«راست»؛ مقامی پُرکاربرد در تلاوت قاریان مکتب شرقیه + فیلم
کد خبر: 4212692
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
آموزش تنغیم/21

«راست»؛ مقامی پُرکاربرد در تلاوت قاریان مکتب شرقیه + فیلم

مقام «راست» مقام پرُکاربرد در تلاوت‌ قرآن است تا جایی که به آن ابوالنغمات اطلاق می‌شود، اما بیشترین کاربرد این مقام را می‌توان در تلاوت قاریان مکتب شرقیه از جمله شحات محمد انور و احمد شبیب و ... مشاهده کرد.

سعید حاجیانبه گزارش ایکنا، قسمت بیست‌ویکم از سلسله درس‌گفتارهای «آموزش تنغیم» با تدریس سعید حاجیان؛ قاری و حافظ کل قرآن کریم و دارای مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن، به توضیح مقام «راست» اختصاص دارد.

  1. قسمت اول آشنایی و آموزش مقامات تلاوت
  2. مقام سه‌گاه؛ نغمه‌ای پرکاربرد در ترتیل‌خوانی
  3. نغمه بیات، اُمّ‌النغمات است
  4. کاربرد نغمه حجاز در تلاوت آیاتی با موضوع عظمت الهی
  5. قصص قرآنی؛ نمونه‌ای از استفاده مقام «راست»
  6. کاربرد نغمه صبا در توصیف قیامت و عقاب ظالمان در جهنم
  7. نغمه «عجم» قابل استفاده در مناجات‌خوانی و خواندن ادعیه
  8. «کُرد»؛ نغمه پُرکاربرد در ترتیل‌ خلیجی
  9. «نهاوند» همچون «سه‌گاه»، نغمه‌ای پُرکاربرد در ترتیل قرآن
  10. حزن همراه با عظمت؛ ویژگی بارز نغمه «اثرکُرد»
  11. نغمه «نوا اَثَر» حد میانی نغمات «نهاوند» و «حجاز» است
  12. کاربرد واژه درجه به جای نُت در تلاوت قرآن
  13. آشنایی با مسافت، بُعد و دیوان در درجات تلاوت
  14. «قَرار»، «جَواب» و «جوابِ جواب» به چه معناست؟
  15. آشنایی با واژگان «ثلاثی»، «جنس»، «عقد» و «مقام» 
  16. «مُصَوَّرخوانی» در تلاوت قرآن چیست؟
  17. تقسیم‌بندی مقامات تلاوت به سه دسته اصلی، فرعی و مرکب
  18. توضیحاتی درباره پرکاربردترین مقام موسیقایی در تلاوت
  19. اختیار قاری در به کار بردن تعداد و ترتیب درجات مقامات تلاوت
  20. آنچه که باید در مورد «مقام حجاز» بدانیم 

حاجیان در این قسمت که فیلم آن در ادامه از نظر می‌گذرد، مبتنی بر تصویر به این نکته تأکید دارد که مقام «راست» متشکل از دو جنس منفصل و جدای از هم است که شامل «راست» در بالا و «راست» در پایین می‌شود. ضمن آن که درجه «رکوز» یا نُت استقرار این مقام نیز در درجه دو آن واقع شده است.
 
مخاطبان در ادامه این قسمت با فواصل درجات مقام راست آشنا می‌شوند که تأکید مدرس «آموزش تنغیم» آن است که حتماً با تکرار زیاد، علاقه‌مندان سعی در حفظ این فواصل داشته باشند که شامل (یک، سه‌چهارم، سه‌چهارم) و مجدد (یک، سه‌چهارم و سه‌چهارم) است و شکل آوایی مقام «راست» نیز در ادامه برای یادآوری مخاطبان ارائه می‌شود.
 
از جمله نکات مهم دیگری که حاجیان در این قسمت از «آموزش تنغیم» به آن می‌پردازد، متفاوت بودن شکل صعودی و شکل نزولی مقام «راست» است که شکل صعودی آن «راست، راست» و شکل نزولی آن «راست، نهاوند» است که بنا بر اشاره وی در مباحث مربوط به مقام‌های ترکیبی که در آینده به آن پرداخته خواهد شد، از آن به مقام «سوز دل‌آرا» تعبیر می‌شود.
«راست»؛ مقامی پُرکاربرد در تلاوت قاریان مکتب شرقیه + فیلم
 
بنا به گفته سعید حاجیان در این قسمت از «آموش تنغیم» مقام «راست» از جمله مقام‌های پُرکاربرد در تلاوت قرآن کریم به ویژه در تلاوت قاریان مکتب شرقیه همچون شحات محمد انور، احمد شبیب، متولی عبدالعال و عبدالفتاح طاروطی است که به این واسطه به این مقام «ابوالنغمات» نیز گفته می‌شود.
 
مخاطبان این قسمت از «آموزش تنغیم» در ادامه تلاوت آیاتی از قرآن را به شرح زیر در مقام «راست» با صدای تعدادی از قاریان برجسته می‌شنوند:
 

آیه 51 سوره «آل عمران» با صدای احمد ابوالقاسمی

آیات 17 و 18 سوره «طه» با صدای احمد شبیب

آیه 171 سوره «نساء» با صدای مصطفی اسماعیل

آیه 18 سوره «نمل» با صدای شحات محمد انور

انتهای پیام
captcha