40 هزار مبلغ برای اربعین نیازمندیم
کد خبر: 4168348
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
حجت‌الاسلام استقامت:

40 هزار مبلغ برای اربعین نیازمندیم

مسئول دبیرخانه دائمی اربعین کشور با اشاره به اعزام چهار هزار و 700 مبلغ در اربعین 1402، گفت: اگر بخواهیم پوشش تبلیغی مناسب‌تری داشته باشیم، حداقل به 40 هزار مبلغ نیازمند هستیم تا متناسب با جمعیت زائران بتوانند خدمات دینی و مذهبی ارائه دهند.

مرتضی استقامتبه گزارش ایکنا، مرتضی استقامت، مسئول دبیرخانه دائمی اربعین کشور، عصر امروز 20 شهریورماه در نشست خبری «کارکردهای تبلیغی و اعزام مبلغین اربعین 1402» با بیان اینکه در شرایط فعلی عمدتاً تمرکز در پیاده‌روی اربعین بر ارائه خدمات اسکان و حمل و نقل و تغذیه و ... است، گفت: به نظر بنده بعد فرهنگی و دینی این سفر از اهمیت بیشتر برخوردار است زیرا این سفر، سفر معرفتی است و اساساً هدف اصلی در زیارت، بعد معرفتی است و این معرفت باید تأثیر عملی در رفتار و گفتار زائر باقی بگذارد.

مسئول کارگروه تبلیغ و نماز کمیته فرهنگی اربعین کشور افزود: ما معتقدیم که بیش از چهار میلیون نفر زائری که عازم عتبات عالیات می‌شوند، مروج فرهنگ اربعینی بین کسانی هستند که به این سفر مشرف نشده‌اند و باید ایثار و از خودگذشتگی و رفتار مناسب را که در سفر اربعین با اختیار یا به اجبار تجربه کرده‌اند را وارد زیست اجتماعی خود و دیگران بکنند و در حقیقت زیست اربعینی را به نمایش بگذارند و نماد بارز زیست اربعینی ترجیح لذات خود بر لذت جمع، خدمت، ایثار، تقویت وحدت و استفاده از ظرفیت بین‌المللی و تمدنی است.

استقامت با بیان اینکه در این مراسم حتی اهل سنت و مسیحیان هم حضور دارند، تصریح کرد: مسئله جدی و اصلی همانطور که اشاره شد، معرفت‌افزایی است تا زائر بداند از ابتدا تا انتهای سفر برای چه آمده است؛ طلاب و مبلغان در این عرصه نقش‌آفرین هستند و به صورت خودجوش و بدون دریافت هر گونه دستمزدی این کار را انجام می‌دهند و ما هم تنها خدماتی که بتوانیم به آنان ارائه کنیم، تهیه ابزار مناسب برای تبلیغ و هدیه و جایزه دادن و نهایتاً بخشی از هزینه ایاب و ذهاب آنان است.

مسئول کارگروه تبلیغ و نماز کمیته فرهنگی اربعین کشور با بیان اینکه فعالیت امسال قبل از اربعین توسط ستاد مرکزی اربعین، ظرفیت‌های موجود در سه عرصه آموزش، پژوهش و تبلیغ همچنین صنابع فرهنگی سنجیده شد، اظهار کرد: همچنین تعداد و کیفیت مبلغان مورد نیاز در ایران و عراق مورد رصد میدانی قرار گرفت و هماهنگی‌هایی ایجاد شد؛ ما در کمیته تبلیغ و نماز ستاد اربعین و با توجه به شعار سال این رصد را انجام دادیم و بعد از آن سراغ مسائل آموزشی رفتیم و برنامه‌هایی به صورت مجازی و حضوری در مشهد و اصفهان، خوزستان و قم برگزار شد.

وی با اشاره به اعزام 4700 مبلغ به سفر اربعین، اضافه کرد: مبلغان و طلاب از طریق فضای مجازی این مباحث را دنبال می‌کردند و سامانه سمتا، شم، سماوات هم درگاه جذب مبلغ با عنوان حبیب را اعلام کردند و تیم عملیاتی برای تشخیص حضور به موقع طلاب در سفر اربعین و مدت زمان و محورها و موضوعاتی که باید تمرکز بیشتری روی آن صورت بگیرد، ایجاد شد.

ابداعات تبلیغی اربعین 1402

استقامت گفت: ما لزوماً خودمان اعزام نداشتیم ولی به تقویت گروه‌های تبلیغی و طلاب پرداختیم و در مواردی که نیاز جدی در حوزه تبلیغ بود و متولی نداشت اعزام مستقیم داشتیم مثلاً در مرزهای خسروی، تمرچین و نقاط صفر مرزی و ...؛ در عراق هم در اماکنی مانند مسجد کوفه و سهله و شارع قبله، شارع العباس و سدره و نقاط منتهی به حرم‌های شریف اقدامات تبلیغی خوبی صورت گرفت. از جمله ابداعات تبلیغی امسال، ارائه آداب و مناسک تشرف به عتبات در حدود 20 دقیقه و در قالب بنرهای آموزشی بود.

