اسلام دین گفت‌وگو و مزیت انقلاب اسلامی تضارب آرا است
کد خبر: 4183443
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
مهدی عباسی‌مهر:

اسلام دین گفت‌وگو و مزیت انقلاب اسلامی تضارب آرا است

مدیرکل سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با بیان این‌که اسلام دین گفت‌وگو و مزیت انقلاب اسلامی تضارب و گفت‌وگو در آن است، گفت: فاصله میان گفتن و نگفتن مرز تردید است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی خانه اندیشه‌ورزان مهدی عباسی‌مهر، مدیر کل سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گردهمایی اعضای دفتر تحکیم وحدت که روز سه شنبه 30 آبان با موضوع «گفت‌وگوی دانشجویی، ضرورت و تجارب»، در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد، با بیان این‌که تردید سبب می‌شود فرد در انفعال قرار گیرد، گفت: گفت‌وگو و سخن گفتن نخستین قدم برای رشد و تعالی است.

وی علت پیروزی انقلاب اسلامی را به‌ علت منطق موجود در گفتار برشمرد و افزود: همین منطق سبب پیوند جامعه با ما شد این گفتمان منطق را می‌توان در همه فضاها دانشگاه‌ها، مساجد، تکایا، هیئات، شبکه‌های اجتماعی داشت تا ایده و نظرات مطرح شود.

مدیرکل سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با بیان این‌که چنانچه از بچه مسلمان این ابزار گرفته شود دیگر یارای مقابله با ماشین قدرتمند ظلم را ندارد، در ادامه افزود: من معتقدم به دانشجوی متدین مسلمان فعالی که آزاداندیش نیست نمی‌توان لقب انقلابی بودن را بر آن نهاد.

عباسی‌مهر با بیان این‌که اگر انقلاب توانست در عرصه‌هایی جامعه را با خود همراه کند تنها به ‌علت مولفه آزاداندیشی و انقلابی نیست در ادامه افزود: اگر در همه رده‌های جامعه‌ گفت‎وگو پیشران نباشد جامعه سرانجام به‌سمت انسداد، بن‌بست و بی‌تفاوتی و انفعال می‌رود که این زمینه پرخاشگری را فراهم می‌کند.

وی با تأکید مجدد بر این‌که غفلت از گفت‌وگو و مباحثه زمینه پرخاشگری را در جامعه فراهم می‌کند، افزود: در یک جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی مترقی و خط‌شکن که توانست همه را با منطق خود مستأصل کند گفت‌وگو جایگاه مهمی دارد هر چه در سخن گفتن اسراف شود ارزشمندتر است.

مدیرکل سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با اشاره به سفر استراتژیک و راهبردی رسول‌الله(ص) به طائف برای دعوت مردم به اسلام گفت: این سفر تلخ‌ترین سفر پیامبر اسلام(ص) بود در آن سفر دندان ایشان شکست، به وی سنگ زدن و فحاشی کردند و خاکستر بر سر ایشان ریختند اما در نهایت یک نفر را به دین مبین اسلام دعوت کرد.

در گفت‌وگو کیفیت اصل است

عباسی‌مهر با بیان این‌که در گفت‌وگو و مباحثه نه کلمات بلکه کیفیت اصل است، گفت: گفت‌وگو باید به‌نحوی باشد تا فرد اقناع شود. منطق اسلام گفت‌وگو و اقناع است برای این‌ منظور بیش از حرف زدن باید شنونده خوبی بود.

وی با بیان این‌که در گفت‌وگو باید با آرامش صحبت کرد و پاسخ توهین را با توهین نداد، در ادامه تصریح کرد: این موضوعات منطق و نص صریح قرآن کریم است، امام حسین(ع) در ظهر عاشورا در اوج درگیری بدون توهین، پرخاش و نفرین همه را به دین مبین اسلام دعوت ‌کرد. این منطق اسلام است که به‌واسطه آن سرسخت‌ترین آدم‌ها را با قوی‌ترین استدالال‌ها نرم می‌کند.

مدیرکل سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با تأکید مجدد بر این‌که در اسلام منطق پیشران است، در ادامه خاطرنشان کرد: این منطق معطوف به جایگاه، ساحت و یا تشکیلات خاص نیست و بلکه معطوف به فرد است. همواره تأکیدات مقام معظم رهبری بر گفت‌وگوی دانشجویان است. باید در این رابطه از هر فضایی از خوابگاه، دانشگاه و ... برای محفل گفت‌وگو استفاده کرد.
وی با بیان این‌که در مواردی ترس در گفت‎وگو حرکت رو به جلو است، افزود: برخی دوستان خود را بی‌نیاز از گفت‌وگو می‌دانند اما پس از صحبت متوجه نیازشان به اطلاعات بیشتر بر اثر مطالعه می‌شوند.

تأکید بر ضرورت گفت‌وگو با موافق و مخالف

عباسی‌مهر با بیان این‌که گفت‌وگو باید میان مخالف و موافق و حتی درون‌گفتمانی باشد، ادامه داد: این گفت‌وگوها آثار و تبعات فراوانی دارد و حتی مهارت گفت‌وگو را افزایش می‌دهد. البته موازی گفت‌‌وگوی درون‌گفتمانی گفت‌وگوی بیرونی است.
وی با بیان این‌که عقلانیت عامل پیروزی ما در انقلاب اسلامی شد، گفت: در جایی که عقلانیت است هیجان، اضطراب و احساسات جایی ندارد احساسات دستاوردی ندارد موضوعی با احساس شروع و با احساس پایان می‌یابد. در موضوع غزه مسیر جریانات احساس است یک بار بیمارستان شفا را هدف قرار می‌دهند دفعه بعد محل دیگری.

مدیر کل سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با بیان این‌که بار اصلی گفت‌وگوها بر دوش تشکل‌های دانشجویی است، در ادامه تصریح کرد: عامل موفقیت ایمان و اراده است که در این‌صورت آزاداندیشی در دانشگاه شکل می‌گیرد، مناظره‌ها یکی از نمونه‌های گفتمان‌های دانشجویی در فضای دانشگاه است اما با آزاداندیشی تفاوت دارد.  

عباسی‌مهر با بیان این‌که گام‌ها باعث تعالی فرد می‌شود، افزود: در مدینه‌النبی باید شاهد حلقه‌های گفت‌وگو و مباحثه باشیم این مدینه فاضله است باید در درون دانشگاه‌ها درباره مسائل راهبردی و اصلی صحبت شود این نظام فکری مقام معظم رهبری است.

هدف از ایجاد جریان گفت‌وگو حل بسیاری از مسائل است

در ادامه نشست، سجاد اکبری؛ موسس پویش آزاداندیشی گفتار و رئیس فرهنگسرای اندیشه، مهم‌ترین موضوع در بحث گفت‌وگو را ایجاد جریان گفت‌وگو برشمرد و افزود: این جریان می‌تواند در هر فضایی از خوابگاه و کلاس درس گرفته تا مساجد و هیئات شکل بگیرد.

اکبری، با بیان این‌که برای گفت‌وگو باید آمادگی محتوایی داشت، در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه در گفت‌وگو مهم است آن است که با داشته‌های‌مان باید در لحظه درست عمل کنیم در این‌صورت حتی با وجود شکست مشکلی نخواهد بود. به گفت‌وگو باید به‌عنوان یک عمل تشکیلاتی نگاه کرد. جریان گفت‌وگو یا جریان رسانه‌ای است نیازمند برنامه‌ریزی و یک کنش جمعی دارد.

 

انتهای پیام
captcha