موافقت وزیر ارشاد با تشکیل دبیرخانه دائمی همایش سواد رسانه‌ای
کد خبر: 4202481
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸

موافقت وزیر ارشاد با تشکیل دبیرخانه دائمی همایش سواد رسانه‌ای

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأیید عقب‌ماندگی حوزه حکمرانی از تحولات فضای مجازی، موافقت خود با تشکیل دبیرخانه دائمی همایش سواد رسانه‌ای را اعلام کرد.

موافقت وزیر ارشاد با تشکیل دبیرخانه دائمی همایش سواد رسانه‌ایبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی که با موضوع «کودک و خانواده در فضای مجازی» امروز چهارشنبه ۹ اسفندماه در مجموعه فرهنگی باغ زیبا برگزارشد، با اشاره به سرعت تحولات حوزه رسانه، گفت: زمانی فناوری جدید که می‌آمد سال‌ها طول می‌کشید تا به عمومیت برسد و اگر هم به عمومیت می‌رسید در میان گروه‌های سنی، شغلی، طبقه‌ای و ... منحصر می‌ماند اما با گسترش فناوری‌های نو با شبکه جدید ارتباطی روبه رو هستیم که همه بخش‌ها و گروه‌های مختلف سنی، جنسی، طبقاتی و موقعیت‌های جغرافیایی شهر و روستا را در برگرفته است و بزرگ و کوچک برایش دیگر فرقی ندارد.

وی با اشاره به شیوع کرونا و تأثیر آن در عمومیت پیدا کردن استفاده از فضای مجازی، گفت: اتفاقاتی که در چند سال اخیر رخ داد و شیوع بیماری کرونا سهم مهمی در اینکه جامعه ما به شدت با موضوع فضای مجازی درگیر شود، داشت و دو سال دانشگاه‌ها و مدارس ما تعطیل و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شدند.

وزیر ارشاد افزود: امروز بیش از 20 میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند و خود ما هر جا رفتیم به عنوان یک کار تبلیغی، خدماتی و حتی ضروری بین بچه‌هایمان تلفن همراه و تب‌لت توزیع کردیم.

وی عنوان کرد: اگر در گذشته در خانواده‌ها فاصله و ملاحظاتی بود و بچه‌ها در استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های مجازی با سخت‌گیری مواجه می‌شدند امروز دیگر این سخت‌گیری نیست و خودمان به واسطه این اتفاقات سخاوتمندانه همه امکانات را در اختیار فضای مجازی قراردادیم و حتماً امروز در حوزه‌های مختلف نتایج آن را می‌بینیم.

اسماعیلی ضمن هشدار نسبت به اینکه حوزه حکمرانی از تحولات حوزه فضای مجازی عقب مانده است، گفت: حکمرانی از تصمیم‌سازی تا تصمیم‌گیری را شامل می‌شود. در حوزه تصمیم‌سازی همه شما (اساتید ارتباطات و سواد رسانه‌ای) حضور دارید؛ تحولات استفاده از فضای مجازی به نحوی بود که همه بخش‌های حوزه حکمرانی از دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها گرفته تا مراکز تصمیم‌گیری ما عقب مانده‌اند؛ اما آیا این عقب‌ماندگی در صورت مسئله تغییری ایجاد می‌کند و اقتضاعات، ملاحظه عقب‌ماندگی ما را می‌کنند؟ مسلماً خیر.

روش‌های سلبی نارضایتی عمومی ایجاد می‌کند

وی اضافه کرد: امروز بچه‌ها و خانواده‌های ما درگیر این موضوع هستند و بایستی تدابیر جدی در این مبحث داشته باشیم؛ حوزه کودکان و فضای مجازی حوزه وسیعی است و ما هر زمان روش‌های سلبی را در استفاده از فضای مجازی درپیش گرفتیم با نارضایتی عمومی مواجه شده‌ایم و در نتایج همه پیمایش‌ها می‌بینیم مردم از اقدامات سلبی اظهار نارضایتی می‌کنند و تصمیم سلبی ما را با روش‌هایی که ممکن است آن را غیرقانونی بدانیم دور می‌زنند تا نیاز خود را تأمین ‌کنند.

وزیر ارشاد با اشاره به تشکیل «کارگروه مهاجرت»، گفت: این کارگروه شکل گرفت تا با توجه به مخاطرات و مشکلات امنیتی در شبکه‌های اجتماعی خارجی، زمینه مهاجرت مردم به شبکه‌های داخلی فراهم شود که در بخشی از کار موفق بودیم.

وی ادامه داد: اگر در سال 1401 حدود پنج میلیون نفر از مجموعه شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کردند اکنون شبکه‌های داخلی تا 50 میلیون ایرانی عضو دارند و اگر 70 درصد مصرف اینترنت در ابتدای 1401 به استفاده از شبکه‌های خارجی اختصاص داشت، اکنون موازنه‌ای در استفاده از شبکه‌های داخلی و خارجی ایجاد شده است.

حتی در نرم‌افزار اذان‌گو هم فیلم‌ بارگذاری می‌شود

اسماعیلی به این مسئله اشاره کرد که بیشترین مصرف شبکه‌های داخلی تماشای ویدئوها و فیلم‌هایی است که در آن‌ها بارگذاری می‌شود و گفت: حتی در نرم‌افزار اذان‌گو هم فیلم‌ بارگذاری می‌شود و بیشتر این فیلم‌ها، فیلم‌های خارجی هستند که بعد از بارگذاری در صورتی که فردی به محتوای آن اعتراض کند، ممیزی می‌شود.

وی ادامه داد: امروز به شدت در مسئله فضای مجازی و کودکان دچار مشکل هستیم و مدیریت دانش ما در این بخش نیازمند تقویت است. وزارت ارشاد متولی اصلی این حوزه در قانون است و ما متناسب با آن در حال بازآریایی هستیم و اخیرا معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی را به معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات تغییر عنوان دادیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز میزهای تخصصی فراهم می‌کنیم. مرکز توسعه نیز ارتقای جدی ساختاری پیدا کرده و وظیفه تنظیم‌گیری این حوزه را بر عهده خواهد داشت و تولید دانش و ادبیات در حوزه‌های پشتیبان باید اتفاق بیفتد.

وی به بحث استفاده از اندیشمندان در حوزه سواد رسانه‌ای و مباحث جدید مرتبط با رسانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: باید اساتید را ترغیب کنیم تا در این مباحث فعالیت علمی داشته باشند. همچنین در قالب طرح‌های کاربردی دانشگاهی پیشنهادهای پژوهشی را حمایت می‌کنیم و در پایان‌نامه‌های دانشگاهی سطح دکتری تا 100 میلیون تومان از دانشجویان حمایت صورت می‌گیرد تا بتوانیم فضای مشارکت را تقویت کنیم.

اسماعیلی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حلقه آخر حکمرانی است و شما اساتید حلقه‌های اصلی هستید و ما استفاده‌کننده از خرمن دانش شما هستیم و هر قدر شما به روز و دقیق باشید ما هم می‌توانیم کار خودمان را بهتر انجام دهیم.

وزیر ارشاد در پایان اعلام کرد: با ایجاد دبیرخانه دائمی سواد رسانه‌ای موافق هستیم؛ در دبیرخانه دائمی پژوهشگاه و معاونت امور رسانه ای و تبلیغات باید حضور داشته باشند و کار اصلی بر عهده متخصصان باشد.

انتهای پیام
captcha