طوفان الاقصی دین‌خواهی را در دنیا افزایش داد
کد خبر: 4190729
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
حمیدرضا آیت‌اللهی:

طوفان الاقصی دین‌خواهی را در دنیا افزایش داد

استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: بعد از این طوفان احساسات دینی به شدت رواج پیدا کرده است؛ در کشورهای زیادی از جنبه احساسی، تمایل و احساسات دینی در مردم زیاد شده است؛ قبل از این اگر دعوایی داشتیم به ژاپن و کره و کشورهای آمریکای لاتین کشیده نمی‌شد ولی امروز در این کشورها هم مطرح شده است.

حمیدرضا آیت اللهیبه گزارش ایکنا، حمیدرضا آیت‌اللهی؛ استاد فلسفه، 9 دی ماه در نشست علمی «دینداری بعد از طوفان الاقصی» ذیل همایش «همایش طوفان الاقصی، هویت و دینداری» که از سوی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم برگزار شد، گفت: با ایجاد این طوفان، اتفاقات خوبی رخ داد گرچه نباید فکر کنیم با طوفان الاقصی همه چیز حل شده است. 

وی با بیان اینکه دین یکسری ابعاد اعتقادی دارد، یعنی فرد باید به مواردی از عمق وجودش باورمند باشد، افزود: مسئله دیگر وجود یکسری تمایلات و احساسات در دینداری است؛ بنده از تجربه دینی نام نمی‌برم زیرا ربطی به ما ندارد و مربوط به ادیان شرقی و مسیحیت و ... است و ما آنچه داریم یکسری حالات دینی و معنوی است یعنی دین در کنار سایر ابعاد بعد احساسی و عاطفی هم دارد.

آیت‌اللهی با بیان اینکه دینداری همچنین یکسری ابعاد سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی دارد و بعد از طوفان الاقصی باید ببینیم که این ابعاد به چه سمتی رفته است،  ادامه داد: آنچه دشمنان ما از ابتدای انقلاب انجام دادند نقشه مزورانه و زیرکانه‌ای بود زیرا دو تفکر در دنیا رواج داشت؛ یکی تفکر مارکسیستی و سوسیالیستی و دیگری تفکر لیبرالیستی و با از بین رفتن شوروی سابق تفکر لیبرالیستی را به هژمونی در دنیا تبدیل کردند. یعنی یک تفکر دفاع از آزادی‌های فردی و تفکر دیگر هم عدالت اجتماعی بود که مارکسیست‌ها آن را دنبال می‌کردند و دنیا یا گرفتار تفکر کاپیتالیستی بود و یا سوسیالیستی که بعدا یکجانبه شد.

استاد فلسفه تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی، دنیا فهمید که برگ برنده‌ای به نام دین ارائه شد و یکدفعه دین‌، خواهان زیادی در دنیا پیدا کرد و توجه به دین در سایر ادیان حتی بودایی هم بیشتر شد، در حالی که قبل از آن برخی مجلات غربی تیتر زده بودند که «خدا دارد می‌رود».

وی ادامه داد: بعد از انقلاب با وجود همه دشمنی‌ها و موانع به خصوص با دفاع مقدس هشت ساله و رفتار دیندارانه ایران سبب شد تا تفکر دینی رو به توسعه برود و مسئله دین در کشورهای زیادی مسئله اصلی شد. با این اوضاع و احوال تنها راه دشمنان، ایجاد داعش بود تا با احساسات و تمایلات دیندارانه مردم دنیا مقابله کنند و متاسفانه تا حدودی هم موفق شدند و تلاش کردند بگویند دین اسلام وجه زشتی دارد و آن رفتار داعشی با استناد به الله اکبر و قرآن و ... است.

نقش حاج قاسم در تقویت دین

آیت‌اللهی با بیان اینکه ما دیندارانه در این برهه با انزوا روبرو شدیم، اظهار کرد: کار مهم حاج قاسم این بود که در برابر داعش ایستاد؛ آمریکا و کشورهای دیگر که خودشان داعش را ایجاد کرده بودند ادای برخورد با داعش را درآوردند ولی موش و گربه بازی می‌کردند؛ اما کار حاج قاسم سبب شد تا باز پیرایه‌ها از دین کاهش یابد و لکه ننگ داعش پاک شود و اتهاماتی که با حادثه 11 سپتامبر ایجاد شده بود رنگ باخت و کم‌کم پیام دین که پیامی فطری است مجددا به مردم دنیا منتقل شد.

استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه پیام‌های دین وقتی بخواهد به مردم منتقل شود یک وجهه عام و یک وجهه خاص دارد، اضافه کرد: برخی مردم دین را به عنوان یک مسئله محوری مدنظر ندارند گرچه تمایلات دینی دارند؛ در اینجا نباید دشمن را دست کم بگیریم زیرا آنها هم ساکت نیستند و وقتی احساس می‌کنند که پیام دین و به خصوص پیام مبارزه با زیاده‌خواهی و لذت‌طلبی دشمنان رو به ازدیاد است با آن برخورد می‌کنند.

