تربیت صحیح فکری و عملی؛ فناوری اصلی جهاددانشگاهی
کد خبر: 4210645
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
در آئین تجلیل از پیشکسوتان جهاددانشگاهی مطرح شد

تربیت صحیح فکری و عملی؛ فناوری اصلی جهاددانشگاهی

پیشکسوت جهاددانشگاهی گفت: فناوری اصلی جهاددانشگاهی تربیت صحیح فکری و عملی است. لذا باید در تامین نیروی انسانی خود تجدید نظر اساسی کنیم و مراقب باشیم تا افرادی که هیچ ربط و تعلق خاطری به جهاد ندارند، وارد این مجموعه انقلابی نشوند.

تربیت صحیح فکری و عملی؛ فناوری اصلی جهاددانشگاهیبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین تجلیل از پیشکسوتان جهاددانشگاهی امروز، ۲۷ فروردین‌ماه در حاشیه برگزاری سومین نکوداشت روز ملی منابع انسانی در محل دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی طی سخنانی گفت: خداوند متعال را شاکر هستم که توفیق داد در چنین جمع باشکوهی از نسل‌های مختلف جهاددانشگاهی حضور داشته باشیم.

وی افزود: خداوند منان را شاکریم که در این برهه تاریخی از درخت تنومند جهاددانشگاهی در حال خدمت به مردم و جهادگران هستیم. امیدوارم گلخانه‌ای که امروز در جهاددانشگاهی به درختی تناور تبدیل شده است را بتوانیم بارورتر کنیم. خدا را شاکریم که رویکرد جهاددانشگاهی در تکریم از پیشکسوتان در دوره مدیریت جدید جهاد آغاز شده، به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم این همدلی و انسجام ادامه داشته باشد. 

آقاسیدی تصریح کرد: از تمامی پیشکسوتان جهاددانشگاهی که زحمات فراوانی متحمل شدند تا این درخت تنومند به دست ما برسد، قدردانی می‌کنم و تمامی تلاش خود را به کار می‌بندیم تا جهاددانشگاهی را به بستری خوب برای انتقال تجربه پیشکسوتان تبدیل کنیم.

آقاسیدی با اشاره به برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه بیمه تکمیلی و بخش مربی‌گری برای پیشکسوتان، گفت: امیدواریم با همدلی پیشکسوتان بتوانیم مسیر پیش رو را با صلابت بیشتری طی کنیم. این روز‌ها صدای سیلی انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در سراسر جهان پیچیده است که نشانه اقتدار و عظمت انقلاب اسلامی است. همچنین امیدواریم در گام دوم انقلاب اسلامی توجه به جهاددانشگاهی به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی بیش از پیش باشد.

در ادامه این مراسم مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ نیز در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار مراسم، بیان کرد: یکی از افتخارات جهاددانشگاهی، پیشکسوتان این نهاد هستند و امیدواریم بتوانیم از تجربیات ایشان در مسیر توسعه جهاددانشگاهی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه مرحوم دکتر حمیدی که از پیشکسوتان جهاددانشگاهی بودند، بیش از ۳۰ سال پیش به عنوان اولین رئیس دانشگاه علم و فرهنگ تاثیر فراوانی در توسعه دانشگاه داشتند، اظهار کرد: برای تمامی پیشکسوتان جهاددانشگاهی آرزوی توفیق و سعادت داشته و امیدوارم که همواره بتوانیم راه ایشان را با بکارگیری تجربیات این عزیزان ادامه دهیم.

در ادامه این مراسم و پس از پخش کلیپ ویژه گفتگو با برخی از پیشکسوتان جهاددانشگاهی، عبدالکریم معلم، رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان نیز در سخنانی بیان کرد: از کلیه بازنشستگانی که از راه دور و نزدیک در این مراسم حضور دارند قدردانی می‌کنم. همچنین از ریاست و معاونت‌های این نهاد انقلابی برای برگزاری این مراسم قدردانی می‌کنم.

وی افزود: طی برگزاری این مراسم توانسته‌ایم مصاحبه‌ها و گفتگو‌هایی با پیشکسوتان جهاددانشگاهی تهیه کنیم که این برنامه همچنان ادامه خواهد داشت و تاکنون نیز بیش از ۱۱ ساعت مصاحبه در این زمینه تهیه شده است. کانون بازنشستگان جهاددانشگاهی از سال ۱۳۹۳ آغاز به‌کار کرد. در سال ۹۴ مجمع غیر رسمی کانون برگزار و منجر به تاسیس این کانون شد که در ادامه نیز مجوز رسمی برای فعالیت این کانون از سوی وزارت کشور صادر شد.

