عرضه کپی نسخه‌ای ارزشمند از قرآن در نمایشگاه کتاب شارجه
کد خبر: 4180363
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸

عرضه کپی نسخه‌ای ارزشمند از قرآن در نمایشگاه کتاب شارجه

کپی نسخه‌ای نفیس از قرآن کریم مربوط به قرن دوم هجری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه به نمایش درآمده است.

به گزارش ایکنا به نقل از خلیج تایمز، نسخه‌ای از قرآن موزه توپکاپی ترکیه که قدمت آن به قرن دوم هجری (قرن هشتم میلادی) می‌رسد، در چهل و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه (SIBF) به نمایش گذاشته شده است.

طاها زاهد اوزدمیر که در مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی ترکیه (IRCICA)، کار می‌کند، گفت: موزه قصر توپکاپی در استانبول ترکیه، این نسخه خطی را که به طور سنتی به دوران خلیفه سوم عثمان بن عفان (656 میلادی) نسبت داده می‌شود، در خود جای داده است.

اوزدمیر افزود: ما کپی یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌ها را به نمایش گذاشتیم؛ نسخه اصلی در موزه کاخ توپکاپی نگهداری می‌شود و از آنجایی که این کپی از روی نسخه اصلی گرفته شده است، کیفیت بالایی دارد.

وی افزود: برخی از نسخه‌های منحصر به فرد قرآن مربوط به دوران نگارش این نسخه، در موزه توپکاپی استانبول، در ازبکستان، قاهره و موزه لندن وجود دارد.

اوزدمیر ادامه داد: تاریخ حکایت از آن دارد که محمدعلی پاشا، والی مصر، این نسخه خطی را در قرن نوزدهم میلادی برای سلطان محمود دوم عثمانی به عنوان هدیه فرستاد.

وی گفت: اگر کسی بخواهد آن را بخرد، ما آن را می‌فروشیم و قیمتی آن در حدود 13000 درهم (حدود 210 میلیون تومان) است. ما دو نسخه از این (کپی‌ها) را برای نمایشگاه کتاب شارجه به امارات داریم. یکی از این نسخه‌های محدود قرآن قبلاً فروخته شده است. بسیاری از موزه‌ها و کتابخانه‌ها به خرید این اثر علاقه نشان می‌دهند.

وی افزود: تجزیه و تحلیل مصحف توپکاپی نشان می‌دهد که به خط کوفی تکامل‌یافته نوشته شده است.

اوزدمیر در پایان گفت: اشکال حروف با شیوه نگارش موجود در مصحف‌های اولیه منسوب به دوران عثمان که بر روی پوست حیوانات نوشته شده بود، همخوانی ندارد. به نظر می‌رسد شیوه نگارش این قرآن، پس از درگذشت عثمان ایجاد شده باشد که شامل افزودن اعراب‌گذاری و تک نقطه‌های جوهر قرمز در بالا، کنار یا زیر حروف است.

انتهای پیام
captcha