تسهیل‌گری هوش مصنوعی در روابط دیپلماسی‌
کد خبر: 4202249
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کمال خرازی تبیین کرد

تسهیل‌گری هوش مصنوعی در روابط دیپلماسی‌

رئیس شورای راهبردی خارجی با تأکید بر استفاده از هوش مصنوعی و سرمایه‌گذاری در این زمینه تصریح کرد: این فناوری ابزاری است که می‌تواند تحولات عظیمی در روابط دیپلماسی‌ها ایجاد کند و به عبارتی تسهیلگر و نه جایگزین است.

داده‌های ایرانی اسلامی گردآوری کنیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجمین همایش هوش مصنوعی و دیپلماسی‌های نوین سه‌شنبه 8 اسفندماه در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد. 

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی خارجی در این نشست با بیان اینکه هوش مصنوعی مبتنی بر داده است، گفت: این فناوری با استفاده از ماشین لرنینگ، یافته‌های جدیدی به وجود می‌آورد. ارزش داده بیش از نفت است و اگر بتوانیم داده‌ها را پالایش کنیم ارزش بسیاری خواهد داشت و سرمایه بزرگی ایجاد خواهد کرد. 

خرازی با تأکید بر استفاده از هوش مصنوعی و سرمایه‌گذاری در این زمینه تصریح کرد: این فناوری ابزاری است که می‌تواند تحولات عظیمی در روابط دیپلماسی‌ها ایجاد کند و به عبارتی تسهیلگر و نه جایگزین است.

وی افزود: یکی از خطرات هوش مصنوعی و داده‌های آن، داده‌های پالایش نشده است. امروز از چت جی‌پی‌تی استفاده گسترده‌ای می‌شود، در حالی که اطلاعات آن براساس مقالات و داده‌های انگلیسی زبان است و اگر به دنبال تمدن نوین اسلانی هستیم باید داده‌های ایرانی و اسلامی را جمع‌آوری کنیم. 

خرازی تصریح کرد: هوش مصنوعی کاربردها و کارکردهای زیادی دارد و در مذاکرات هم از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. از فواید آن می‌توان به تحلیل‌های بهینه و تصمیم درست، تقویت شناختی، خودتنظیمی و خودتصحیحی، ترجمه همزمان به زبان‌های گوناگون، افزایش کارآمدی و کمک به تغییرات دیپلماسی اشاره کرد و خطراتی همچون کمبود شفافیت، سوءگیری داده‌ها، خطا به دلیل اشتباه بودن داده‌ها و مسائل اخلاقی می‌تواند ایجاد کند. 

وی ادامه داد: با وجود فواید هوش مصنوعی، خطراتی در رابطه با کارکردهای این فناوری وجود دارد که استفاده از آن در ابزار‌های کشنده و تسلیحات نظامی یکی از خطرات مهم است که متأسفانه در حال توسعه است. همچنین اشاعه اطلاعات غلط، خطر دیگری است که می‌تواند باعث خطا و تأثیر در تصمیم‌گیری و جهت دادن به افکار و کنترل شناختی افراد شود.

رئیس شورای راهبردی خارجی با بیان اینکه کشورهای بسیاری از هوش مصنوعی در دیپلماسی‌های نوین بهره می‌گیرند، افزود: کشور‌هایی چون آمریکا، چین، انگلیس، اسرائیل و ... از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. به ویژه در امریکا، برای امورات جاری کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در برجام برای تحلیل‌ها و شبیه‌سازی سناریو‌ها از هوش مصنوعی استفاده کردند؛ چراکه از هوش مصنوعی می‌توان در تحلیل احساسات افراد و بهبود روابط استفاده کرد. در جریان برجام، نسخه‌ای از سایت‌های هسته‌ای ایران را به صورت هوش مصنوعی طراحی کردند تا نتایح آن را بر روی سایت‌های ایرانی ببینند. علاوه بر این در مأموریت‌های صلح و نظارت بر واقعیت، هوش مصنوعی می‌تواند مؤثر باشد.

وی در ادامه گفت: مغز انسان به اندازه نصف یک لامپ معمولی نیاز به انرژی دارد، در حالی که هوش مصنوعی به اندازه یک کشور، انرژی مصرف می‌کند؛ از این رو کارآمدی مغز انسان فوق‌العاده است. در عرصه‌های علمی بر روی بیوکامپیتینگ پژوهش می‌کنند تا قدرت مغز انسان را افزایش دهند. از این رو در پژوهشکده رویان نیز روی سلول‌های مغز تحقیق می‌شود تا سلول‌های مغز را رشد دهند و اتصالاتی بین آنها برقرار کنند. همچنین در هوش مصنوعی از نورومورفیک استفاده می‌شود، یعنی با پردازشگر‌های مصنوعی روی سلول‌های مغز کار می‌شود تا کامپیوتری بسازند که دارای تعداد زیادی پردازشگر است.

انتهای پیام
captcha