معلم با بیان اینکه در انتظار تصویب اساس‌نامه کانون بازنشستگان جهاددانشگاهی هستیم، گفت: امیدواریم امسال بتوانیم اساس‌نامه کانون را به تایید نهایی برسانیم. عضوگیری کانون از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵۰ میلیون تومان حق عضویت دریافت شده است. همچنین در حال حاضر حدود ۵۷۰ نفر از بازنشستگان جهاددانشگاهی عضو کانون بازنشستگان هستند که این تعداد از میان هزار نفر از بازنشستگان جهاددانشگاهی هستند که امیدواریم تمامی بازنشستگان به عضویت کانون درآیند. کانون رابطی بین پیشکسوتان با جهاددانشگاهی است. همچنین تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون تومان کمک نقدی مستقیم از جهاددانشگاهی دریافت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: هزینه‌های کانون نیز تاکنون حدود ۲۶۰ میلیون تومان بوده و ۴۰۰ میلیون تومان اعطایی از جهاددانشگاهی نیز در بانک رسالت سپرده‌گذاری شده که طبق آن بیش از دو میلیارد تومان وام به اعضای کانون پرداخت شده است. از مراکز اقامتی که در اختیار جهاددانشگاهی است، تخفیف ویژه‌ای در اختیار بازنشستگان قرار می‌گیرد که طبق آن ۵۰ درصد هزینه اقامت به بازنشستگان تخفیف داده می‌شود. در حوزه بیمه تکمیلی بازنشستگان نیز ۵۰ درصد حق بیمه تکمیلی از سوی جهاددانشگاهی تامین می‌شود.

معلم تصریح کرد: طبق برخی توافقات انجام شده، بنا بر این است که از وجود بازنشستگان در انجام برخی پروژه‌های جهاد استفاده شود. این مسئله باعث می‌شود از وجود بازنشستگانی که همچنان از توانمندی برخوردار هستند، بیشتر استفاده شود.

در ادامه این مراسم محمدرضا پورعابدی، دبیر هیئت‌ امنای جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی در رابطه با موضوع استراتژی‌های سازگاری با بازنشستگی اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود در جامعه این است که برنامه خاصی برای دوران بازنشستگی نداریم. مهمترین منبع یک سازمان منابع انسانی است. در فرایند‌های منابع انسانی از زمانی که فردی وارد یک سازمان می‌شود، مراحل مختلفی را طی می‌کند تا به دوران بازنشستگی می‌رسد، اما برای این دوران برنامه خاصی ارائه نمی‌شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی کارکنانی که در سال‌های انتهایی خدمت خود هستند، مسئله بازنشستگی است. امروز نیازمند آن هستیم که دوران بازنشستگی به خوبی مدیریت شود. در سال ۲۰۰۰ میلادی شاخص امید به زندگی به ۷۵ سال رسیده و این نشان دهنده آن است که باید برای دوران بازنشستگی برنامه‌های ویژه داشته باشیم.

پورعابدی با اشاره به نگرانی‌های حوزه بازنشستگی بیان کرد: مشکلات مالی و اقتصادی، نگرانی‌های جسمی، نگرانی‌های روحی و روانی، نگرانی‌های شانی و شخصیتی، دغدغه‌های شغل دوم، نگرش منفی مردم نسبت به بازنشستگان از جمله نگرانی‌های حوزه بازنشستگی است. همچنین، امید به آرامش، امید به رسیدگی بیشتر، حمایت سازمانی، حمایت دوستان و همکاران، حمایت خانواده، دین و معنویت و تغییر سبک زندگی ازجمله موارد امیدآفرین در میان بازنشستگان است.

وی گفت: ایجاد آمادگی لازم برای ورد به مرحله بازنشستگی، انتظار ایفای نقش استاد - شاگردی، انتظار مشایعت سازمانی، ادامه همکاری با سازمان از مجاری غیر رسمی و اشتغال پس از بازنشستگی به اعتبار سرمایه اجتماعی و نمادین از جمله انتظارات حوزه بازنشستگی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

پورعابدی ادامه داد: کسب آمادگی و توانمندسازی روحی، روانی، برنامه‌ریزی مالی برای زمان طولانی بازنشستگی، فعالیت‌های فراغتی، معنویت‌گرایی، صرف وقت با خانواده، ارتقای مهارت و یادگیری مادام‌العمر و کاوش در مسیر‌های شغلی جدید از جمله راهبرد‌های شخصی ویژه بازنشستگان است که باید رعایت کنند. همچنین یکی از مهمترین کار‌هایی که سازمان‌ها نباید انجام دهند، بازنشستگی فوری و اجباری است. 

