جنگ غزه، قرآن و موج گرایش به اسلام در کشورهای غربی
کد خبر: 4186750
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴

جنگ غزه، قرآن و موج گرایش به اسلام در کشورهای غربی

صحنه‌های جنایات اسرائیل در غزه و مظلومیت مردم این منطقه در کنار مقاومت و پایداری فلسطینیان، بسیاری از مردم کشورهای غربی را به خواندن قرآن و مطالعه درباره اسلام متمایل کرده؛ این امر باعث به راه افتادن موجی از گرایش به دین اسلام در غرب شده است.

به گزارش ایکنا، جنگ غزه باعث شده است بسیاری از مردم در کشورهای غربی نسبت به قرآن کریم و عقاید و باورهای اسلامی کنجکاو شوند و به مطالعه و آگاه شدن از حقایق این دین، تمایل پیدا کنند.

عبدالله حمد الازرق، در مطلبی در پایگاه خبری تحلیلی عربی 21 نوشت: یکی از مسلمانان آمریکا یک نسخه ترجمه شده از قرآن را به دوست خود که یک ملوان آمریکایی است داد؛ آن فرد آمریکایی با خواندن قرآن  فکر کرد که حضرت محمد(ص) دریانورد بوده است.  آیه 40 سوره نور توجه او را به خود جلب کرده بود: «أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ: يا [كارهايشان] مانند تاريكی‌هايى است كه در دريايى ژرف است كه موجى آن را مى‌پوشاند [و] روى آن موجى [ديگر] است [و] بالاى آن ابرى است تاريكی‌هايى است كه بعضى بر روى بعضى قرار گرفته است هر گاه [غرقه] دستش را بيرون آورد به زحمت آن را مى‌بيند و خدا به هر كس نورى نداده باشد او را هيچ نورى نخواهد بود.»

 وی هنگامی که دوست مسلمان خود را ملاقات کرد، از او پرسید: پیامبر شما ملوان بوده است؟ دوست مسلمانش به او پاسخ داد نه! و به او گفت که حضرت محمد(ص) نویسنده قرآن نبوده و این قرآن وحی از جانب خداوند بوده است.

این پاسخ برای دریانورد تکان‌دهنده و تعجب‌آور بود. زیرا توصیفی را که از طوفان‌های دریا در آیه ذکر شده آمده است تنها دریانوردان می‌دانند. آن مرد گفت اگر محمد(ص) مؤلف قرآن نیست و دریا ندیده است، این دلیل کافی است بر این که قرآن توسط خالق هستی نازل شده که همه چیز را می‌داند؛ لذا به اسلام مشرف شد.

آشنایی با قرآن؛ دلیل مهم گرایش به اسلام غربی‌ها

در تحقیقاتی که سال‌ها پیش در مورد دلایل گرایش به اسلام علمای مسیحی یا عموم جامعه غرب انجام دادم و نتایج آن را در مجموعه مقالاتی با عنوان: «نزديكترين مردم در دوستى»(أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّه) منتشر کردم به این نتیجه رسیدم که مهم‌ترین دلیل آن «خواندن قرآن» است.

تحقیقات دلایل دیگری را به من نشان داده است: هشت نفر را مشاهده کردم که فقط به خاطر تأثیر اذان، اسلام آوردند. برخی از آنان پس از شنیدن اذان اسلام آوردند. برخی به دلیل رفتار خوب مسلمانان با آنها و دلایل دیگر به اسلام گرویدند.

با این حال، خواندن قرآن (حتی ترجمه) بارزترین دلیل بوده و خواندن یک یا چند آیه برای گرویدن برخی از مسیحیان غربی به اسلام کافی بوده است.

کت استیونز که بعدها اسم خود را به یوسف اسلام تغییر داد، موسیقی‌دان مشهور انگلیسی است که بی‌دین شده بود. روزی برادرش که تازه از بیت‌المقدس آمده بود، نسخه‌ای ترجمه‌شده از قرآن را به او داد و وقتی سوره اخلاص را مطالعه کرد مسلمان شدن خود را اعلام کرد.