مسئول کارگروه تبلیغ و نماز کمیته فرهنگی اربعین کشور با هماهنگی‌های صورت گرفته با حوزه‌های قم، اصفهان و مشهد و مراکز تبلیغی، گفتمان واحد تبلیغی هم تعریف شد، تصریح کرد: بحث دیگری که امسال وجود داشت، این است که ما بر مبنای نیاز و ظرفیت مجموعه‌ها به اعزام مبلغ پرداختیم و اولویت نخست ما آموزش زائر در قبل از اربعین بو،د یعنی قبل از اینکه زائر به عتبات مشرف شود یکسری آداب و مستحبات و احکام را بداند. مثلاً یک روحانی امام جمعه و امام جماعت و استاد حوزه و دانشگاه و ... است و هر کدام مخاطبانی دارند و می‌توانستند از 25 محرم تا زمان اربعین ارائه دهند.

استقامت با بیان اینکه تلاش ما بر این بود که این سفر جنبه تفریحی به خود نگیرد، افزود: در ایام اربعین کاروان‌های حج و زیارت حضور ندارد لذا اقدام به شناسایی کاروان‌های مردمی از 10 نفر تا بیش از 200 نفر کردیم و هر کدام که نیاز به مبلغ و طلبه داشتند، این کار انجام شد. نکته مهم اینکه بیشترین اثر تربیتی در بحث حضور طلبه و روحانی در کاروان رخ می‌دهد، زیرا مبلغ در تمام طول سفر با گروه همراه است و اثرگذاری او بیشتر خواهد بود.

وی افزود: روحانیونی هم که در مواکب حاضر بودند به اقامه نماز جماعت و برنامه برای اقشار مختلف از جمله کودکان برگزار می‌کردند و ما هم وظایف این روحانیون را در قالب بسته‌های مشخص به آنان ارائه دادیم. روحانیونی هم که در اماکن پرتردد بودند، جزء مسائل جدی ما بود تا بتوانند به رفع نیازهای معرفتی و احکام و آداب مردم بپردازند.

استقامت با اشاره به فعالیت برخی روحانیون برای کاروان‌های بین‌المللی، اضافه کرد: مبلغان زبان‌دان به فعالیت در این کاروان‌ها پرداختند، همچنین 15 دستگاه اتومبیل برای تبلیغ سیار داشتیم. بنابراین برنامه‌های ما یکی مربوط به قبل از اربعین در قالب پویش حبیب بود و در حین مراسم هم اعزام روحانی به مواکب بود و بعد از اربعین هم بنابر تعمیق ارتباطات میان مبلغان و مردم است.

تدوین سند تبلیغی سفر اربعین

مسئول کارگروه تبلیغ و نماز کمیته فرهنگی اربعین کشور از ایجاد سندی با عنوان سند واحد مرتبط با بحث تبلیغ اربعینی خبر داد و افزود: در این سند، جدول توزیع نیروی انسانی و زمان‌بندی حضور و ... تدوین شده است، مثلاً در مرز مهران حضور مبلغان در سه زمان اوج حضور مسافر بود ولی در نجف اشرف از 12 صفر تا 19 صفر این حضور پررنگ ادامه داشت.

استقامت گفت: در حال جمع‌بندی دستاوردهای تبلیغی شامل خاطرات تبلیغی، انتقادات و پیشنهادات مبلغان همچنین تجربیات تبلیغی هستیم تا در سال آینده مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین ارتباطات خوبی با حشدالشعبی برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی داشتیم و در یک ماه آینده هم آئین تکریم و تبادل تجربیات مجموعه‌های مختلف را خواهیم داشت و سال قبل به میزبانی حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد و در این جلسه الگوهای تبلیغی شاخص معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به فعالیت دائمی دبیرخانه اربعین بیان کرد: در سال گذشته در نیمه شعبان هم خدمات فرهنگی به زائران در قم و عراق ارائه شد و این ظرفیت در آینده توسعه پیدا خواهد کرد.

استقامت با بیان اینکه ستاد مرکزی اربعین جامع‌ترین مجموعه تبلیغی در زمینه سفر اربعین است، افزود: مبلغان از دو حوزه خواهران و برادران در حوزه‌های قم، مشهد و اصفهان حضور داشتند که تقریباً 74 درصد آنان از حوزه علمیه قم بودند، استان اصفهان 12 و نیم درصد و مابقی مبلغان هم از خراسان‌ها بودند و حدود چهار هزار و 700 مبلغ برای اربعین سازماندهی و اعزام شدند که از جمله تعدادی مبلغ زبان‌دان بودند و حتی افرادی داشتیم که به 5 زبان دنیا مسلط بودند.

استقامت تصریح کرد: طلاب جامعه المصطفی شامل طلاب یمن و بحرین و پاکستان و برخی کشورهای دیگر هم به پوشش تبلیغی کاروان‌ها اهتمام داشتند.

وی افزود: همچنین نکته قابل توجه دیگر اینکه در عراق، مراسم پیاده‌روی مانند اربعین رواج دارد از جمله در نیمه شعبان و حتی در روز وفات نبی گرامی اسلام پیاده به سمت نجف می‌روند تا با ولایت امیرالمؤمنین(ع) بیعت کنند و ما هم تلاش داریم از ظرفیت ایامی چون نیمه شعبان استفاده کنیم.

40 هزار مبلغ برای اربعین نیاز است

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که همان حداقل‌های مالی را از محل کمک نیکوکاران و نذورات و تبرعات آنان تأمین کنیم، گفت: بودجه دولتی برای ما وجود ندارد ضمن اینکه اگر بخواهیم پوشش تبلیغی مناسب‌تری داشته باشیم، حداقل به 40 هزار مبلغ نیازمند هستیم تا متناسب با جمعیت زائران بتوانند خدمات دینی و مذهبی ارائه دهند.

انتهای پیام
captcha