زیارت جامعه، ترجمان روح بلند هیئت کامله انسان
کد خبر: 4194004
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

زیارت جامعه، ترجمان روح بلند هیئت کامله انسان

زیارت جامعه کبیره کامل‌ترین عهدنامه و مناجات است که امام هادی(ع) در فضای خفقان، خشن و فرقه‌گرایی خود ساخته حکومت و منازعات فرعی و بی‌ثمر، برای ابلاغ و بیان معارف متعالی اسلام از آن استفاده کرده است.

زیارت جامعه، ترجمان روح بلند هیئت کامله انسانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، کارشناس و مبلغ دینی به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام هادی(ع) یادداشتی با محور تشریح فضای اجتماعی و سیاسی دوران این امام همام و استفاده امام هادی(ع) از دعا برای انجام رسالتشان را در اختیار ایکنا قرار داده‌اند که با هم این یادداشت را می‌خوانیم.

«زمانه‌ای خشن که در آتش کینه و جدال و منازعات قومی جامعه‌ای را به کینه‌ها گرفتار ساخته است، روزگاری که زمامداران خشونت طلب، با خوف و خفت و فساد همه حیات و جامعه را تیره و مکدر کرده‌اند، حاکمان با بی‌تدبیری و عالمان با دنیاگرایی و اصحاب قلم و اندیشه با بی‌مسئولیتی، هر روز بر ناشکیبایی قومی، طایفه‌ای و فرقه‌ای دامن زده و وضع را بدانجا رساندند که حکمرانان متصلب و بی‌خرد عباسی به جانبداری از فومی و ترس از قوم دیگر ناگزیر به تغییر مرکز حکمرانی از بغداد به سامرا شدند، در چنین جامعه‌ای که زمامداران همه مسائل کشور را با برق تیغ‌های شمشیرها و قدرت بازوان مسلمانانی عاری از معارف و معنویت چاره‌جویی می‌کنند و آسودگی‌شان را با عیاشی و فساد برابر دانسته و امنیت و بقای خود را در تفرقه و چندپاره‌گی ملت می‌جویند و حفظ تنش را در جامعه راهکار این مقصد دانسته و به کمک عالم نمایانان درباری و زورمداران و دولت‌مردان عاری از دیانت، هر روز با طرح مباحثی خشک و بی‌روح در کلام و امور اعتقادی و فرقه سازی به مجادلات و تنازعات بی‌حاصل دامن زده تا معنویت و ظرائف و لطائف دینی که مغناطیس ربایش قلوب و روح‌های تشنه حقیت ایمان و اسلام را خسته و محروم از دامن مردان خدا و دین خدا کنند و در زمانه‌ای که قلوب و اندیشه‌های بی‌غش و عاری از دغل و تباهی متوجه مرقد پاک و آستان بلند حضرت سیدالشهدا علیه السلام و دیگر امامان پاک امت است، حکومت به شدت عمل و عناد با این بارگاه‌های نورانی به تخریب و قتل روی آورده است.

از دگر سو بر اندیشه‌ها و صاحبان خرد ناب و مفسران و هادیان طریقت محمدی سخت گرفتند تا مردم از ساحت پاک ایشان معرفتی کسب نکنند و هر گونه ارتباط و تعامل علمی و معنوی اجتماع بزرگ اسلامی را با میراث‌دار معنویت و دانش و هدایت محمدی سد کردند، اما او به امر خداوند امان و امام جامعه است و برگزیده پیامبر خدا برای اتصال امت با خالق و ملک با ملکوت و سیراب کردن‌شان از چشمه‌سار همیشه جاری علوم آل الله است.

او هادی فرزانه، هوشمند، پاک و پاکیزه کاروان بزرگ ولایت است. چو جد بزرگوارش علی بن حسین علیهماالسلام برای ابلاغ پیام و روح دیانت محمدی، ادبیات خاصی بر‌می‌گزیند که بسی هوشمندانه و تشخیص درست از نیاز زمانه و زندگی مردم در آن روز و دیگر روزگاران تا به امروز و فرداست.

ادبیات و گفتمان معنویت در قالب دعاو زیارت نامه

آیین و آداب دینی شیعی با ادبیات غنی و رازگونه و جذاب، مفاهیم بلندی از آموزه‌های دینی و اخلاقی و معنویت و عرفان اسلامی را به همراه دارد. متون زیارات بر جای مانده از امامان شیعه عليهم السلام اسناد حقانیت معرفت ناب و دستور سلوک معنوی و انسانی است که ترجمان روح بلند آن بزرگان و هیئت کامله انسان یعنی آل‌الله است. 

امام هادی علیه‌السلام در فضای خفقان و بسته و خشن و فرقه‌گرایی خود ساخته حکومت و منازعات فرعی و بی‌ثمر، برای ابلاغ و بیان معارف متعالی اسلام از ادبیات و قالب زیارت بهره جستند و به تبیین توحید، نبوت، امامت و ولایت پرداختند و در همین ادبیات و قالب به طرح اندیشه سیاسی شیعه که کانون آن امام معصوم است؛ به جهاد فکری و معرفتی پرداختند و در ایجاد و گسترش فرهنگ معنوی دعا، مناجات و زیارت و کردند.

 زیارت جامعه کبیره از این ذخایر و تراث معنوی متعالی و قدسی امام و ره‌آورد این رهیافت و اندیشه از امام علی الهادی علیه السلام است که سروده عارفانه‌ای از قلب و اندیشه پاک در باریابی به حریم‌های قدسی مرقدهای نورانی انشا و توصیه و تعلیم فرمودند.

زیارتی که منشور ولایت، امامت و توحید است و در آستان‌های همه امامان، آن میراث‌داران فرهنگ و رسالت محمدی بهترین و کامل‌ترین عهدنامه و مناجات و زمزمه‌های عاشقانه است. زیارتی جامع در بازخوانی و تجدید عهد و سند تولی و تبری و ترنم و سروش نغمه‌های آسمانی و تجلی بخش عکس مه‌رویان بستان خداست. 

آن خیالاتی که دام اولیاست/ عکس مه‌رویان بستان خداست

امروز این تراث گران‌سنگ و منشور جاوید ولایت و عهدنامه مودت و ارادت به آستان‌های عز و کرامت آل‌الله از آن امام فرزانه و جوان شهید، پاک، رهنما و هادی خلق به سوی خالق در اختیار ماست و همه مفتخریم و بدان مباهات می‌کنیم که این زیارت نامه زبور عاشقانه‌های ما به ساحت این خاندان کرم، عزت، علم، معنای حیات و صاحبان فضیلت‌‌های نورانی است.

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلاَئِقِ أَجْمَعِينَ.

انتهای پیام
captcha