شبکه نوجوانی «نسل قاسم» در چهارمحال‌وبختیاری تشکیل شد
کد خبر: 4184724
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۳

شبکه نوجوانی «نسل قاسم» در چهارمحال‌وبختیاری تشکیل شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اعلام خبر راه‌اندازی شبکه نوجوانی «نسل قاسم» متشکل از پسران نوجوان استان، به تشریح فرآیند و جزئیات برنامه‌ها پرداخت.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اعلام خبر راه‌اندازی شبکه نوجوانی «نسل قاسم» متشکل از پسران نوجوان چهارمحال‌وبختیاری و با اشاره به اینکه این حرکت در ادامه تشکیل شبکه «دختران حاج قاسم» به همت قرارگاه فرهنگی اجتماعی بانوان استان بوده است، اظهار کرد: بعد از تشکیل مجموعه دختران حاج قاسم، اردوی کرمان را برای آنها داشتیم و سپس جریان «دختر خاله‌ها» شکل گرفت و این شبکه گسترش یافت و در حال حاضر برنامه‌های آموزشی ناظر بر الگوی سوم زن مسلمان ایرانی برای سرحلقه‌های این شبکه به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود. 

وی با ذکر اینکه عمده این دختران از ۱۷ تا ۲۵ سال هستند، ادامه داد: به نظرمان رسید که برای حوزه نوجوانی نیز که سن خاص‌تری است باید کاری شود و در روایات نیز دو تعبیر «حدث» به معنای نوجوان و «شاب» به معنی جوان مورد تأکید هستند و دستورات دینی از جمله حدیثی از امام صادق(ع) تأکید دارند که «عَلَيكَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ» یعنی سراغ نوجوانان برویم زیرا سریع‌تر به كارهاى خير روى مى‌آورند. 

طاهری افزود: امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در حدیثی خطاب به امام حسن(ع) قلب نوجوان را به «أرضِ الخالِيةِ» یعنی زمین خالی تشبیه می‌کنند و قائلند «هر چه در این زمین خالی افكنده شود مى‌پذيرد از اين رو، من پيش از آن كه دلت سخت و فكرت مشغول شود به تأديب و تربيت تو پرداختم». 

مراحل تشکیل شبکه نوجوانی نسل قاسم 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به جمعیت حدود ۵۰ هزار نفری از پسران و دختران ۱۲ تا ۱۶ سال در استان در خصوص فرآیند تشکیل شبکه نوجوانی نسل قاسم، توضیح داد: برنامه‌ریزی ما بر رده‌بندی سنی یاد شده در ۲۰۰ نقطه استان معطوف شد که ۲۰۰ پسر نوجوان از این نقاط جامعه آماری حدود ۲۶ هزار نفری انتخاب شدند و آموزش‌هایی ناظر بر گروه‌سازی، شیوه کار گروهی و شیوه مسئولیت‌پذیری را پشت سر گذاشتند؛ این آموزش‌ها در قالب برنامه‌های متنوعی نظیر «یک فنجان تفکر» یا «یک قدم تا قله» بود. 

وی ادامه داد: در برنامه یک قدم تا قله برنامه کوهپیمایی شبانه نوجوانان را داشتیم که خودشان در تاریکی شب باید مسیر را پیدا می‌کردند تا روحیه سلحشوری یافته و توانمند شوند، همچنین آموزش ساخت محتوا در فضای مجازی برای این نوجوانان ارائه شد و برای تغذیه آنان نیز روش این بود که مواد خام را در اختیارشان می‌گذاشتیم تا خودشان در طبیعت پخت و پز کنند و به این ترتیب، استقامت و نیز قدرشناسی مادر در آنان تقویت شود.

