جلوه‌های اخلاق در زندگی آیت‌الله امامی کاشانی؛ از رسیدگی به معلولان تا پرهیز از تندروی سیاسی
کد خبر: 4203246
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
حجت‌الاسلام چیت‌سازیان مطرح کرد

جلوه‌های اخلاق در زندگی آیت‌الله امامی کاشانی؛ از رسیدگی به معلولان تا پرهیز از تندروی سیاسی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری ضمن اشاره به توجه آیت‌الله امامی کاشانی به رعایت اخلاق سیاسی تصریح کرد: ایشان اسوه اخلاق بود و حتی در مسائل سیاسی هم جانب اخلاق را می‌گرفتند و هیچگاه تندروی سیاسی نداشتند و اهل افراط و تفریط در مسائل نبودند.

جلوه اخلاق در زندگی آیت‌الله امامی کاشانی؛ از رسیدگی به معلولان تا پرهیز از تندروی سیاسیحجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی چیت‌سازیان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به بیان برخی از ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله محمد امامی کاشانی پرداخت و گفت: در ابتدا رحلت استاد مهذب، فقیه عالی مقام، کلامی بصیر و مبلغ مهدویت، آیت‌الله امامی کاشانی را خدمت شاگردان و علاقه‌مندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنم. سابقه آشنایی من با آیت‌الله امامی کاشانی مربوط به قبل از انقلاب است. در سال 57 در اوج ایام انقلاب اسلامی ایشان به کاشان می‌آمد و آنجا تحت عنوان حکومت اسلامی در راهپیمایی‌ها و تجمعاتی که مردم کاشان داشتند سخنرانی می‌کرد. همین آشنایی باعث شد بنده بعد از اخذ دیپلم به مدرسه عالی شهید مطهری بیایم. آیت‌الله امامی تولیت این مدرسه را بر عهده داشتند و اقدام به پذیرش طلابی می‌کردند که بتوانند در داخل و خارج کشور مبلغ باشند و اسلام را به خوبی تبیین کنند.  

وی افزود: آقای امامی کاشانی در حوزه علمیه شاگرد آیت‌الله بروجردی، امام راحل، علامه طباطبایی و افراد دیگری بودند تا به مرحله اجتهاد رسیدند و در سالیان 41 و 42 از قم به تهران هجرت کردند و در مسجد قدس در خیابان پیروزی اقامه جماعت داشتند و همچنین در مدارس علمیه تهران تدریس فقه و اصول داشتند و علاوه بر این منبر می‌رفتند و سخنرانی‌های روشنگرانه‌ای میان مردم داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مطهری ادامه داد: ایشان بعد از پیروزی انقلاب از طرف حضرت امام به تولیت مدرسه عالی شهید مطهری منصوب شدند و بعد از مدتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده کاشان انتخاب شدند. همچنین اولین رئیس دیوان عدالت اداری و جزء فقهای شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران بودند. از دیگر مناصب ایشان می‌توانم به نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان و همچنین عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کنم.

 

کار اصلی ایشان تربیت طلبه و دانشجو بود

چیت‌سازیان تاکید کرد: کار اصلی ایشان تربیت طلبه و دانشجو بود و در این زمینه به تهذیب نفوس و تربیت دانشجویانی پرداختند که بتوانند برای کشور مفید باشند و الآن خیلی از اینها در مجامع فرهنگی و سیاسی داخل و خارج کشور مشغول به کار هستند. ایشان کتابی نوشتند به نام خط امان، این کتاب در باب مهدویت است و تحقیق مفصلی راجع به حضرت ولی عصر(عج) به شمار می‌آید که خیلی دقیق این کتاب را نوشتند تا مورد استفاده اندیشمندان قرار بگیرد.

 

توجه ویژه به اخلاق سیاسی

وی در ادامه به شخصیت اخلاقی امامی کاشانی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله امامی کاشانی انصافا معلم اخلاق بودند و خیلی به طلبه‌ها و دانشجویان توصیه می‌کردند مسائل اخلاقی را رعایت کنند و خودشان هم متخلق به اخلاق حسنه بودند. ما واقعا صبر، متانت، فروتنی‌ ایشان، ارتباطشان با خانواده را شاهد بودیم. من از نزدیک 42 سال ایشان را می‌شناسم. خیلی از ظرافت‌های اخلاقی را رعایت می‌کردند و با مردم مدارا می‌کردند و حتی در مسائل سیاسی هم جانب اخلاق را می‌گرفتند و هیچگاه تندروی سیاسی نداشتند و اهل افراط و تفریط در مسائل حکومتی نبودند و واقعا دلشان می‌خواست کشور آرام و در مسیر درست باشد لذا اخلاق سیاسی را در زندگی خودشان به کار می‌گرفتند.

استاد دانشگاه شهید مطهری در ادامه اظهار کرد: در زمینه مردمداری ایشان همین بس که در خبرگان دوره پیش به عنوان نفر دوم از شهر تهران انتخاب شدند. ایشان در میان مردم خیلی محبوبیت داشتند و در نماز جمعه می‌دیدم مردمی که می‌آمدند می‌گفتند ما مشی ایشان را در نماز می‌پسندیم و سخنرانی‌های استاد خیلی عالمانه بود. ایشان امام جماعت هم بودند و بعد از نماز و سخنرانی در میان مردم حضور داشتند تا اگر سوالی داشتند از ایشان بپرسند و یک شخصیت مردمی محسوب می‌شدند.

چیت‌سازیان یادآور شد: ایشان در زمینه امور خیریه هم فعال بودند، منزل پدری‌شان در کاشان را حوزه علمیه کردند که مشهور به حوزه علمیه ابوتراب است. در مشهد اردهال کاشان که مرقد فرزند امام باقر(ع) است مهمانسرا برای زائران درست کردند. همچنین مراکز توان‌بخشی برای کودکان معلول در تهران و شهرستان‌ها درست کردند و به معلولان رسیدگی می‌کردند. همچنین شعبات مدرسه عالی شهید مطهری را در مشهد و زاهدان و یزد توسعه دادند و دبیرستان‌هایی تحت عنوان دبیرستان علوم و معارف اسلامی در خیلی از نقاط ایران دایر کردند تا دانش آموزان در این دبیرستان‌ها تحصیل کنند.

وی مهمترین درس و پیام آیت‌الله امامی کاشانی را رعایت اخلاق عنوان کرد و گفت: انصافا ایشان اسوه اخلاق بود. من دیشب که به منزل ایشان رفتم خیلی متاثر شدم. ایشان حق معلمی گردن ما دارد و پدر معنوی ما محسوب می‌شود و ما خیلی از رفتن ایشان متاثر شدیم. همه زندگی ایشان، رفتارش، کردارش برای ما خاطره است. ایشان استاد راهنمای پایان‌نامه من در مقطع فوق لیسانس بودند و خیلی مرا در تدوین این پایان‌نامه مساعدت کردند و در تمامی مراحل تحصیل هم نسبت به من و دیگر طلاب مراقبت داشتند و سعی می‌کردند طلاب و دانشجویان از لحاظ مسائل اخلاق تامین شوند.

انتهای پیام
captcha