علت نزول آیات متشابه چیست؟
کد خبر: 4181100
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
بیان قرآن؛ تفسیر سوره بقره/ 2

علت نزول آیات متشابه چیست؟

در کتاب تفسیر سوره بقره اثر مقام معظم رهبری به این شبهه پاسخ داده است که آیا نزول آیات متشابه در قرآن کریم، نقض غرض است یا خیر.

به گزارش ایکنا، کتاب «تفسیر سوره بقره» دومین جلد از مجموعه بیان قرآن اثر آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

کتاب در قالب 24 گفتار تنظیم شده است که از جمله عناوین آن می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ ویژگی ترجمه صحیح و خوب قرآن، نیاز انسان‌ها به تقوا در دنیای امروز، نقش ایمان به غیب در انتخاب اهداف والا، نفاق فردی و نفاق جریانی، مقصود از مسخره شدن منافقان از سوی خداوند، هدف از نزول آیات متشابه، توام بودن برهان نظم و فطرت در قرآن، دعا و ارتباط توام با سوز و گداز انسان متذکر با خدا، اعجاز قرآن از جهت لفظی، معنایی و آورنده آن، جاودان بودن معجزه حتی با پیشرفت بشر.

در توضیحات پشت جلد این مجموعه آمده است: «فهم و تبیین قرآن، در هدایت عمومی جامعه و همچنین در هدایت فردی و کمال فردی هر شخصی دارای تاثیر بسزایی است؛ یعنی در جامعه‌ی اسلامی اگر مردم با قرآن آشنا باشند، با قرآن انس بگیرند و از راهنمایی‌های قرآن استفاده بکنند، هم به حرکت عمومی جامعه به سمت اهداف اسلامی کمک خواهد شد و هم هر فردی به خودی خود، در درون خود در ذهن و روح و قلب خود به آن کمالی که اسلام برای شخص مسلمان معین کرده نزدیک‌تر خواهد شد.»

در بخش هدف از نزول آیات متشابه می‌خوانیم: «آیات متشابهات هم که گفتیم که مضمون و معنای واقعی آن آیه از همین الفاظ برای مخاطبین مفهوم نمی‌شود، معنایش این نیست که این آیات دیگر یک معضله‌ای است و هیچ فایده‌ای ندارد و ...

اولا عده‌ای می‌فهمند؛ آن عده چه کسانی هستند؟ خود پیغمبر. خود پیغمبر هم از قرآن طلب هدایت می‌کند. مگر نیست؟ ائمه هم از قرآن طلب هدایت می‌کنند. ائمه هم از قرآن نورانیت بیشتر پیدا می‌کنند. مگر نه این است که ائمه ما مرتب قرآن می‌خواندند؟ در حالات ائمه ما وارد شده که اینها گاهی در یک روز مثلا در ماه رمضان یک ختم قرآن می‌کردند. یک ختم قرآن! خب چرا این همه قرآن می‌خواندند؟ قرآن می‌خواندند، در قرآن فکر می‌کردند، وقتی قرآن می‌خواندند گریه می‌کردند، از قرآن استفاده می‌کردند».

در بخش دیگری با عنوان «تیره‌روزی دنیوی؛ عقوبت روی‌گردانی از راه خدا» آمده است: «البته اولین چیزی که در ذهن یک کسی که تدبر در اطراف این آیات و این مفهوم قرآنی نکرده باشد مطرح می‌شود، این است که پس چطور ما می‌بینیم کسانی دین خدا را هم مورد توجه قرار نداده‌اند، آیین خدا را رد کرده‌اند، زندگی‌هایشان هم خوب است. فرض بفرمایید همه مترفینی که در تاریخ بودند، اینها راحت زندگی کردند، خوش گذراندند، عیش و نوش کردند، بعد هم مردند، خدا را هم نشناختند. پس آن معیشت ضنک در حق اینها کو؟

... درست توجه کنید! اولا آن معیشت ضنک و سخت و تنگی زندگی فقط این نیست که انسان غذا پیدا نکند بخورد؛ فقط این نیست که انسان اگر خواست مثلا پول خرج کند، پول در جیب خودش نداشته باشد که خرج کند تا اگر کسی پولی در جیب خود داشت و غذای راحتی داشت و زندگی آسوده‌ای داشت، ما بگوییم دیگر این معیشت ضنک ندارد و زندگی‌اش راحت است، با اینکه اعراض از ذکر خدا هم کرده.

انسان علاوه بر همه اینها یک نیاز فطری دیگر هم دارد که این نیاز فطری در آنها برآورده نمی‌شود. ممکن است در حال غفلت به سر ببرد اما آن نیاز به حال خود باقی است. آن نیاز حالت آرامش قلب و طمانینه است که جز با توجه به خدا و جز با کار برای خدا تامین نخواهد شد. آن کسی که از نعمت دنیا و از عیش دنیوی برخوردار است آن اطمینان و آرامش و سکینه روحی را ندارد».

علت نزول آیات متشابه چیست؟

در پایان یادآور می‌شود تفسیر سوره بقره اثر مقام معظم رهبری در 495 صفحه توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای با قیمت 150 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام
captcha