طاهری با اشاره به اینکه هر یک از این نوجوانان از مناطق مختلف استان وقتی به منطقه خودشان بازگشتند گروه‌هایی را از پنج تا ۱۲ نفر از همسن و سالان خود تشکیل دادند، گفت: این گروه‌ها باید در محله خودشان یک «کار خوب» را انجام دهند که البته بر مبنای اصل تربیت اکتشافی، هیچ محدودیتی در مورد اینکه چه کاری باشد قرار ندادیم و هدف این بود که کار گروهی را تمرین کنند و انسجام و الفت اجتماعی ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد ما در فرآیند شبکه نوجوانی نسل قاسم بیشتر هویتی است تا تربیتی، بیان کرد: اگر بخواهیم کار تربیتی کنیم باید برای این جمع ۲۶ هزار نفری از پسران مربیانی را داشته باشیم که به آموزش بپردازند. البته سطح متفاوت استعدادها و دریافت‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. تلاش این است که این گروه‌های نوجوانان بیش و پیش از هر چیزی خوبی‌ها را بشناسند و درک کنند، ایران و اسلام را دوست باشند، بچه مسلمان باشند، پدر و مادر و بزرگترها را تکریم کنند و در یک کلام، هویت خوبی داشته باشند تا در آینده در هر شغلی که قرار گرفتند، انسان‌های خوبی شوند. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه اردوی آموزشی زیارتی گروه‌های شبکه نوجوانی نسل قاسم چهارمحال و بختیاری از ٢١ تا ٢۴ آذر ماه ١۴٠٢ در یزد و کرمان برگزار می‌شود، گفت: در واقع این اردو یک جایزه به ۲۰۰ نوجوانی است که آموزش‌های ما را دریافت کرده و گروه‌های نوجوانان را در مناطق خود تشکیل دادند. این نوجوانان از صفر تا صد تشکیل گروه و انتخاب اعضا را بر عهده گرفتند و محور کار شدند تا مدیریت کار گروهی را تمرین کنند که در این اردو نیز به همراه گروه‌های خود حضور خواهند داشت. 

حساسیت‌های دوران نوجوانی

طاهری بیان کرد: طلیعه این اردو در مصلی امام خمینی(ره) شهرکرد به همراه پدران این نوجوانان کلید می‌خورد زیرا قائلیم که دوران نوجوانی یک دوره بسیار خاص و ویژه گذار از کودکی به بزرگی است و نوجوانان چالش‌ها و ابهامات و تناقضات فراوانی را تجربه می‌کنند لذا نقش پدرها و مادرها در مدیریت و تقلیل بحران‌های این دوره بسیار مهم بوده و لازم است آموزش‌هایی را دریافت کنند. 

وی تصریح کرد: در یزد و کرمان چون این نوجوانان آموزش‌های رسانه‌ای و تولید محتوا را نیز طی کرده‌اند، به روایت‌گری از مشاهدات خود در کارخانجات و پیشرفت‌های صنعتی و... می‌پردازند. این کار باعث می‌شود که القائاتی همچون عقب ماندن و پیشرفت نکردن از ذهنیت نوجوانان پاک و یک ذهنیت فعال در آنان ایجاد شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در خصوص چرایی انتخاب عنوان «نسل قاسم» برای این نوجوانان، توضیح داد: یک دلیل آن است که مبدأ تفکر هویتی این نوجوانان حضرت قاسم(ع) و الگوی امروز آنان نیز حاج قاسم به عنوان یک مرد جهانی ظهور یافته در عصر انقلاب اسلامی باشد. 

طاهری با تأکید بر اینکه با استفاده از تعبیر «نسل z» برای نوجوانان مخالفیم، تصریح کرد: نسل زد، هویتی برای نوجوانان می‌سازد که اینترنت‌پایه، مجازی، منفعل و تأثیرپذیر است در حالی که نوجوان مسلمان ایرانی از ابزار دشمن برای مهندسی معکوس بهره می‌گیرد، در محیط مجازی فعال و اثرگذار است و به دشمن ضربه می‌زند. ما به این نوجوانان می‌گوییم فضایی که نام یا تصویر شهید سلیمانی را حذف می‌کنند، دشمن ما هستند.

وی در پایان گفت: حدود ۳۰ نفر از دانشجویان خوب دانشگاه‌های تهران و امام صادق(ع) نیز در طول مسیر اردو با ما همراه هستند و در اتوبوس‌ها حلقه‌های گفت‌وگو را با نوجوانان تشکیل می‌دهند که این تنها بخش آموزشی اردوی سه روزه نوجوانان در یزد و کرمان است.

پوستر کاروان نسل قاسم

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
رضاقایدامینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۲۳:۰۹
0
0
عالی
محمد امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۳
0
0
سلام خدمت حاج آقا طاهری
خسته نباشید
captcha