طراحی درازمدت با سند 2030

وی ادامه داد: طرح‌های مختلفی را طراحی کردند که بنده از لحاظ تکنیکی هیچ کاری قشنگ‌تر و جدی‌تر و عمیق‌تر از سند 2030 سراغ ندارم و ما باید از این روش آنان یاد بگیریم و بفهمیم که قرار بود چه بلایی بر سر ما بیاورند. کلید این مسئله هم نگاه درازمدت آنان بود.

آیت‌اللهی بیان کرد: از سال 2015 وقتی زمزمه این کار  زیاد شد باید ما بلافاصله 2030 اسلامی تولید می‌کردیم ولی اندیشمندان ما و استادان حوزه و دانشگاه و ... کوتاهی کردیم زیرا ما تا بخواهیم کاری بکنیم آنقدر در مقدمات معطل می‌شویم که نوبت به محور و مرکز نمی‌رسد.

استاد سابق دانشگاه با بیان اینکه مسئله همجنس‌گرایی در فاصله سال‌های 2000 تا 2005 یک مسئله برای عده‌ای از افراد بود، گفت: ولی در سال 2020 این گروه به عنوان یک حزب به عنوان یک واقعیت منطقی بر کشورهای غربی تحمیل شدند و حتی دامن برخی کشورهای اسلامی را هم گرفته است و در مواردی واقعا جلو رفتند تا جایی که کثیف‌ترین رفتارها را منطقی و معمولی جلوه می‌دهند و قانون برای آن وضع می‌کند و با کسانی که حقوق آنان را زیر سؤال ببرند مقابله می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدرسه پرتو و انواع و اقسام مدارسی که ایجاد کردند در این راستا بود، ادامه داد: ما دائما به 2030 فحش می‌دهیم ولی به پشت پرده آن کمتر توجه داریم؛ حتی ماجرای زن، زندگی، آزادی هم به نظر من در راستای همین سند 2030 است. در چنین حالتی ارزش‌های دینی از بین می‌رود؛ در اینجا بحث صرفا نفرت از دین نیست بلکه اضمحلال دین و ارزش‌های دینی است.

طوفان الاقصی جلوی نقشه‌های ضددینی دشمن را گرفت

استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه طوفان الاقصی کار بزرگی کرد و همه این نقشه‌ها و نظریات و ضدارز‌ش‌ها را به هم ریخت، ادامه داد: البته نه اینکه مدعی شوم همجنس‌گرایی را از بین برد بلکه سد محکمی در برابر انحرافات ایجاد کرد و ریسه‌ها و تزئیناتی که برای مقابله با ارزش‌ها داشتند را از بین برد. در روز های اول طوفان‌ الاقصی، صهیونیست‌ها با بزرگنمایی برخی مسائل از جمله ماجرای اسرا، سعی کردند نفرت از مسلمانان را دامن بزنند و مظلوم‌نمایی کنند ولی حق همیشه در پرده باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: بعد از این طوفان احساسات دینی به شدت رواج پیدا کرده است؛ در کشورهای زیادی از جنبه احساسی، تمایل و احساسات دینی در مردم زیاد شده است؛ قبل از این اگر دعوایی داشتیم به ژاپن و کره و کشورهای آمریکای لاتین کشیده نمی‌شد ولی امروز در این کشورها هم مطرح شده است. اسم این موضوع دفاع از مظلوم است ولی در پس پرده گرایشات و تمایلات دینی شدیدی وجود دارد؛ طوفان الاقصی نشان داد؛ مردمانی هستند که با این همه سختی و هجومی که روبرو هستند باز صبوری می‌کنند.

قدرت ایستادگی اسلامی

وی با بیان اینکه جنبه اجتماعی_سیاسی دین در بین کشورهای اسلامی تقویت شد، اظهار کرد: از جمله کاری که یمنی‌ها کردند این بود که کشورهای اسلامی می‌توانند قدرت و توان نظامی داشته باشند و با دست خالی مقابل قدرتمندترین کشورهای دنیا بایستند؛ گرچه در لبنان هم این مسئله نشان داده شده بود ولی در یمن این موضوع بسیار آشکار شد.

آیت‌اللهی تاکید کرد: در مورد وجه مناسکی دین بنده شواهدی ندارم که بخواهم توضیح بدهم ولی در مورد بعد سیاسی و اجتماعی می‌توان گفت که این طوفان اثرگذار بود و این اثرگذاری به کشورهای اسلامی محدود نبود و در کشورهای آمریکای لاتین و غیراسلامی مانند ژاپن و کره و ... هم قابل مشاهده است. 

انتهای پیام
captcha