وی افزود: ایجاد زمینه برای بازنشستگی مرحله‌ای، کار پاره وقت برای بازنشستگان و تشویق برای همکاری بین نسلی، ازجمله موارد و راهبرد‌هایی است که باید از سوی سازمان‌های مختلف برای حمایت از بازنشستگان انجام شود. 

پورعابدی با اشاره به پدیده بازنشستگی در جهاددانشگاهی اظهار کرد: صرف زمان و انرژی مضاعف در به سرانجام رساندن امور (تامین بودجه و هزینه آن)، عدم توجه فردی و نهادی به مقوله بازنشستگی، عدم توجه ساختاری به مقوله بازنشستگی، احساس بی‌هویتی مضاعف، عدم برون‌سپاری برخی فعالیت‌ها به بازنشستگان و عدم بهره‌مندی ساختاری از ظرفیت بازنشستگان ازجمله پدیده‌های ویژه جهاددانشگاهی است که باید بدان توجه کرد.

وی تصریح کرد: طراحی و ایجاد ساختار‌های لازم برای ارتباط با بازنشستگان و استفاده از نظرات و تجربه ایشان، تدوین و اجرای دوره‌های آموزشی برای کسب آمادگی لازم برای ورود به دوران بازنشستگی و انجام مطالعات میدانی در مورد پدیده بازنشستگی در جهاددانشگاهی ازجمله پیشنهاداتی است که می‌تواند زمینه را برای بهره‌گیری از ظرفیت بازنشستگان فراهم کند.

در ادامه این مراسم و پس از پخش بخش دوم کلیپ گفتگو پیشکسوتان جهاددانشگاهی، میزگرد نقش سرمایه‌های انسانی در جهاددانشگاهی با حضور تنی چند از پیشکسوتان این نهاد انقلابی برگزار شد.

عبدالحمید احمدی، از پیشکسوتان جهاددانشگاهی طی سخنانی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که هویت جهاد هویت دینی و انقلابی است و نگذارید به یک هویت غیر دینی و غیر انقلابی تبدیل شود. براساس این فرمایشات آنچه که جهاددانشگاهی باید بیشترین اهتمام را بدان داشته باشد، تحکیم همین هویت دینی و انقلابی است.

وی تصریح کرد: ما در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری وظایف سنگینی برعهده داریم که این مسئولیت برای مدیران جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف این نهاد انقلابی سنگین‌تر است.

در ادامه علی منتظری، از پیشکسوتان جهاددانشگاهی در پاسخ به این سوال که با توجه به فرهنگ سازمانی جهاددانشگاهی، مهمترین ویژگی یک نیروی جهادی چیست و وجه امتیاز جهادگران با سایر نهاد‌های دیگر چیست؟ بیان کرد: خدمت تک تک برادران و خواهران پیشکسوت جهاددانشگاهی عرض می‌کنم که همین‌قدر که عنوان جهادگر دارید، دست همگی شما را می‌بوسم.

وی اظهار کرد: جهادگران خود را وقف جهاددانشگاهی کرده‌ و در سطوح مختلف به مردم خدمت کرده‌اند. ویژگی‌های جهادگران را باید در علت حادث شدن جهاددانشگاهی پیدا کنیم. باید بدانیم که اگر جهاددانشگاهی و آرمان انقلاب فرهنگی به عنوان علت حادث شدن نهاد انقلابی جهاددانشگاهی محسوب می‌شود، علت بقای آن نیز پیگیری همین آرمان انقلاب است؛ لذا یکی از ویژگی‌های جهادگران باید این باشد که به این آرمان پایبند باشند.

منتظری اظهار کرد: تنها راه حل دوام و نسخه بقای جهاددانشگاهی این جمله مقام معظم رهبری است که فرمودند جهاددانشگاهی را خرج مواضع سیاسی خود نکنید. جهاد از این موضع‌گیری‌ها خیلی بالاتر است. ایشان همچنین فرموند که یکی از جا‌هایی که می‌تواند نقش موثری در تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان ایفا کند، جهاددانشگاهی است. ایشان تاکید کردند که تمامی امور جهاددانشگاهی باید در این جهت باشد که این مسئله مبنای عقلایی برای بقای جهاددانشگاهی است.

