مترجم و مفسر برجسته قرآن پاکستان درگذشت
کد خبر: 4193016
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

مترجم و مفسر برجسته قرآن پاکستان درگذشت

شیخ محسن علی نجفی، مترجم و مفسر قرآن که بیش از نیم قرن مدیریت جامعة الکوثر به عنوان بزرگترین مرکز دینی و حوزوی شیعیان در پاکستان را عهده‌دار بود پس از عمری تبلیغ معارف اسلام و نشر فرهنگ اهل بیت(ع) در سن ۸۴ سالگی دارفانی را وداع گفت.

مترجم و مفسر برجسته قرآن پاکستان درگذشت

 به گزارش ایکنا به نقل از رسانه‌های خبری پاکستان، شیخ محسن علی نجفی از علمای صاحب‌نام پاکستان و مؤسس حوزه علمیه جامعة الکوثر که چهره‌ای مدافع وحدت اسلامی شناخته می‌شد، امروز، 19 دی در اسلام‌آباد درگذشت.
علامه نجفی پس از عمری تلاش و کوشش در راستای اعتلای علوم و معارف اسلامی و خدمات ارزنده در تحکیم وحدت اسلامی به دیدار حق شتافت.
محسن علی نجفی همچنین نماینده آیت‌الله سیستانی در پاکستان و ریاست شورای عالی مجمع اهل بیت(ع) پاکستان را بر عهده داشت.
این‌ عالم ربانی که بیش از نیم قرن مدیریت جامعه الکوثر به عنوان بزرگترین مرکز دینی و حوزوی شیعیان در پاکستان را به عهده داشت پس از عمری تبلیغ معارف اسلام و نشر فرهنگ اهل بیت(ع) در سن ۸۴ سالگی دارفانی را وداع گفت و روح پاکش در جوار قرب الهی جای گرفت.

مترجم و مفسر برجسته قرآن پاکستان درگذشت

زندگی‌نامه شیخ محسن علی نجفی

محسن علی نجفی در سال ۱۹۴۳م (سال ۱۳۱۸ شمسی) در ۶۰ کیلومتری اِسکَردُو بَلْتِسْتان پاکستان در ناحیه کَهرمَنگ در روستایی به نام مَنتُوکهه به‌دنیا آمد. پدرش حسین جان از علمای آن منطقه بود. محسن نجفی تحصیلات ابتدایی را نزد پدرش حسین جان شروع کرد. در سن ۱۴ سالگی پدرش از دنیا رفت و بعد از وفات او نزد یکی از عالمان روستای خود به‌نام سید احمد موسوی ادامه تحصیل داد. در سال ۱۹۶۳م محسن نجفی در مدرسه مشارع العلوم سنده مشغول به تحصیل شد و در یک سال علاوه بر دروس حوزه زبان اردو را هم فرا گرفت.

بعد از آن به طرف پنجاب سفر کرد و در دارالعلوم جعفریه خوشاب به شاگردی مولانا محمد حسین درآمد. نجفی برای ادامه تحصیل به جامعة المنتظر لاهور مراجعه کرد و نزد اساتیدی چون حسین بخش جارا، صفدر حسین نجفی کسب فیض کرد. در سال ۱۹۶۶م برای تحصیلات عالی به حوزه علمیه نجف رفت و نزد آیت‌الله خوئی و شهید باقر الصدر و دیگر اساتید آن حوزه علمیه به تحصیل علوم دینی پرداخت.

بعد از روی کار آمدن دولت بعث در عراق و فشار بر مراکز دینی، عراق را به مقصد پاکستان ترک کرد و در اسلام‌آباد مستقر شد و همان‌جا مدرسه‌ای به نام جامعه اهل البیت تأسیس کرد.

محسن علی نجفی از سال ۱۹۷۴م که از حوزه علمیه نجف به پاکستان بازگشت و مشغول تدریس فقه، اصول، تفسیر قرآن، فلسفه، کلام و اخلاق شد.

محسن علی نجفی همچنین نماینده آیت‌الله سیستانی در پاکستان و ریاست شورای عالی مجمع اهل بیت(ع) پاکستان را بر عهده داشت.

وی در حوزه علمیه نجف زیر نظر اساتیدی چون حضرات آیات بروجردی، امام خمینی و خوئی به تحصیل پرداخت.

عناوین مهمترین کتاب‌ها و ترجمه‌های شیخ محسن علی نجفی

مرحوم شیخ محسن علی نجفی، کتاب‌های متعددی به زبان عربی و اردو نگارش و منتشر کرد که بعضی از آنها به شرح ذیل است:

    الکوثر فی التفسیر القرآن: یک تفسیر روان و ساده در زبان اردو است که مشتمل بر ۱۰ جلد است. در این تفسیر ابتدای آیات را ترجمه کرده، سپس به شرح الفاظ پرداخته و در آخر به شأن نزول و مسائل اخلاقی و عقیدتی پرداخته است.
    بلاغ القرآن: ترجمه و حاشیه بر قرآن به زبان اردو
    النھج السوی فی معنی المولی والولی (به زبان عربی)
    دراسات الایداولوجیة المقارنة (به زبان عربی)
    تصور اسلامی محنت(به زبان اردو)
    فلسفه نماز (به زبان اردو)
  تدوین و تحفظ قرآن (به زبان عربی)

ترجمه‌ها

نجفی در کنار نگارش، کتاب‌هایی را به زبان اردو ترجمه کرده است:

    اقتصاد اسلامی
    نگاه محققانه بر انقلاب حسین
    دوستی از نگاه معصومین

راجا پرویز اشرف، رئیس مجلس ملی پاکستان طی بیانیه‌ای رحلت عالم ربانی مرحوم نجفی را تسلیت و گفت: جامعه پاکستان و ملت اسلامی خدمات گرانبهای شیخ محسن علی نجفی برای اتحاد اسلامی و ترویج ارزش‌های دینی را فراموش نخواهند کرد.
احزاب، گروه‌های شیعی و اهل تسنن پاکستان در پیامی درگذشت این عالم شیعه را تسلیت گفتند.

انتهای پیام
captcha