتی اگر رژیم شاه هم حکومت را در دست داشت، مردم فلسطین باز هم می‌جنگیدند؛ زیرا این مردم، حق دارند که زندگی کنند.

دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در غزه حمایت می‌کند و هیچ گاه آن را رها نکرده است، ولی مقاومت در کرانه باختری، صرفاً یک اراده فلسطینی است، تصریح کرد: دشمن صهیونیستی در لبنان هم می‌گفت که هر کس با این رژیم مبارزه می‌کرد، از ابزارهای ایران است ولی نمی‌دانست که مردم لبنان، خودشان به فکر آزادی هستند تا اینکه در سال ۲۰۰۰، آزادی حاصل شد. این دشمن در طول جنگ با مقاومت، ترورهای زیادی در میان فرماندهان ارشد و علما و حتی زنان و کودکان آنان انجام داد، ولی آیا توانست مقاومت را متزلزل کند؟. اینها، سفسطه نتانیاهو است. این تهدیدها و حتی عملی کردن آن هم، مقاومت را متوقف نخواهد کرد، بلکه فقط به پافشاری و قدرت بیشتر آن منجر خواهد شد.

نصرالله با تأکید بر اینکه دشمن صهیونیستی باید اعتراف کند که در یک تنگنای تاریخی، موجودیتی و راهبردی قرار دارد که هیچ برون‌رفتی از آن ندارد، گفت: اگر همه کارشناسان جهان جمع شوند، نخواهند توانست آنان را از این تنگنا خارج کنند. تنها راه حل برای آنان این است که این سرزمین را ترک کنند و آن را در اختیار صاحبان واقعی‌اش قرار دهند. در قبال هر تروری که در لبنان صورت گیرد و شهروند فلسطین، لبنانی، ایرانی یا سوری را هدف قرار دهد، سکوت نخواهیم کرد، بلکه واکنش محکمی به آن خواهیم داشت و هرگز نخواهیم پذیرفت که قواعد درگیری تغییر کند.

آمریکا به دنبال احیای داعش است

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: آن چه امروز در سوریه اتفاق می‌افتد، تداوم چیزی است که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است. این اتفاقات یک طرح آمریکایی است که این کشور برای اجرای آن از چند کشور منطقه کمک گرفته تا با پول، رسانه و اسلحه از آن پشتیبانی کنند. فرمانده جنگ در سوریه از روز نخست تاکنون آمریکا بوده و سفیر آمریکا در دمشق به این موضوع اذعان کرده است. بایدن از صدها میلیارد دلار هزینه برای اشغال سوریه سخن می‌گوید. آنان تکفیری‌ها را از تمامی کشورها آوردند تا در سوریه بجنگند و کشته شوند. متأسفانه تکفیری‌ها تنها ابزاری احمق در طرح آمریکا بودند و باید مستهلک می‌شدند و در مرحله بعد باید بقایای آنان از بین می‌رفت.

وی افزود: امروز شرق فرات در اشغال آمریکاست و این منطقه یک مسئله داخلی نیست بلکه یک مسئله ویژه آمریکایی است. نظامیان آمریکایی به بهانه داعش به عراق بازگشتند و به بهانه داعش وارد سوریه شدند تا شرق فرات را به اشغال خود درآورند. به محض اینکه مشخص شد جنگ نظامی شکست خورده و سوریه شروع به بازیابی و بهبود اوضاع کرد، تحریم‌های آمریکا صورت گرفت. دولت سوریه تلاش‌های بسیاری را انجام داد اما همه ما می‌دانیم که درها بسته شده‌اند و محاصره اقتصادی سوریه به شدت در حال انجام است. امروز بسیاری از شرکت‌ها در جهان از جمله شرکت‌های چینی و روسی به دلیل تحریم سوریه در این کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها کنترل چاه‌های رایگان در شرق فرات را به دست گرفته‌اند و از بازگشت کنترل آنان به دولت سوریه جلوگیری می‌کنند. آن‌ها مانع از حل‌وفصل اختلافات میان کردها و دولت سوریه و آزادسازی شرق فرات می‌شوند. دولت سوریه و هم‌پیمانان آن همانطور که بادیه را آزاد کردند، به سادگی می‌توانند شرق فرات را آزاد کنند. اما شرق فرات منطقه‌ای است که توسط نظامیان آمریکا اشغال شده و نزاع در آن جا، نزاعی منطقه‌ای است که می‌تواند به یک نزاع و جنگ بین‌المللی بیانجامد. ما شاهد فشار آمریکا در شرق فرات، تشدید تحریم‌ها و تلاش برای احیای دوباره داعش هستیم. اگر آمریکایی‌ها چنین چیزی بخواهند، ما هیچ مشکلی نداریم و این نبرد تمامی معادلات را تغییر خواهد داد.

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش پایانی سخنان خود به مسائل داخلی لبنان و حضور نیروهای سازمان ملل در این کشور پرداخت و گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) را تبدیل به جاسوسان اسرائیلی کنند.

وی بیان کرد: ما به خاطر مواضع سیاسی رسمی هم مجبوریم که این وضعیت را تحمیل کنیم؛ زیرا برخی حضور یونیفل را منفعتی برای لبنان می‌دانند. آنچه سال گذشته رخ داد، می‌تواند معلول غفلت یا اشتباه باشد. اشتباه این بود که به یونیفل اجازه داده شده بود، به دور از ارتش، هر اقدامی که بخواهد انجام دهد. یک گروه مسلح خارجی می‌تواند بدون اجازه ارتش و دولت لبنان هر کاری انجام دهد و در این صورت دیگر حاکمیت چه معنایی دارد؟. امیدواریم که این مسئله اصلاح شود.

دبیر کل حزب‌الله با اشاره به اینکه این جنبش در خصوص ریاست جمهوری آماده گفت‌وگو است، در پایان تصریح کرد: آنان (طرف مقابل) می‌گویند که ما مخالف گفت‌وگو هستیم، ولی ما هم برای این مسئله التماس نخواهیم کرد. آنان می‌گویند که رئیس جمهوری می‌خواهند که با حزب‌الله مقابله کند، نه کسی که به دنبال حل مشکل مردم باشد. این افراد، فقط در راستای خدمت به اهداف اسرائیل، کار می‌کنند. قصد ندارم با مردم لبنان وارد جنگ شوم، ولی حقایق را به آنان می‌گویم: برخی فقط تحقق رؤیای خود را بر ویرانه‌های لبنان می‌بیند.

انتهای پیام
captcha