وی بیان کرد: اولین ویژگی نیرو‌های جهاددانشگاهی باید این باشد که دانشگاهی باشند. این بدان معنا است که نیروی انسانی جهاددانشگاهی باید نسبت کامل و روشنی با دانشگاه داشته باشد. فناوری اصلی جهاددانشگاهی تربیت صحیح فکری و عملی است؛ لذا باید در تامین نیروی انسانی خود تجدید نظر اساسی کنیم مراقب باشیم تا افرادی که هیچ ربط و تعلق خاطری به جهاد ندارند، وارد این مجموعه انقلابی نشوند.

در ادامه، مراسم حمیدرضا طیبی، از دیگر پیشکسوتان جهاددانشگاهی نیز در سخنانی گفت: جهاددانشگاهی حاصل آرمان‌گرایی بزرگوارانی است که دارای سه ویژگی اصلی علم و ایمان و عمل بودند. مدیران جهاددانشگاهی باید بدانند که چگونه می‌توانند نیرو‌های توانمند را جذب کنند. اگر بتوانیم در واحد‌های جهاددانشگاهی کار‌های گزین و شاخص کنیم، دانشگاهیان علاقه‌مند به جذب در جهاددانشگاهی خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی از مسئولیت مدیران فعلی جهاددانشگاهی این است که ماموریت‌های این نهاد که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، اجرایی کنند. یکی از نقاطی که می‌تواند به خوبی مباحث تئوری را عملیاتی کند، جهاددانشگاهی است و باید در این زمینه مدیران جهاد تلاش شبانه‌روزی کنند تا این نکته را به مسئولان کشور منتقل کنند که جهاددانشگاهی می‌تواند کار‌های بزرگ انجام دهد.

طیبی بیان کرد: جهادگران در دهه‌های مختلف از خود و خانواده خود گذاشتند و عمر خود را صرف جهاد کردند. جهاددانشگاهی باید از توانمندی پیشکسوتان خود بهره‌گیری کند. جهاددانشگاهی باید از ظرفیت پیشکسوتان توانمند و فناوران خود در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند. امروز پایش جهش تولید، فناوری است که جهاددانشگاهی در این زمینه بسیار موثر است.

در ادامه برنامه محمدباقر عطایی، دیگر پیشکسوت جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بیان کرد: یکی از وظایف ما در جهاددانشگاهی جذب نیرو‌های متعهد، عابد و خالص است. ما نباید از توجه به نیرو‌های عابد و مخلص غافل شویم. نیروی انسانی خالص به خوبی می‌تواند فعالیت‌ها را به سوی اهداف پیش ببرد.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی در حیات ۴۰ ساله خود خدمات بزرگی به دانشگاه‌ها ارائه داده است. جهاد با آنکه نیرو‌های اندکی داشت، اما در دهه اول انقلاب توانست دانشگاه‌ها را از عناصر و گروهک‌های معاند خالی کند. پشتیبانی جنگ، اعزام نیرو، انتقال فرهنگ جهادی در دانشگاه‌ها، القای روحیه خودباوری و ما می‌توانیم به دانشگاه‌ها و ... همگی از خدمات جهاددانشگاهی است.

وی بیان کرد: پرورش نیرو‌های انقلابی از دیگر دستاورد‌های جهاددانشگاهی است و این مسئله نشان دهنده آن است که جهاد باید در دانشگاه‌ها حضور پررنگ‌تری داشته باشد و بتواند در هویت‌بخشی به دانشجویان و دانشگاه‌ها موفق باشد.

همچنین حمیدرضا فرهمند، از دیگر پیشکسوتان جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بیان کرد: آن چیزی که باعث تمایز مدیریت‌ها می‌شود، رسالت نهاد‌های مختلف است. ما در انقلاب فرهنگی به دنبال این بودیم که آنچه انقلاب اسلامی مطرح می‌کند را به جامعه عرضه کنیم.

فرهمند اظهار کرد: جهاددانشگاهی ایجاد شد تا بتواند علمی که زندگی بر مبنای توحید را برای جامعه تعریف می‌کند ارائه دهد. زندگی بر مبنای توحید هم بر مبنای فرهنگ و هم بر مبنای علم است. خودباوری جهادگران از انقلاب آمده بود و ایشان به پشتوانه امام و رهبری رشد کردند.

