آنچه حضرت زینب(س) را منحصر به فرد کرد
کد خبر: 4182536
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
یادداشت

آنچه حضرت زینب(س) را منحصر به فرد کرد

حضرت زینب(س) در شریف‌ترین خاندان متولد شد، در دامن بهترین زنان عالم پرورش یافت؛ با اصیل‌ترین مخلوقات حشر و نشر داشت و از محضر همه «اصحاب کسا» کسب فیض کرد تا آنجا که او را «اندیشمند و متفکر» لقب دادند، بی‌آنکه کسی به او مستقیم علم بیاموزد.

حجت‌الاسلام علیرضا قبادیحجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب(س) یادداشتی نوشته و در اختیار ایکنا قرار داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت سالروز ولادت فرخنده حضرت زینب کبری(س)

ولادت با سعادت پیام‌آور نهضت حسینی، حضرت زینب کبری(س) را تهنیت و شادباش می‌گوییم و شادکامی بیش از بیش را به یمن ولادت آن حضرت برای همگان به خصوص پرستاران عزیز الوجود مسئلت داریم؛ همانانکه به مثابه شمع در جمع بیماران‌اند و چنین روزی، به نام آنها نیز مزین و مفتخر است.

زحمات و تلاش‌شان را ارج می‌گذاریم.

با نگاهی گذرا به تاریخ اسلام کمتر شخصیتی را می‌توان مانند زینب کبری(س) بیابیم. او در شریف‌ترین خاندان متولد شد و در دامن بهترین زنان عالم پرورش یافت. عقیله بنی‌هاشم با اصیل‌ترین مخلوقات عالم حشر و نشر داشت و از محضر همه «اصحاب کسا» کسب فیض کرد.

زینب کبری حاکمیت رحمانی جدش پیامبر خاتم(ص)؛ حق خواهی و حقیقت طلبی مادرش فاطمه زهرا(س)؛ سکوت و مبارزه پدرش علی(ع)؛ صلح برادرش امام حسن (ع) و قیام و حماسه برادرش حسین(ع) را مشاهده و در بسیاری با آنان همراهی داشت. عرفان او به اسلام، اندیشه‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی تا آنجا شد که او را «اندیشمند و متفکر» لقب دادند، بی‌آنکه کسی به او مستقیم علم بیاموزد.

دانش را فراگرفت و بی‌آنکه کسی به او مستقیم، معرفت بیاموزد، به فهم و معرفت دست یافت. پرستار صحرای طف، دانش و معرفت اسلامی و قرآنی را بی‌واسطه از عالمان و مفسران حقیقی دین دریافت کرد.

همه این تجارب و معارف ذخیره و پشتوانه او در هنگامه سخت تاریخی شد، آنگاه که «امر» به او واگذار گردید. تاریخ  گواهی داده است که زینب کبری(س) چنان صبورانه و شجاعانه و با صلابت ایفای نقش کرد که مایه شگفتی شد. دشمنان او مشاهده کردند که چگونه یک زن داغدیده با شجاعت و عزم استوار بر ظالمان شوریده و آنان را رسواکرد به گونه‌ای که خواریشان را در چشم همگان نمایان کرد و دوستان او ملاحظه کردند که چگونه در سخت‌ترین شرایط زندگی، به دستگیری مظلومان و ستمدیدگان و پرستاری از آنان پرداخت.

برای درک عظمت شخصیت و فضلیت او کافی است بدانیم که حضرت زینب با عالی‌ترین و رفیع‌ترین مقام معنوی؛ یعنی شهادت، پیوند ناگسستنی داشت؛ او فرزند شهید، خواهر شهیدان، مادر شهیدان و مبلغ پیام شهیدان و مصداق تام و تمام مهاجران الی الله بود.

ویژگی، فضایل، اندیشه و رفتار او چنان است که اهل ایمان و کسانی که زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه را طلب می‌کنند، شخصیت او را سرلوحه زندگی خویش قرار دادند. همانگونه که قرآن کریم برای اهل ایمان همسر فرعون (حضرت آسیه) و حضرت مریم را الگو قرار داده است.

با تبریک مجدد این روز فرخنده از خداوند منان رفع گرفتاری برای مردم مظلوم غزه و نصرت مجاهدان آنان را خواستاریم.

انتهای پیام
captcha