بی‌اطلاعی دستگاه‌های امنیتی پاکستان از جنایت تروریستی راسک پذیرفتنی نیست
کد خبر: 4189079
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
پیرمحمد ملازهی:

بی‌اطلاعی دستگاه‌های امنیتی پاکستان از جنایت تروریستی راسک پذیرفتنی نیست

کارشناس مسائل شبه قاره هند در خصوص ارتباط جنایت تروریستی راسک و سیاست‌های پاکستان گفت: در مورد جنایت راسک نمی‌توان کاملا پذیرفت که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی پاکستان بی‌اطلاع باشند زیرا این گروه‌ها به راحتی وارد ایران شده و عملیات خود را انجام دادند و به راحتی هم به پاکستان برگشتند.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان و شبه قاره هند، در گفت‌وگو با ایکنا درباره جنایت تروریستی راسک و نقش برخی عوامل خارجی مانند پاکستان و طالبان در این جنایت گفت: واقعیت این است که سیاست پاکستان در ارتباط با این گروه‌ها تا قبل از به قدرت رسیدن طالبان، یک سیاست تقریبا مشخص حمایتی بود. پاکستان در ارتباط با افغانستان، قبل از به قدرت رسیدن طالبان، از طالبان و سایر گروه‌های مخالف دولت مرکزی حمایت می کرد. همچنین پاکستان در رابطه با هند حامی گروه‌هایی مانند لشکر طیبه و سازمان مجاهدین در کشمیر علیه هند بود.
 
وی افزود: در خصوص ایران این انتظار از پاکستان نمی‌رود که سیاست‌های اعمالی علیه هند و افغانستان را اعمال کند زیرا در میان هند، افغانستان و ایران به منزله همسایگان پاکستان، این تنها مرز ایران است که پاکستان از آن احساس امنیت می‌کند و در مرزهای هند و افغانستان مشکل اساسی دارد.
 

دو نگاه خوش‌بینانه و بدبینانه به سیاست‌های پاکستان

 
ملازهی اظهار کرد: بنابراین نباید این اقدامات از داخل پاکستان علیه ایران انجام شود اما واقعیت این است در منطقه بلوچستان پاکستان، در نگاه خوش‌بینانه سیاست ارتش پاکستان یک نوع خلأ قدرت در آن مناطق ایجاد کرده و در این فضا ممکن است گروه‌هایی مانند «جیش الظلم» رشد کرده و علیه ایران اقداماتی انجام دهند. نگاه بدبینانه این است که پاکستان نگاهی که به مرزهای خود با ایران دارد همان نگاه به مرزهای هند و افغانستان است و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان تفاوتی میان اینها قائل نیست و لذا با کشورهای همسایه یک سری سیاست‌های اعمالی پنهان و یک سری سیاست‌های اعلامی دارد. در واقع پاکستان در آشکار این اقدامات را محکوم می‌کند و وعده برخورد با این گروه‌ها را می‌دهد اما در پشت پرده از این گروه‌ها حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:


این کارشناس مسائل شبه قاره هند ابراز کرد: متأسفانه جغرافیای منطقه به شکلی است که به راحتی نمی‌توان از از ورود و خروج غیر قانونی از مرزها جلوگیری کرد و وسعت مرزهای ایران با افغانستان و پاکستان حدود دو هزار کیلومتر است و همین امر کنترل دقیق مرزها را بسیار سخت کرده اما به طور خاص در مورد جنایت راسک نمی‌توان کاملا پذیرفت که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی پاکستان بی‌اطلاع باشند زیرا این گروه‌ها به راحتی وارد ایران شده و عملیات خود را انجام دادند و به راحتی هم به پاکستان برگشتند.
 

احتمال نقش رژیم صهیونیستی 

 
ملازهی درباره احتمال نقش رژیم صهیونیستی در وقوع چنین اقدامات تروریستی گفت: جیش الظلم بخشی از داعش است و این گروه‌ها با آمریکا و انگلیس مسئله دارند البته نمی‌توان این احتمال را نادیده گرفت که اگر اسرائیلی‌ها بتوانند با گروه‌های مخالف ایران ارتباطاتی برقرار کنند، این کار را نکنند اما حداقل در این جنایت و در این مقطع که خود اسرائیل در وضعیت سختی قرار دارد نمی‌تواند با این گروه‌های کوچک وارد ارتباط شود اما در سطح کلان ماجرا با توجه به تلاش اسرائیل برای نزدیکی به کشورهای عربی از جمله عربستان و نزدیکی تفکرات این گروه‌ها با سعودی‌ها این ظرفیت و زمینه وجود دارد که اسرائیل بتواند از این گروه‌ها علیه ایران استفاده کند.
 

نقش سیاست‌های توسعه‌ای در کاهش ناامنی 

 
ملازهی درباره تأثیر توجه به  توسعه و پیشرفت سیستان وبلوچستان در کاهش اینگونه اقدامات گفت: صد در صد نگاه توسعه‌ای به این منطقه در افزایش امنیت و کاهش اقدامات تروریستی بسیار مؤثر است در حالی که به واسطه وضعیت مرزها نگاه‌های مسئولان به این منطقه بیشتر امنیتی است.
 
این کارشناس مسائل شبه قاره هند با بیان اینکه این مناطق به جای طرح‌های روبنایی، بیشتر نیازمند طرح‌های زیربنایی و زیرساختی است، گفت: الان یکی از مهمترین شغل‌ها برای جوانان این منطقه، سوخت‌بری است که مخاطرات جانی زیادی برای آنها دارد. مسئله دیگر معضل قاچاق مواد مخدر است که افراد به واسطه فقر و بیکاری با گرفتن مبالغی ناچیز به حمل مواد مخدر روی می‌آورند در حالی که قاچاقچی نیستند و دستگیری و اعدام آنها، خانواده‌شان را دچار معضلات اساسی می‌کند و همین جریانات تروریستی از این مسئله برای جذب اعضای این خانواده‌ها سوء استفاده می‌کنند و لذا توجه به توسعه این منطقه و رفع معضل فقر و بیکاری نقش مهمی در کاهش این اقدامات تروریستی و تضعیف این گروه‌های تندرو دارد.                                             

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha