بايد سامان‌دهی اطعام در محرم‌ نهادينه شود
کد خبر: 1621129
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۲
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی سازمان تبليغات اسلامی استان خوزستان:

بايد سامان‌دهی اطعام در محرم‌ نهادينه شود

گروه فرهنگی و اجتماعی: معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی سازمان تبليغات اسلامی استان خوزستان، گفت: مسلمانان و حتی آن‌هايی كه به طريق اولا پيروان مكتب نسيتند، معمولاً برای اطعام در روز عاشورا مساعدت می‌كنند، بنابراين بايد سامان‌دهی اطعام در محرم نهادينه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين «عبدالرضا سروستانی»، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی سازمان تبليغات اسلامی استان خوزستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، با اشاره به اينكه مردم اشتياق خاصی برای تناول از غذای عزاداری سيد‌الشهداء دارند و اين فراتر از فرهنگ تشييع است، اظهار كرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی، اهتمام خاصی به مسئله اطعام در محرم است و مسئولان و متوليان معمولاً همه ساله در ماه محرم سهميه ارزاقی برای كمك به هيئت‌ها و مجالس عزاداری از سوی وزارت بازرگانی اختصاص داده می‌شود.
وی افزود: اين حركت باعث برنامه‌ريزی نظم و انظباطی در هيئت‌ها شده است. از جمله ايجاد شورای هيئت‌های مذهبی، كه معمولاً كار توزيع نذورات از طريق دوستان هيئتی و علاقمندان به مجالس سوگواری ابا‌عبد‌الله الحسين (ع) را برعهده دارد.
سروستانی در ادامه گفت: اين يكی از كارهايی است كه برای ساماندهی امر حمايت و پشتيبانی از نذورات ماه‌های محرم و صفر هيئت‌های مذهبی، انجام می‌شود.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزش سازمان تبليغات اسلامی استان خوزستان، با بيان اينكه يكی از سنت‌های ديرينه در فرهنگ عزاداران حضرت ابا‌عبد‌الله الحسين (ع) و ارادت به ساحت مقدس خاندان رسالت، بحث اطعام است، عنوان كرد: در ماه محرم و زمانی كه روزهای تاسوعا و عاشورای حسينی فرا می‌رسد، همگان اعم از افراد هيئتی و حتی كسانی كه مسلمان نيستند علاقه‌ خاصی به اطعام منصوب به حضرت ابو الفضل‌ العباس (ع) و حضرت ابا‌ عبد‌الله الحسين (ع) دارند و به عنوان تيمم و تبرك و بعضاً به قصد شفا از آن تناول می‌كنند. اين جزء فرهنگ ديرينه‌ی پيروان مكتب تشييع و كار پسنديده‌ای است.
وی با اشاره به اينكه در خصوص حمايت از طباخی‌ها و نذورات اقداماتی انجام می‌شود، تصريح كرد: توزيع نذورات هر چه مردمی باشد بهتر و بركت آن بيشتر است و انشاءالله باعث می‌شود كه اين فرهنگ، به نسل‌های بعدی منتقل شود.
سروستانی در پايان گفت: امام صادق (ع) می‌فرمايد، كسی كه در مجلس امام حسين (ع) حضور دارد نفسش تسبيح، اندوهش عبادت و غم و اندوه و نگرانی كه به آن دست می‌دهد برای آمرزش گناهانش مؤثر می‌شود.
captcha