لزوم تبیین اندیشه و عمل زنده‌یاد کاظمی آشتیانی برای انگیزه‌بخشی به نسل جوان
کد خبر: 4190683
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
حجت‌الاسلام رستمی مطرح کرد:

لزوم تبیین اندیشه و عمل زنده‌یاد کاظمی آشتیانی برای انگیزه‌بخشی به نسل جوان

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: آشنا ساختن نسل جوان با زنده‌یاد کاظمی آشتیانی و تبیین اندیشه، عمل و نگرش ایشان دارای اهمیت حیاتی است؛ به ویژه که این امر می‌تواند در انگیزه بخشی و جهت‌دهی به نسل جوان و دانشگاهی موثر و تعیین کننده باشد.

حجت‌الاسلام رستمی

ایکنا به مناسبت هجدهمین سالگرد درگذشت سعید کاظمی‌آشتیانی سلسله گفت‌وگوهایی با دوستان، همکاران و مسئولان علمی کشور انجام داده است. در ادامه این گفت‌وگوها به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رفته‌ایم.

وی در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره تاثیرگذاری این شخصیت علمی و جهادی در روند علمی کشور پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

 
ایکنا ـ به نظر شما چه ویژگی‌هایی شخصیتی در زنده‌یاد کاظمی آشتیانی برجسته بود؟
 
دکتر کاظمی آشتیانی برای همیشه الگویی ماندگار و درخشان در عرصه دانش و پژوهش است و شجره طیبه‌ای به نام رویان که امروز به درختی تنومند و پرثمر بدل شده، یادگار و ثمره مجاهدت آن دانشمند برجسته و مومن است. کار و فعالیت او به راستی مصداق برجسته جهاد علمی، توکل و امید به یاری و مدد الهی بود که این گونه ماندگار و مثمر ثمر شد و نسل‌های گوناگون از آن بهره‌مند شده و خواهند شد.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی، دکتر کاظمی آشتیانی را دانشمندی مومن و جهادگر و مدیری انقلابی توصیف کردند و ایشان را فرزند صالح انقلاب نام نهادند و در تعریفی دیگر، ایشان را ترکیب علم و ایمان و تلاش خواندند. در واقع او پرورش یافته مکتب انقلاب اسلامی بود و با روحیه جهادی و بینش انقلابی، قله‌های علم و دانش را فتح کرد و باور ما می‌توانیم را به معنای واقعی کلمه، معنا کرد. 
 
ایکنا ـ تاثیرات دکتر کاظمی آشتیانی بر جامعه علمی و پژوهشی را چطور می‌بینید؟
 
دکتر آشتیانی با فعالیت خود و دستاوردهای شکل‌دهی به مجموعه رویان، خودباوری را در محیط علمی و پژوهشی کشور برجسته و نهادینه ساخت و شهامت و جسارت ورود به حوزه‌های علمی جدید و پیچیده همچون نانو که در کنترل چند کشور معدود غربی بود، در میان دانشگاهیان و پژوهشگران کشور ایجاد کرد. در واقع او در جامعه دانشگاهی ما امید و انگیزه قابل توجهی را برای فتح قله‌های جدید علمی و حرکت در مرز دانش روز را ایجاد کرد.
 
از طرف دیگر ایشان شبکه‌ای از دانشمندان انقلابی و دغدغه‌مند را پیرامون فعالیت‌های علمی و بنیادی ایجاد کرد که بعدها این شبکه رشد و گسترش یافت و اکنون این شبکه علمی و نخبگانی، سرمایه عظیمی برای پیشرفت و تعالی ایران است. همچنین ایشان فرهنگ کار گروهی و هم‌افزایی در محیط علمی را نشر و گسترش داد. 
 
ایکنا ـ فکر می‌کنید چگونه می‌توان مسیر ایشان را ادامه داد؟ 
 
در ابتدا آشنا ساختن نسل جوان با زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی و تبیین اندیشه و عمل و نگرش ایشان دارای اهمیت حیاتی است به ویژه که این امر می‌تواند در انگیزه بخشی و جهت‌دهی به نسل جوان و دانشگاهی ما و ادامه راه ایشان در جهاد علمی و شتاب‌دهی به پیشرفت کشور، بسیار موثر و تعیین کننده باشد. از طرفی دیگر، پاسداری از یادگار و میراث علمی قهرمانانی چون مرحوم کاظمی آشتیانی و توسعه آن و همچنین، وفاداری به نگرش و منش ایشان در فعالیت علمی و پژوهشی، بهترین شیوه ادامه راه ایشان است.
 
از دیگر الزامات ادامه راه بزرگوارانی چون ایشان، آن است که در نظام علمی و دانشگاهی در کنار تخصص‌محوری و نوآوری، بیش از گذشته به مسئله پرورش و تقویت روحیه جهادی و دغدغه‌مندی توجه کنیم. بی‌تردید بنایی که ایشان برپا و راهی که آغاز کردند، با قدرت و جدیت توسط جوانان انقلابی و دانشمند در گام دوم انقلاب حفظ و تداوم خواهد یافت. 
انتهای پیام
captcha