تأکید بر فرهنگ مشترک و تمدن کهن ایرانی اسلامی در بالکان و بلغارستان
کد خبر: 4205794
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱

تأکید بر فرهنگ مشترک و تمدن کهن ایرانی اسلامی در بالکان و بلغارستان

تعدادی از ایرانیان مقیم بلغارستان و فارسی‌آموزان این کشور ضمن بازدید از موزه ملی تاریخ و فرهنگ بلغارستان و آشنایی بیشتر با یکدیگر، ظرفیت‌های مشترک فرهنگی و تمدنی ایران و بلغارستان را از نزدیک مشاهده کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بازدید از موزه ملی تاریخ و فرهنگ بلغارستان از جمله برنامه‌های «عقل و عشق» برای جمعی از ایرانیان مقیم و دانشجویان زبان فارسی بلغار محسوب می‌شود. در این برنامه فرهنگی، تعدادی از هموطنان‌مان و نیز زبان‌آموزان فارسی ضمن آشنایی بیشتر با یکدیگر ظرفیت‌های مشترک فرهنگی و تمدنی ایران و بلغارستان را نیز از نزدیک مشاهده کردند. در این بازدید دو ساعته، همراه با یک رویکرد آموزشی تفریحی، ریشه‌های مشترک تاریخی و آثار متأثر از فرهنگ ایرانی توسط احمدی، رایزن فرهنگی کشورمان برای حاضران توضیح داده شد.

پوشش عفیفانه و محلی زنان در بلغارستان و فرهنگ عفاف در سنت‌های بلغارستان که مشابهت‌های زیادی با پوشش اقوام ایران از جمله لباس‌های بختیاری، لباس‌های سنتی ترکمن و نیز گرجی‌های ایران و همچنین مشابهت‌ها با لباس‌های اقوام آذری و سایر اقوام ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین حاضران به موضوع جایگاه زن در سنت‌های کهن بلغار و نیز اهمیت زیست عفیفانه در فرهنگ ترکیبی شرقی غربی و ممزوج مسیحی و اسلامی بلغارستان بیشتر آشنا شدند.

همچنین آثار بجای مانده از دوران‌های کهن مانند جام‌های ریتون که متأثر از هنر ایرانی و جام‌های ریتون هخامنشی بوده و تبدیل به نماد هویتی بلغارستان شده است توضیح داده شد.

در موزه ملی بلغارستان نسخه‌های خطی به زبان عربی و همچنین نسخه‌های خوشنویسی به زبان فارسی نیز به نمایش درآمده است که برای حاضران ایرانی توضیح داده شد و نقش تمدن ایرانی در ادبیات رسمی امپراطوری عثمانی و انتقال آن به کشورهای بالکان از جمله بلغارستان مورد بحث قرار گرفت.

تأثیر نفوذ عرفان اسلامی و ایرانی در بالکان و بلغارستان و نمایش کشکول‌های درویشی ایرانی و اسلامی و توضیح مباحث آن از دیگر محورهای این بازدید فرهنگی بود.

در این بازدید پژوهشی، آموزشی و تفریحی(Edutatement program)، توجه جدی به تقویت هویت ایرانی و اسلامی با توجه به آثار بجای مانده هویتی و تاریخی در کشور میزبان بود.

احمدی همچنین با توضیح نقشه باستانی بلغارستان برای حاضران که در سالن موزه بود به ریشه‌های تاریخی ایرانی این قوم و نیز خان اسپاروخ، مؤسس بلغارستان به عنوان یک ایرانی اشاره کرد و گفت: اسم اسپاروخ هم یک نام اصیل ایرانی است و مرکب از دو بخش؛ اسپ به معنای اسب و روخ به معنای رخ یا روح است و این نام ایرانی بزرگترین دلیل ایرانی بودن مؤسس بلغارستان است.

در پایان این بازدید فرهنگی، حاضران از این اقدام ابتکاری رایزنی فرهنگی که برای نخستین بار اجرا شده بود قدردانی کردند.

انتهای پیام
captcha