اعتلای پرچم قرآنی ایران در سفری تبلیغی و رقابتی + عکس
کد خبر: 4207361
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۳

اعتلای پرچم قرآنی ایران در سفری تبلیغی و رقابتی + عکس

محسن قاسمی طی روزهای اخیر عازم کشور تانزانیا شد تا هم به عنوان یک قاری در بیستمین دوره مسابقات قرآن این کشور آفریقایی حضور یابد و هم برای امور تبلیغی در محافل به تلاوت بپردازد.

اعتلای پرچم قرآنی ایران در سفری تبلیغی و رقابتی + عکس

به گزارش ایکنا، بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی قرائت تحقیق قرآن کریم تانزانیا روزهای ابتدایی فروردین‌ماه 1403 در مرکز همایش‌های بین‌المللی «جولیوس نایرره» این کشور و با حضور شرکت‌کنندگانی از کشورهایی همچون تانزانیا و زنگبار، ایران، مصر، ترکیه، آفریقای جنوبی، مراکش، فلسطین، کنیا، بنگلادش، ویتنام، گیرینلند، موزامبیک و کومور برگزار شد.

در این مسابقات محسن قاسمی، قاری ممتاز کشورمان نیز حضور داشت و پس از نمایندگان کشورهای مغرب و مصر موفق به دریافت رتبه سوم شد. وی چهارم فروردین‌ماه به کشور بازگشت.

دارنده رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تانزانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد این رویداد و نحوه حضور در آن گفت: مسابقات قرآن تانزانیا یک رویداد عمومی است و هر شخصی از هر کشوری می‌تواند در آن شرکت کند. برگزارکنندگان از طریق اعلام فراخوان عمومی از قاریان دعوت به حضور در مسابقات می‌کنند. در ادامه تلاوت‌های دریافتی در یک کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد و قاریان برتر برای حضور در تانزانیا دعوت می‌شوند.

وی افزود: حدود دو ماه قبل فراخوان این مسابقات اعلام شد و من نیز تلاوت خودم را ارسال کردم؛ بر اساس آنچه که گفته شد، ظاهراً از ایران 30 نفر تلاوت ارسال کرده بودند که در نهایت تلاوت من انتخاب شد و به این کشور دعوت شدم.

قاسمی تصریح کرد: قبل از حضور در این مسابقات از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات به من مأموریت داده شده بود تا در یک سفر تبلیغی و برای اجرای تلاوت به کشور تانزانیا اعزام شوم، لذا این سفر برای من هم جنبه مسابقه‌ای و هم جنبه تبلیغی و ترویجی داشت و با این دو مأموریت هم صورت گرفت. 

نفر سوم مسابقات مسابقات قرآن کشور تانزانیا با اشاره به اینکه این رویداد در رشته قرائت تحقیق برگزار شد، اظهار کرد: در مرحله نهایی و حضوری این مسابقات 13 شرکت‌کننده از کشورهای مختلف حضور داشتند و در این بین کشور میزبان دو نماینده داشت. در این مسابقات هر شرکت‌کننده یک تلاوت هشت‌دقیقه‌ای انجام می‌داد و اگر آن تلاوت بیشتر از این می‌بود، نمره منفی داشت.

وی با اشاره به اینکه اولین بار بود که یک قاری ایرانی در مسابقات تانزانیا شرکت می‌کرد، افزود: به لطف خدا آنجا تلاوت خوبی انجام دادم، بعد از تلاوت گمانه‌زنی‌ها بر این بود که رتبه اول به من خواهد رسید، اما در نهایت رتبه سوم را به دست آوردم. خدا را شاکرم که در ابتدای سال این اتفاق خوب برای من رخ داد و امیدوارم با این انرژی که دریافت کردم، بتوانم در سال جدید آماده‌تر و قوی‌تر از قبل در مسیر قرآن گام بردارم. 

قاسمی در مورد کیفیت این مسابقات نیز بیان کرد: با توجه به اینکه مسابقات به صورت فراخوان عمومی بود، لذا هر شخصی در هر جای دنیا که پیگیر مسابقات قرآن باشد و احساس کند می‌تواند رتبه بیاورد در این قبیل مسابقات شرکت می‌کند، در مسابقات تانزانیا نیز افراد توانمندی حضور داشتند و رقابت سختی بین چند نفر وجود داشت. 

این قاری ممتاز با اشاره به اینکه ریاست گروه داوری به عهده یک داور مصری گذاشته شده بود، گفت: در گروه داوری هیچ داور ایرانی وجود نداشت و داوران از کشورهای مغرب، مصر، تانزانیا و ... بودند، حضور داور ایرانی در مسابقات بین‌المللی بسیار تأثیرگذار است.

وی بیان کرد: مسابقات به لحاظ اجرایی در سطح خیلی خوبی برگزار شد، بهترین سالن کشور تانزانیا به این مسابقات اختصاص یافته بود و به لحاظ رسیدگی به شرکت‌کنندگان و محل اسکان و ... هم تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند تا بهترین شرایط را برای ما فراهم کنند.

قاسمی اظهار کرد: خوشبختانه در زمان حضور در این مسابقات تعاملات خوبی هم با شرکت‌کنندگان صورت گرفت، قاریان حاضر در این مسابقات علاقه داشتند، بیشتر در جریان فضای تلاوت ایران قرار گیرند و به توانمندی قاریان ایرانی اذعان داشتند. روز آخر تعدادی از عوامل برگزاری و شرکت‌کننده‌ها در اتاق من حضور یافتند تا تلاوتی داشته باشم. نفر اول مسابقات هم در مورد الحان و ترکیب آنها در تلاوت سوال‌های زیادی داشت که تا جایی که توانستم اطلاعاتی به او دادم و قرار شد ارتباط ما برای بیان این موارد ادامه داشته باشد. 

وی تأکید کرد: این ارتباطات و تعاملات نشان می‌دهد، تلاوت ایران در دنیا شناخته شده و به قاریان ایرانی به عنوان قاریانی توانمند نگاه می‌شود. قاریان در ایران نسبت به کل دنیا حرفه‌ای‌تر هستند و یک پختگی ویژه‌ای در بین آنها وجود دارد و این موضوع کاملاً مشهود است.

قاسمی به بیان یک نکته فنی در مسابقات ایران و دیگر کشورها پرداخت و اظهار کرد: در مسابقات جهانی، تجوید جایگاه ویژه‌ای دارد و این خوب است. تلاوت‌ها در فضای بین‌المللی خیلی دچار لحن‌زدگی نیستند در صورتی که در ایران تلاوت‌ها لحن‌زدگی پیدا کرده و قاریان ذهنشان درگیر لحن است. این باعث می‌شود مقداری از اصالت و سادگی و شیرینی تلاوت قرآن کاسته شود و فضا را به سمت فنی شدن پیش ببرد. همین موضوع باعث شده تلاوت‌ها بیشتر فنی باشد تا تأثیرگذار. 

این قاری ممتاز تصریح کرد: با توجه به اینکه این سفر مأموریت تبلیغی هم بود همزمان با مسابقات در محافل مختلفی هم حضور یافتم که یکی از این محافل در مسجد شیعیان تانزانیا بود، این مسجد یکی از مهم‌ترین و فعال‌ترین مساجد شیعه در کشورهای آفریقایی است.

در پایان لازم‌ می‌دانم از‌ حمایت رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا تشکر کنم که برای حضور نمایندگان ایران و ایجاد تعامل با برگزارکنندگان این مسابقات، نقش پررنگی داشتند.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha