انتشار دانشنامه تاریخ صدر اسلام در مصر
کد خبر: 4182497
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

انتشار دانشنامه تاریخ صدر اسلام در مصر

مؤسسه انتشارات فرهنگی در قاهره دانشنامه «تاریخ صدر اسلام و تمدن اسلامی» را در شش جلد به همت عبدالحمید حسین محمود حموده، استاد تاریخ اسلام و رئیس سابق دانشکده ادبیات دانشگاه فیوم مصر منتشر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الاهرام، دانشنامه تاریخ صدر اسلام و تمدن اسلامی در شش جلد به همت عبدالحمید حسین محمود حموده از سوی مؤسسه انتشارات فرهنگی در قاهره منتشر شد. حموده که خود پیش‌تر استاد تاریخ اسلام و رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه فیوم بوده است، تأکید کرد: این اثر حاصل چندین سال مطالعه و تحقیق در زمینه‌های مختلف به ویژه سیره‌ها، منابع تاریخی، ادبی و جغرافیایی، کتاب‌های زندگی‌نامه و مطالعات نوین است.

این دانشنامه تاریخ امت اسلامی را در مرحله نوپای آن از ابتدای ظهور اسلام در مکه و چالش‌های پیش روی آن، محدودیت‌های شدید علیه مسلمانان در این شهر، صبر و پایداری مسلمانان در برابر این محدودیت‌ها و سپس موفقیت آنها در ایجاد حکومت اسلامی در مدینه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

حموده تأکید کرد: پس از دوران پیامبر(ص)، دوران خلفای راشدین نیز به شکل مفصل مورد بحث قرار گرفته و تلاش شده است تا با توجه به متون تاریخی موجود به شبهات مطرح شده پاسخ داده شود. 

این دانش‌نامه شامل شش بخش است که عبارتند از: ظهور اسلام در مکه، دولت اسلامی در مدینه و اسلام در عصر خلفای راشدین که هرکدام به شکلی مجزا مورد بحث قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha