انتقاد رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی از رفتار دوگانه دادگاه بین‌المللی کیفری
کد خبر: 4188603
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶

انتقاد رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی از رفتار دوگانه دادگاه بین‌المللی کیفری

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن، رفتار دادگاه بین‌المللی کیفری در دو جنگ اوکراین و غزه را دوگانه دانست و این نهاد را حافظ منافع کشورهای غربی خواند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیسیون حقوق بشر اسلامی (IHRC)، رئیس این سازمان حقوق بشری مستقر در لندن با اشاره به جنایات اسرائیل در غزه از دادگاه کیفری بین‌المللی به دلیل استانداردهای دوگانه در مورد تعقیب جنایتکاران جنگی انتقاد کرد.

مسعود شجره در ویدئویی که در کانال یوتیوب IHRC منتشر شد، گفت در حالی که دیوان بین‌المللی کیفری بلافاصله پس از شروع جنگ در اوکراین حکم بازداشت پوتین و چند مقام دیگر روس را صادر کرد، اما بیش از دو ماه است که چشم خود را بر جنایات جنگی رژیم اسرائیل در نوار غزه بسته است.

او افزود: در واقع دیوان کیفری بین‌المللی برای اجرای عدالت نیست، بلکه برای حفاظت از منافع قدرت‌های استعماری غربی است.

شجره درباره دادگاه بین‌المللی کیفری گفت نماینده این سازمان سه روز را در [اسرائیل] گذراند اما یک دقیقه هم به غزه نرفت. او تنها چند ساعت به کرانه باختری رفت و تنها یک ساعت به فلسطینیان زمان صحبت داد که ۱۰ دقیقه آن به قربانیان جنگ اختصاص داشت. 

وی افزود: این را با آنچه در اوکراین می‌گذرد مقایسه کنید. بلافاصله پس از آغاز جنگ در اوکراین آنها دستور دستگیری پوتین و دیگران را صادر کردند تا به دادگاه کشیده شوند؛ این است عدالتی که آنها از آن دم می‌زنند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی ادامه داد: این نهادها تنها برای حفظ و پاسداری از منافع کشورهای استعمارگر غربی ساخته شده‌اند. شجره در ادامه گفت: اگر شما مسلمان یا سیاه‌پوست باشید نباید از آنها انتظار اجرای عدالت داشته باشید. 

نزدیک به 19 هزار فلسطینی در حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه از دو ماه گذشته تاکنون کشته و هزاران نفر دیگر زخمی و میلیونها نفر آواره شده‌اند. این در حالی است که سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی برای توقف حملات اسرائیل، عملاً هیچ اقدام مؤثری انجام نداده‌ و صرفاً به محکومیت این جنایات بسنده کرده‌اند. 

انتهای پیام
captcha