بیان مسائل مورد نیاز مردم باید قرآن‌محور باشد
کد خبر: 4199956
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳
حجت‌الاسلام و‌المسلمین تقی‌زاده:

بیان مسائل مورد نیاز مردم باید قرآن‌محور باشد

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ضمن تأکید بر اینکه باید حرف حسابی که امروز به جامعه می‌گوییم و مسائلی که نیاز مردم است قرآن‌محور و مستحکم باشد که خدای متعال آن را به ما آموزش داده است، گفت: در جریان میثاق اهل کتاب، انتظار داریم حضور پررنگ‌تری از جریان تصحیح و کاتبان قرآن کریم را ببینیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در نشست تخصصی کارشناسان تصحیح قرآن کریم که با حضور ۶۰ کارشناس خانم و آقا و با هدف ایجاد هماهنگی، همدلی و یکپارچگی بین متولیان نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و کارشناسان تصحیح، عصر امروز چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه در سازمان دارالقرآن برگزار شد، با تأکید بر اینکه در نقشه جامع اتفاقات قرآنی سهم و مدل اثرگذاری شما باید جدی‌تر دیده شود، گفت: در قرآن کریم تصویری به صراحت بیان شده و آن اینکه خدای متعال جامعه را به دو بخش تقسیم کرده است.

وی افزود: با توجه به این تقسیم بندی اهل کتاب را افرادی می‌داند که این کتاب‌های آسمانی را از تورات و انجیل و زبور و در اوجش قرآن را به آن‌ها داده است. خدای متعال از این اهل کتاب پیمانی گرفت که اهل کتاب‌های پیشین ما این پیمان را زمین زدند و پای آن میثاق نماندند و خدای متعال ادبیات تند و تلخی را در مورد آن‌ها در قرآن کریم به کار برده است. به عنوان مثال، خدای متعال در مورد اهل کتاب زمان حضرت عیسی(ع) و موسی(ع) در آیه ۷۸ سوره آل عمران می‌فرماید: «وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقًا یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْکِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْکِتَابِ وَیَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَیَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُمْ یَعْلَمُونَ» یعنی «همانا برخی از اهل کتاب، قرائت کتاب آسمانی را تغییر و تبدیل می‌دهند تا شما آنچه آن‌ها از پیش خود خوانده‌اند از کتاب خدا محسوب دارید، و هرگز آن تحریف شده از کتاب خدا نخواهد بود، و گویند: این از جانب خدا نازل شده، در صورتی که هرگز از خدا نیست؛ و با آنکه می‌دانند به خدا دروغ می‌بندند».

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: جریان تحریف حرف خدای متعال از اینجا شروع می‌شود که کتاب در اختیار مردم نبود بلکه کتاب در اختیار علمایی بود که هر مقدار و بخشی از آن را که می‌خواستند می‌آوردند و هر بخشی که می‌خواستند را نمی‌آوردند و یا به کار نمی‌بردند. آیه صریح‌تری هم در این رابطه در سوره مبارکه بقره آیه ۷۸ و ۷۹ داریم که خدای متعال می‌فرماید: «وَمِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لَا یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ إِلَّا أَمَانِیَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ»؛ یعنی اهل کتاب جامعه را به گونه‌ای با کتاب درگیر کرده بودند که توده‌‍‌های جامعه چیزی جز خیالات از آن کتاب نمی‌دانستند و آن هم به خاطر این بود که اهل کتاب با دست خودشان کتاب را کم و زیاد می‌کردند و بعد می‌فرماید: «فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا ۖ فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا یَکْسِبُونَ».

تقی‌زاده تصریح کرد: اصل انحرافی که اهل کتاب‌های پیشین داشتند با تدبیر رسول مکرم اسلام(ص) حل شد و کاتبان و حافظان وحی اصل جریانشان مقابله با اهل کتاب پیشین بود؛ به همین جهت در روایات بسیار تأکید بر کتابت، حفظ و تلاوت کتاب خدا داریم تا سینه به سینه در اختیار مردم قرار گیرد. از طرفی هم متن آن شکل تواتر داشته باشد که تحریف نشود و انحراف ایجاد نکند. به لطف خدای متعال سنتی ایجاد شد که اگر فرد ملعونی همچون معاویه می‌خواست یک واو را به کتاب خدا اضافه بکند، شمشیر‌ها کشیده و اعتراض‌ها بلند می‌شد.

وی اظهار کرد: باتوجه به این جایگاه، زحماتی که مصححین قرآن می‌کشند در ادامه جریان تاریخی است که حضرات اهل بیت(ع) و رسول گرامی اسلام(ص) شکل دادند، اما این جریان ضلع دیگری هم دارد؛ لذا خدای متعال وقتی می‌خواهد به میثاق اهل کتاب اشاره کند، در آیه ۱۸۷ سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید: «وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا ۖ فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ، چون خدا از آنان که کتاب به آن‌ها داده شد پیمان گرفت که حقایق کتاب آسمانی را برای مردم بیان کنید و کتمان مکنید، پس آن‌ها عهد خدا را پشت سر انداخته و آیات الهی را به بهایی اندک فروختند، پس بد معامله‌ای کردند»؛ لذا با توجه به این آیه یکی از وظایف مهم ما این است که این کتاب را حفظ و به درستی به دیگران منتقل کنیم تا خدشه‌ای به آن وارد نشود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: یک لایه بالاتر از وظایف و میثاق اهل کتاب، تعلیم و تبیین کتاب برای مردم است «لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ...»؛ لذا زحمات شما اگر به این سمت پیوند بخورد که جریان در اختیار قرار دادن محتوا، سخن و حرف خدای متعال برای مردم در هر نقطه و به اندازه‌ای ظرفیت خودتان صورت بگیرد، می‌تواند منشأ اثر باشد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید حرف حسابی که امروز ما با جامعه می‌گوییم، که اسم آن را جهاد تبیین گذاشته‌اند و همچنین مسائلی که نیاز مردم است، قرآن‌محور و مستحکم باشد، یعنی آنچه بیان شود که خدای متعال به ما آموزش داده است.

تقی‌زاده تأکید کرد: در جریان میثاق اهل کتاب، انتظار داریم با زحمات و پیشرانی دوستان حضور پررنگ‌تری از جریان تصحیح و مصححین و اهل کتابت قرآن کریم را ببینیم. امیدواریم خدای متعال به همه ما توفیق دهد تا این وظیفه سنگین که به ما سپرده است را در یک لایه قرآن کریم از تحریف حفظ کنیم و در یک لایه مهم‌تر بتوانیم محتوای آن را به جامعه برسانیم و در این مسیر موفق باشیم.

یادآور می‌شود، این نشست با هدف بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکار‌های مناسب برای ارتقای کمی و کیفی تصحیح قرآن کریم، ایجاد زمینه برای آشنایی کارشناسان تصحیح از وظایف، فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم، شنیدن دغدغه‌ها، انتقادات و پیشنهادات کارشناسان تصحیح و تلاش در جهت رفع مشکلات و همچنین تقدیر و تشکر از زحمات کارشناسان تصحیح برپا شد.

انتهای پیام
captcha