بهترین ادله حقوق زن در اسلام، با نگاه تاریخی و روایی قابل دستیابی است
کد خبر: 4177088
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
سکینه سادات پاد بیان کرد:

بهترین ادله حقوق زن در اسلام، با نگاه تاریخی و روایی قابل دستیابی است

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی ضمن تاکید بر اینکه ما از ذخیره ارزشمند تعالیم اسلامی در حقوق زن بهره نبردیم تصریح کرد: شاید بهترین ادله مثبته را در همین نگاه تاریخی و روایی بتوان ارائه داد.

به گزارش ایکنا، نشست علمی «منزلت و نقش مادران اهل بیت(ع) و امامان شیعه در تمدن اسلامی» صبح امروز 30 مهر در دانشگاه الزهرا تهران برگزار شد.

در این نشست سکینه سادات پاد؛ دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی سخنرانی کرد که در ادامه گزیده سخنان وی را می‌خوانید؛

امروز شاهدیم در بحث زن مسلمان غفلتی انجام شده است و در این چهل سال ما به این موضوع اهتمام جدی نداشتیم لذا از این جهت برگزاری این برنامه اهمیت دارد. اصولا ما بحث ایجابی در حوزه زن و جنسیت کمتر داشتیم و همه بحث‌ها سلبی بوده در حالی که این میراث گرانبها را در اختیار داریم و بر اساس آن می‌توانیم با قبول جنسیت و حضور زن، در کنار حفظ جایگاه ذاتی او، نقش‌های دیگری برایش قائل باشیم و از عاملیت زن در تاریخ صحبت کنیم. من فکر می‌کنم این برنامه نقطه عزیمت مهمی است و شاید اولین مرتبه اتفاق به این بزرگی می‌افتد.

ضرورت رویکرد ایجابی در حوزه حقوق زن

ما باید به بحث بحران هویت به عنوان بحث مبنایی نگاه کنیم و این سلسله نشست‌ها می‌تواند مسئله هویت ما را سروسامان بدهد و در این نگاه زن مسلمان می‌تواند چون ققنوسی از دل تاریخ پرواز کند. به باور من در صورتی که زن مبتنی بر حضور هدفمند و دقیقش در زمان ائمه، در نقش مادر ائمه(ع) مورد بررسی قرار گیرد تعادل جامعه در این حوزه حفظ می‌شود و در تعادل است که تکامل شکل می‌گیرد. ما نمی‌توانیم صرفا با نگاه سلبی به فمینیسم این همه میراث گرانبها را پنهان کنیم بلکه باید به سمت اقدامات ایجابی برویم.

از این جهت ضرورت برگزاری این جلسات کاملا مبرهن است و یک ظهور به جا اگر چه با تاخیر است یعنی باید قبل‌تر به این مسئله می‌پرداختیم خصوصا اینکه پیوسته ادعا می‌شود در اسلام به زن ظلم می‌شود. شاید بهترین ادله مثبته را در همین نگاه تاریخی و روایی بتوان ارائه داد. الگوی سومی که مقام معظم رهبری از آن صحبت کردند عناصرش را باید از دل تاریخ بیرون بکشیم تا برای مخاطب ما قابل لمس و قابل باور باشد. چه بسا همین نگاه جذابیت‌هایی برای همین دختران اکنون ما داشته باشد یعنی ما نتوانستیم آنچه داریم را به درستی تصویر کنیم لذا در برابر سوالات اکنون بی‌پاسخ هستیم.

مسئله زن؛ مسئله‌ای فراگیر و جهان‌شمول

ما در خدمت شما اساتید هستیم تا مسئله مهمی که الآن همه دنیا درگیرش هستند را حل کنیم. اگر بتوانیم پاسخ مناسبی به مسئله زن بدهیم به لحاظ قرابتی که به فطرت همه انسان‌ها دارد می‌توانیم گره از مشکل همه بشریت باز کنیم و این به هیچ وجه ادعای بزرگی نیست. ازدواج‌های بین‌المللی ائمه بحث مهمی است که هم جهان شمولی و هم مسئله مخاطب و هم تسلط بر زبان مخاطب توسط ائمه را نشان می‌دهد. همین مباحث می‌تواند شروع گفت‌وگوی ما با دنیا باشد و دریچه مهمی برای گفت‌وگوی ما با دنیا باز می‌کند.

انتهای پیام
captcha