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی مرکز رشد ملی است و این نهاد نشان داد که می‌توان راه‌ها را باز کرد. متاسفانه برخی جهاددانشگاهی را در حد نگرش‌های محدود سیاسی تحلیل و حتی هدایت می‌کنند. جهاددانشگاهی فراتر از جناح‌های سیاسی است و باید این شان خود را به خوبی حفظ کند.

در ادامه مرتضی پرهیزکار، از دیگر پیشکسوتان جهاددانشگاهی نیز در سخنانی تصریح کرد: اگر بتوانیم به مرحله‌ای برسیم که رسالت سازمان را برای تمامی اعضا توضیح دهیم، برنامه‌های جهاد با موفقیت بیشتری تداوم خواهد داشت. کار جهادی یکی از ارکان اساسی جهاددانشگاهی است که ویژگی منحصربه‌فرد آن است.

پرهیزکار اظهار کرد: در چنین سازمانی احترام، اخوت، مودت، انسانیت و اخلاق حرف اول را می‌زند. امروز بیشترین کنترل باید بر ورودی‌های جهاد باشد تا گرفتار مشکلات آتی نشویم. همان‌گونه که جهاددانشگاهی به پیشکسوتان نیاز دارد، پیشکسوتان نیز به جهاد نیازمند هستند و این رابطه دوسویه است و مدیران جهاددانشگاهی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. برای کار اجرایی و بکارگیری نیازمند کار نهادی و اجرایی است و باید از وجود پیشکسوتان در نهاد‌های اجرایی استفاده شود.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی یک‌زیست‌بوم است و کارکنان آن تمامی نیاز‌های خود را از طریق این سازمان تامین می‌کنند. این رویه باعث تمایز این نهاد انقلابی با دیگر نهاد‌ها می‌شود و باید تداوم داشته باشد.

در ادامه این مراسم و پس از اجرای برنامه موسیقی، برنامه تجلیل از پیشکسوتان جهاددانشگاهی با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، حمیدرضا طیبی، رئیس اسبق جهاددانشگاهی، علی منتظری، از پیشکسوتان جهاددانشگاهی، سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و دیگر مسئولان این نهاد انقلابی برگزار شد.

در این برنامه به صورت ویژه از علی اخوان، از بازنشستگان دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، احمد افتخاری، از بازنشستگان سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، طوبی آزموده، از بازنشستگان جهاددانشگاهی گیلان، عاطفه آقاکوچک، از بازنشستگان جهاددانشگاهی خوزستان، محمدرضا آقاجانی، از بازنشستگان پارک علوم و فناوری، بهرام بهروزی، از بازنشستگان پژوهشگاه رویان، فرزین پورمحبی، از بازنشستگان دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، علی حسنی، از بازنشستگان پارک علوم و فناوری، سیدحسین خطیبی، از بازنشستگان دانشگاه علم و فرهنگ، علی خنجرپور، از بازنشستگان جهاددانشگاهی هرمزگان، یحیی رضوی، از بازنشستگان پژوهشکده گیاهان دارویی، محمدرضا شافعیان، از بازنشستگان جهاددانشگاهی مازندارن، مهران فرهمندیان، از بازنشستگان واحد صنعتی اصفهان، حمیدرضا فولادچنگ، از بازنشستگان صنعتی اصفهان، علی اصغر قاسمیان، از بازنشستگان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، رامین کمالو، از بازنشستگان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، محمدرضا لوری زاده، از بازنشستگان دانشگاه علم و فرهنگ، ابراهیم مرادی و فریده ملک‌زاده از بازنشستگان پژوهشگاه رویان، سیدجلال میراسمعیلی، از بازنشستگان جهاددانشگاهی تهران، محمد نساج، از بازنشستگان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، داراب یزدانی و معصومه یعقوبی از بازنشستگان دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، حسین یوسفی از بازنشستگان جهاددانشگاهی خوزستان، محمد حیدری از بازنشستگان جهاددانشگاهی قم، مجید بهبهانی و علی‌حسن جلیلوند از بازنشستگان جهاددانشگاهی تهران و محمد سلگی از بازنشستگان پژوهشگاه علوم انسانی جهاددانشگاهی تجلیل شد.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این‌ مراسم و با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی سامانه ویژه بازنشستگان جهاددانشگاهی راه‌اندازی شد.

انتهای پیام
captcha