او می‌گوید: در سال 1995، در سفارت سودان در واشنگتن دیپلمات بودم و در کلیسایی در کلمبوس، در ایالت اوهایو، درباره سودان صحبت کردم. کشیش مرا برای صرف غذا در یک رستوران دعوت کرد. کنار من در رستوران یک کهنه سرباز که در ویتنام جنگیده بود نشسته بود. او در حین گفت‌وگو به من گفت که از بیماری روانی رنج می‌برد. دلیل این کار جنایاتی است که او در ویتنام انجام داد و معتقد بود روح کسانی که او در ویتنام کشته او را آزار می‌دهند.

به او گفتم درمان آن در «کتاب مقدس مسلمانان» است و سوره اخلاص را برای او خواندم و ترجمه کردم. در کمال تعجب، اشک مرد سرازیر شد و با هیجان به من گفت: «چه سخنان شیرینی، تا به حال کسی به من نگفته!» به او گفتم؛ «این سخنان من نیست، بلکه سخنان خداوند است که در قرآن نازل شده است.»

او بسیار خشنود شد. سپس از من پرسید: «چه چیزی را بیشتر دوست داری؟» ناخودآگاه به او گفتم: عاشق این تاباسکو (یک نوع سس تند محبوب در رستوران‌های آمریکایی) هستم. فکر می‌کردم مکالمه ما اینجا تمام شد. اما وقتی مرد برایم یک کارتن پر از بطری‌های تاباسکو آورد تعجب کردم! او به من گفت: این هم هدیه من به تو به خاطر حرف‌های شیرینی که به من گفتی. آیه 35 سوره نور (الله نور السموات و الارض...) از جمله آیاتی است که باعث گراییدن بسیاری به اسلام شده است. 

جفری لانگ، استاد ریاضیات آمریکایی که ملحد بود، پس از خواندن ترجمه‌ای از قرآن به اسلام گروید. او گفت چیزی که او را شگفت‌زده کرد این بود که وقتی خواندن قرآن را شروع می‌کرد، هر چه عمیق‌تر می‌خواند، بیشتر برای سؤالاتش پاسخ می‌یافت و او آن را یک کتاب منطقی یافت. او گفت منطق برای من به عنوان یک استاد ریاضی مهم است؛ من علاقه‌مندم که همه چیز منطقی باشد: یک به علاوه یک برابر دو است.

او همچنین گفت که کشف کرده قرآن به اعماق روح انسان نفوذ می‌کند؛ این کتاب، روح خواننده را می‌خواند و نه برعکس.

 لانگ گفت او کتاب‌های مذهبی زیادی خوانده اما او را قانع نکردند، بنابراین او بی‌دین شد. اما وقتی شروع به خواندن قرآن کرد، چیز عجیبی در آن یافت که با تمام کتب ادیان (الهی یا غیرآسمانی) متفاوت بود و آن این است که از طریق چیزی که از نظر علمی آزمایش ابطال، نامیده می‌شود، حقانیت آن تأیید می‌شود.

خاطرنشان می‌شود که همه غربی‌هایی که اسلام می‌آورند، در لحظه ادای شهادتین چنان متأثر می‌شوند که از خوشحالی گریه می‌کنند و بین همه کسانی که صادقانه به اسلام گرویدند اتفاق نظر وجود دارد که احساس آرامش روانی بر آنها مستولی شده است؛ آرامشی که تا قبل از اسلام آوردنشان هرگز احساس نکرده بودند. 

در جنگ غزه، برخی فلسطینی‌ها که از  زیر آوار بیرون می‌آیند به محض اینکه متوجه می‌شوند عزیزان خود را از دست داده‌اند، با ایمان و رضایت کامل می‌گویند: الحمدلله! این پدیده بسیاری از جوانان غرب را شگفت‌زده کرد و در جستجوی علل آن، راز این مقاومت و صلابت را در قرآن یافتند و هزاران نفر به اسلام گرویدند.

عبدالله بن منصور، رئیس سازمان‌های اسلامی در اروپا به نقل از احمد منصور، مجری مشهور الجزیره می‌گوید در این دو ماه (پس از حملات وحشیانه اسرائیل به غزه) تنها در فرانسه بیست هزار نفر بعد از خواندن قرآن، به اسلام گرویدند و همین اتفاق بعد از 11 سپتامبر هم رخ داد.

 خداوند سبحان به درستی در آیه 47 سوره محمد(ص) فرمود: «وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ: و اگر روى برتابيد [خدا] جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود.»

مترجم: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha